Berghs slututställning 2012 - the final countdown

För Berghs studenter har det intensiva arbetet pågått i månader, de senaste veckorna dygnet runt. Nu är det äntligen klart. Nu återstår bara timmar till dörrarna öppnas till det vernissage som inleder helgens stora slututställning på temat Great Minds Don't Think Alike.

Om bara några timmar kommer de första besökarna. Sveavägen 34 har det senaste dygnet transformerats en hel del. Lektionssalar har förvandlats till utställningssalar, entrén myllrar av budskap, det sitter märkliga siffror på trappstegen och ett dunkelt ljus vilar i hela trapphuset. I utställningsrummen finns nu 18 montrar som var och en representerar de examensprojekt studenterna arbetat med i månader. I en fotostudio står ett träd. Över entrén sitter en vepa med slutuställningens stora budskap: Great Minds Don't Think Alike. Stämningen bland studenterna är en salig blandning av koncentration, fokus, nervositet, uppsluppenhet och spänd förväntan. Ikväll ska diplomstudenternas examensprojekten inom kommunikation och design visas upp för allmänheten. 

Årets tema handlar om samarbete, samverkan och engagemang och har presenterats av årets studentbyrå genom kampanjen “Great Minds Don’t Think Alike”. Tonvikten för kampanjen har legat på värdet av oliktänkande inom en arbetsgrupp och hur olika erfarenheter skapar starkare dynamik för att tänka nytt. Uppdragsgivare för årets examensprojekt har varit Lufthansa, Hufvudstaden, Hilding Anders, Diners Club, Adecco, Distriktstandvården, Löfbergs Lila, Microsoft, Monyx, Parks and Resorts, Svenska Spel, Stadsmissionen, Svenska Jägarförbundet, Stadsledningskontoret, Svenska Tidsskrifter, Zest Care, Universal Music och Pride.

Berghs slututställning 2012 är öppet för allmänheten lördag och söndag, den 26-27 maj, mellan klockan 12.00 och 16.00. Adressen är Sveavägen 34 i Stockholm. Varmt välkomna. Läs mer om slututställningen på www.berghsgradshow.com/

388

391

Entrén i förändring 

389

Fasaden har fått nya kläder 

390

Söktrycket för Berghs utbildningar ökar!

Ansökningar till Berghs heltidsprogram med start i höst har ökat med 22% jämfört med föregående år. Det handlar om kommunikationsutbildningar inom kreation, design, strategi, digitalt, PR, produktionsledning och Berghs Bachelor. Det är en stor ökning i söktryck jämfört med statistik från Universitets- och högskolerådet (UHR) och Myndigheten för Yrkesskolan (MYH), som nyligen släppte sina rapporter inför årets antagning. Berghs bryter mot trenden både när det kommer till antalet sökande, och antalet studenter i jobb efter sina utbildningar.

Hur tar du steget till ett övergripande kommunikationsansvar?

Ett kommunikativt ledarskap kännetecknas av dialog, återkoppling, öppenhet, närvaro och att medarbetarna involveras i beslutsfattandet. Det berättar Andris Zvejnieks, som är kursansvarig för executivekursen Communication management samt intensivkursen Kommunikationschefens viktigaste verktyg på Berghs.

Därför måste vi alltid värdera samverkan framför tentor

One Show är en av de tongivande tävlingarna i reklam-, kommunikation och designbranschen just nu. Tävlingen, som anses vara en av världens största i sin genre, sker årsvis under en intensiv majvecka i New York. Som en del av tävlingen arrangeras även Creative Summit, där hundratals deltagare från världens alla hörn talar, inspireras och lär av varandra. Berghs Christopher Waldekrantz var på plats på Creative Summit och delar här med sig av sina spaningar från dagen.

Kom igång med ditt företags marknadsföring på LinkedIn - på en dag!

LinkedIn är den självklara plattformen för företag som är verksamma inom B2B men rymmer också oändligt många möjligheter för företag som är inriktade på B2C. Det menar Maria Wade, kursansvarig för Berghs kursnyhet Marknadsföring på LinkedIn. Här delar Maria med sig av några praktiska tips för dig som vill komma igång på stört.