Anna Nordström: Det var dags att förverkliga mig själv och bli professionell fotograf

Anna Nordström läste Berghs fotoutbildning Bilder Nordic School of Photography 2011. Nu är hon aktuell som vinnare av ABF:s nationella fototävling med fokus på engagemang och förändring. Med sin bildserie ”Upptäcktslekande” visar Anna Nordström ett nytt perspektiv på barns lek och kön. Bildserien ställs ut på Galleri 3 på Kulturhuset i Stockholm, med start på fredag.

Tidigare Bilder-studenten och fotografen Anna Nordström beskriver bakgrunden till bildserien, som genom sex bilder tar upp den stereotypa uppdelningen mellan könen och visar hur fritt barn kan leka, om de bara får:

- Det går inte att förstå att i Polen, bara 15 mil från Sverige, utredde myndigheterna om barnprogrammet Teletubbies uppmuntrade till homosexualitet. En av anledningarna var att figuren Tinky-Winky bar handväska. Vi vuxna måste ge våra barn tillåtelse och möjlighet att utforska nya mönster och roller i leken. Om barn tillåts blanda hej vilt tror jag att vi skapar ett roligare, mer accepterande och jämställt samhälle.

 

427

Historien om Annas resa mot att bli professionell fotograf började under hennes 14 år då hon bott utomlands tillsammans med sin man.  Anna beskriver hur åren i Berlin, Zagreb, Bangkok, Istanbul och Warszawa gav henne många erfarenheter men att det till slut blev dags att förverkliga sig själv.

- Jag har varit ”mammaledig” i flera år och kände att nu vill jag göra något bara för mig. Det var dags att förverkliga mig själv och uppfylla min dröm: att bli professionell fotograf. Jag vågade helt enkelt skola om mig från sociolog till fotograf mitt i livet. Jag flyttade "hemifrån", till Stockholm, under förra hösten och min man blev mer eller mindre hemmapappa i Växjö. Både jag och min man tycker detta var en fantastisk lösning, passade perfekt i våra liv. Jag fick tid för mitt och han fick själv rodda med familjelivet vilket var hans dröm.

 

425

Tiden på Berghs fotoutbildning Bilder Nordic School of Photography beskriver Anna som intensiv. Hon säger att det inte gör något om man är nattuggla, eftersom det blev många timmar framför datorn eller i studion.

- Det var något av det absolut bästa med Berghs, om man vistades i skolan vid midnatt så satt det alltid människor och jobbade. Av det fick jag en energikickar; jag ville lära mig mer och prestera bättre.  Under utbildningen lärde jag mig att som fotograf måste man skapa bilden innan man tar den och man måste även ha en vision hur slutbilden ska se ut; svartvit, blåstick eller skir. Det är då man kan jobba effektivt eftersom man vet vilka reglage man ska använda i Photoshop. Det är liksom ingen slump att det blir en bra bild hos en professionell fotograf!

Just nu planerar Anna Nordström för sin nya fotostudio där hon både kommer att arbeta kommersiellt och konstnärligt med bas i Växjö, men innan dess ska hon hinna med att ställa ut bildserien ”Upptäcktslekande” – det vinnande bidraget i ABF:s nationella fototävling. I juryn satt bland andra Jens Assur, den prisbelönta fotografen och filmaren. Juryns val motiverades med ”Vi gillar krocken mellan skarpa normer och det gränsöverskridande. Vackert, seriöst och skojigt på samma gång.”

426

Så vad är då ”Upptäcktslekande”?

- Bildserien tar upp den stereotypa uppdelningen mellan könen som är svår att rubba. Vi vuxna måste ge våra barn tillåtelse och möjlighet att utforska nya mönster och roller i leken. Oavsett om de är pojkar eller flickor kan vi uppmuntra dem att blanda symboler och känslouttryck från båda sfärerna. Min serie visar att tjejer vill vara starka, vilda, och killiga och samtidigt feminina i sin lek. Ibland har barnen det riktigt kul och ibland känner de sig inte så bekväma i den nya rollen. Om barn tillåts att blanda hej vilt tror jag att vi skapar ett roligare, mer accepterande och jämställt samhälle.

Upptäcktslekande visas på Kulturhuset i Stockholm mellan den 14 och 16 juni. Den 15 juni är det vernissage och prisutdelning med Jens Assur och Anna Nordström klockan 16.00. Förstapriset är ett presentkort på 7000 kronor. Vill du veta mer om Anna och se fler bilder, besök hennes hemsida! Mer om ABF:s tävling kan du se på det här videoklippet: 

 

Berghsstudent vann Reach For Change Changeleader!

Anton Håkansson läste Interactive Communications på Berghs, under sin tid som student låg han sannerligen inte på latsidan. Sina lediga stunder mittemellan pluggandet använde han till att arbeta med en idé till en app som efter studietiden blev till verklighet. Nu har den vunnit pris!

Mer än 70 000 kronor till Musikhjälpen

Ibland spricker vi på Berghs nästan av stolthet över det engagemang som bor i våra studenter. De fortsätter att överraska oss med sina idéer och handlingar. Förra veckan överträffade de sig själva när de samlade in över 70 000 kronor till Musikhjälpen 2014.

Kommunikation räddar liv

Våra studenter är med i kampen mot spridningen av HIV. Det finns många sätt att använda kommunikation på för att förändra världen, våra studenter hittade sitt sätt att bidra till kampen som Musikhjälpen 2014 belyser i år, detta genom att auktionera ut sina kommunikationstjänster till förmån för årets tema.

Berghs Explore hjälper Naturskyddsföreningen att klimatmaxa

Hur kan Sverige visa ledarskap för klimatet? Nu ska 181 Berghs-studenter under två veckor arbeta intensivt med innovativ marknadskommunikation för att undersöka hur varumärken och företag kan skapa lösningar som både klimat och näringsliv tjänar på. Naturskyddsföreningen ber Berghs om hjälp att klimatmaxa näringslivet.

Charlotte Henriksson till Berghs

Charlotte Henriksson gick Strategisk kommunikation och PR på Berghs för ett par år sedan, idag är hon vice vd på Matter. Hon beskrivs som Matters struktureringsgeni som fördelar arbetsresurser och projekt. I bagaget har hon frilansjobb och en lång erfarenhet från bilindustrin.

The Maker Movement

En tisdag i mitten av november fick Berghs studenter besök av en expertpanel med Albert Shum, Partner Director of Design på Microsoft, i spetsen. Ämnet för eftermiddagen var ”the Maker Movement”.

Tidigare berghsstudenten David Roos spaning från Sao Paolo, staden utan reklam

En före detta berghsstudent, David Roos, åkte till Sao Paolo för att delta under Innovation Week. Här kan du läsa Davids spaning från veckan.

Visa fler inlägg