Anna Nordström: Det var dags att förverkliga mig själv och bli professionell fotograf

Anna Nordström läste Berghs fotoutbildning Bilder Nordic School of Photography 2011. Nu är hon aktuell som vinnare av ABF:s nationella fototävling med fokus på engagemang och förändring. Med sin bildserie ”Upptäcktslekande” visar Anna Nordström ett nytt perspektiv på barns lek och kön. Bildserien ställs ut på Galleri 3 på Kulturhuset i Stockholm, med start på fredag.

Tidigare Bilder-studenten och fotografen Anna Nordström beskriver bakgrunden till bildserien, som genom sex bilder tar upp den stereotypa uppdelningen mellan könen och visar hur fritt barn kan leka, om de bara får:

- Det går inte att förstå att i Polen, bara 15 mil från Sverige, utredde myndigheterna om barnprogrammet Teletubbies uppmuntrade till homosexualitet. En av anledningarna var att figuren Tinky-Winky bar handväska. Vi vuxna måste ge våra barn tillåtelse och möjlighet att utforska nya mönster och roller i leken. Om barn tillåts blanda hej vilt tror jag att vi skapar ett roligare, mer accepterande och jämställt samhälle.

 

427

Historien om Annas resa mot att bli professionell fotograf började under hennes 14 år då hon bott utomlands tillsammans med sin man.  Anna beskriver hur åren i Berlin, Zagreb, Bangkok, Istanbul och Warszawa gav henne många erfarenheter men att det till slut blev dags att förverkliga sig själv.

- Jag har varit ”mammaledig” i flera år och kände att nu vill jag göra något bara för mig. Det var dags att förverkliga mig själv och uppfylla min dröm: att bli professionell fotograf. Jag vågade helt enkelt skola om mig från sociolog till fotograf mitt i livet. Jag flyttade "hemifrån", till Stockholm, under förra hösten och min man blev mer eller mindre hemmapappa i Växjö. Både jag och min man tycker detta var en fantastisk lösning, passade perfekt i våra liv. Jag fick tid för mitt och han fick själv rodda med familjelivet vilket var hans dröm.

 

425

Tiden på Berghs fotoutbildning Bilder Nordic School of Photography beskriver Anna som intensiv. Hon säger att det inte gör något om man är nattuggla, eftersom det blev många timmar framför datorn eller i studion.

- Det var något av det absolut bästa med Berghs, om man vistades i skolan vid midnatt så satt det alltid människor och jobbade. Av det fick jag en energikickar; jag ville lära mig mer och prestera bättre.  Under utbildningen lärde jag mig att som fotograf måste man skapa bilden innan man tar den och man måste även ha en vision hur slutbilden ska se ut; svartvit, blåstick eller skir. Det är då man kan jobba effektivt eftersom man vet vilka reglage man ska använda i Photoshop. Det är liksom ingen slump att det blir en bra bild hos en professionell fotograf!

Just nu planerar Anna Nordström för sin nya fotostudio där hon både kommer att arbeta kommersiellt och konstnärligt med bas i Växjö, men innan dess ska hon hinna med att ställa ut bildserien ”Upptäcktslekande” – det vinnande bidraget i ABF:s nationella fototävling. I juryn satt bland andra Jens Assur, den prisbelönta fotografen och filmaren. Juryns val motiverades med ”Vi gillar krocken mellan skarpa normer och det gränsöverskridande. Vackert, seriöst och skojigt på samma gång.”

426

Så vad är då ”Upptäcktslekande”?

- Bildserien tar upp den stereotypa uppdelningen mellan könen som är svår att rubba. Vi vuxna måste ge våra barn tillåtelse och möjlighet att utforska nya mönster och roller i leken. Oavsett om de är pojkar eller flickor kan vi uppmuntra dem att blanda symboler och känslouttryck från båda sfärerna. Min serie visar att tjejer vill vara starka, vilda, och killiga och samtidigt feminina i sin lek. Ibland har barnen det riktigt kul och ibland känner de sig inte så bekväma i den nya rollen. Om barn tillåts att blanda hej vilt tror jag att vi skapar ett roligare, mer accepterande och jämställt samhälle.

Upptäcktslekande visas på Kulturhuset i Stockholm mellan den 14 och 16 juni. Den 15 juni är det vernissage och prisutdelning med Jens Assur och Anna Nordström klockan 16.00. Förstapriset är ett presentkort på 7000 kronor. Vill du veta mer om Anna och se fler bilder, besök hennes hemsida! Mer om ABF:s tävling kan du se på det här videoklippet: 

 

Spotify utmanar kreatörer i förpackningsdesign

Under hösten tävlar design- och producerstudenter på Berghs School of Communication om vem som kan skapa den bästa analoga förpackningen för Spotify. Det vinnande bidraget kommer sedan att lanseras av Spotify. Samarbetet, som går under namnet SPICE:14, pågår mellan september och oktober. Bakom tävlingen står, förutom Berghs School of Communication och Spotify, förpackningsföretaget BillerudKorsnäs.

Fyra röster om produktionsledning

Håller produktionsledarrollen på att förändras? Vem passar att bli produktionsledare? Hur ser en typisk dag ut? Vi låter en nyutexaminerad student, en student som varit ute i arbetslivet några år, en ämnesansvarig för Berghs heltidsprogram Produktionsledning/Operativ projektledning och en riktigt erfaren produktionsledare reda ut begreppen

Människor är det viktigaste kapitalet ett företag har

”Jag är supertrött på en övertro på häftiga kampanjer, rymdskepp och raketer som kostar skjortan medan den interna kommunikationen knappt får några resurser alls.” Det säger Anna Almberg, kommunikationskonsult med över tio års erfarenhet av strategisk kommunikation med tyngdpunkt på det interna och kursansvarig för Berghs Professional-kurs Internkommunikation.

Tre trender inom varumärkespositionering

Varumärkespositionering handlar om att göra rätt saker. Allt ett företag säger och gör är en del av varumärkespositioneringen. Åsa Myrdal Bratt, varumärkesexpert och kursansvarig för Berghs kurs Varumärkes- och affärsstrategi, delar med sig av trender inom varumärkespositionering.

Tag kontrollen, projektledare!

Mie Nygren, kursansvarig för Berghs Professional-kurs i Projektledning, delar med sig av sina fem bästa tips för projektledare att få full kontroll över projekten. Målformulering, kostnadskontroll, delegering, avstämning och att vara förutseende är A och O.

Mattias Ström: Fyra bra case som visar vägen för marknads-PR

Mattias är kursansvarig för Berghs dagkurs i Marknads-PR på Berghs och arbetar till vardags på Prime. Här delar han med sig av fyra case som inspirerade honom under hösten 2013 och berättar vad de har gemensamt.

Ann Westfelt avslöjar hemligheten bakom en duktig strategisk projektledare

Ann Westfelt kan ledarskap och strategisk projektledning. Hon har jobbat med marknadsföring i många år, på olika företag och i olika positioner. Hon har bland annat varit produktchef på AppIe, rektor på Masters of Media och vd på Drax Industries. Idag är Ann VD på Visionary, där hon arbetar med utbildning och rådgivning, och på Berghs ansvarar hon för kursen Strategisk projektledning, som riktar sig till dig som har flera års erfarenhet inom ämnet eller rollen och som vill spetsa dina kunskaper.

Visa fler inlägg