Berghs slututställning 2012 - the final countdown

För Berghs studenter har det intensiva arbetet pågått i månader, de senaste veckorna dygnet runt. Nu är det äntligen klart. Nu återstår bara timmar till dörrarna öppnas till det vernissage som inleder helgens stora slututställning på temat Great Minds Don't Think Alike.

Om bara några timmar kommer de första besökarna. Sveavägen 34 har det senaste dygnet transformerats en hel del. Lektionssalar har förvandlats till utställningssalar, entrén myllrar av budskap, det sitter märkliga siffror på trappstegen och ett dunkelt ljus vilar i hela trapphuset. I utställningsrummen finns nu 18 montrar som var och en representerar de examensprojekt studenterna arbetat med i månader. I en fotostudio står ett träd. Över entrén sitter en vepa med slutuställningens stora budskap: Great Minds Don't Think Alike. Stämningen bland studenterna är en salig blandning av koncentration, fokus, nervositet, uppsluppenhet och spänd förväntan. Ikväll ska diplomstudenternas examensprojekten inom kommunikation och design visas upp för allmänheten. 

Årets tema handlar om samarbete, samverkan och engagemang och har presenterats av årets studentbyrå genom kampanjen “Great Minds Don’t Think Alike”. Tonvikten för kampanjen har legat på värdet av oliktänkande inom en arbetsgrupp och hur olika erfarenheter skapar starkare dynamik för att tänka nytt. Uppdragsgivare för årets examensprojekt har varit Lufthansa, Hufvudstaden, Hilding Anders, Diners Club, Adecco, Distriktstandvården, Löfbergs Lila, Microsoft, Monyx, Parks and Resorts, Svenska Spel, Stadsmissionen, Svenska Jägarförbundet, Stadsledningskontoret, Svenska Tidsskrifter, Zest Care, Universal Music och Pride.

Berghs slututställning 2012 är öppet för allmänheten lördag och söndag, den 26-27 maj, mellan klockan 12.00 och 16.00. Adressen är Sveavägen 34 i Stockholm. Varmt välkomna. Läs mer om slututställningen på www.berghsgradshow.com/

388

391

Entrén i förändring 

389

Fasaden har fått nya kläder 

390

Berghsstudent vann Reach For Change Changeleader!

Anton Håkansson läste Interactive Communications på Berghs, under sin tid som student låg han sannerligen inte på latsidan. Sina lediga stunder mittemellan pluggandet använde han till att arbeta med en idé till en app som efter studietiden blev till verklighet. Nu har den vunnit pris!

Mer än 70 000 kronor till Musikhjälpen

Ibland spricker vi på Berghs nästan av stolthet över det engagemang som bor i våra studenter. De fortsätter att överraska oss med sina idéer och handlingar. Förra veckan överträffade de sig själva när de samlade in över 70 000 kronor till Musikhjälpen 2014.

Kommunikation räddar liv

Våra studenter är med i kampen mot spridningen av HIV. Det finns många sätt att använda kommunikation på för att förändra världen, våra studenter hittade sitt sätt att bidra till kampen som Musikhjälpen 2014 belyser i år, detta genom att auktionera ut sina kommunikationstjänster till förmån för årets tema.

Berghs Explore hjälper Naturskyddsföreningen att klimatmaxa

Hur kan Sverige visa ledarskap för klimatet? Nu ska 181 Berghs-studenter under två veckor arbeta intensivt med innovativ marknadskommunikation för att undersöka hur varumärken och företag kan skapa lösningar som både klimat och näringsliv tjänar på. Naturskyddsföreningen ber Berghs om hjälp att klimatmaxa näringslivet.

Charlotte Henriksson till Berghs

Charlotte Henriksson gick Strategisk kommunikation och PR på Berghs för ett par år sedan, idag är hon vice vd på Matter. Hon beskrivs som Matters struktureringsgeni som fördelar arbetsresurser och projekt. I bagaget har hon frilansjobb och en lång erfarenhet från bilindustrin.

The Maker Movement

En tisdag i mitten av november fick Berghs studenter besök av en expertpanel med Albert Shum, Partner Director of Design på Microsoft, i spetsen. Ämnet för eftermiddagen var ”the Maker Movement”.

Tidigare berghsstudenten David Roos spaning från Sao Paolo, staden utan reklam

En före detta berghsstudent, David Roos, åkte till Sao Paolo för att delta under Innovation Week. Här kan du läsa Davids spaning från veckan.

Visa fler inlägg