Berghs slututställning 2012 - the final countdown

För Berghs studenter har det intensiva arbetet pågått i månader, de senaste veckorna dygnet runt. Nu är det äntligen klart. Nu återstår bara timmar till dörrarna öppnas till det vernissage som inleder helgens stora slututställning på temat Great Minds Don't Think Alike.

Om bara några timmar kommer de första besökarna. Sveavägen 34 har det senaste dygnet transformerats en hel del. Lektionssalar har förvandlats till utställningssalar, entrén myllrar av budskap, det sitter märkliga siffror på trappstegen och ett dunkelt ljus vilar i hela trapphuset. I utställningsrummen finns nu 18 montrar som var och en representerar de examensprojekt studenterna arbetat med i månader. I en fotostudio står ett träd. Över entrén sitter en vepa med slutuställningens stora budskap: Great Minds Don't Think Alike. Stämningen bland studenterna är en salig blandning av koncentration, fokus, nervositet, uppsluppenhet och spänd förväntan. Ikväll ska diplomstudenternas examensprojekten inom kommunikation och design visas upp för allmänheten. 

Årets tema handlar om samarbete, samverkan och engagemang och har presenterats av årets studentbyrå genom kampanjen “Great Minds Don’t Think Alike”. Tonvikten för kampanjen har legat på värdet av oliktänkande inom en arbetsgrupp och hur olika erfarenheter skapar starkare dynamik för att tänka nytt. Uppdragsgivare för årets examensprojekt har varit Lufthansa, Hufvudstaden, Hilding Anders, Diners Club, Adecco, Distriktstandvården, Löfbergs Lila, Microsoft, Monyx, Parks and Resorts, Svenska Spel, Stadsmissionen, Svenska Jägarförbundet, Stadsledningskontoret, Svenska Tidsskrifter, Zest Care, Universal Music och Pride.

Berghs slututställning 2012 är öppet för allmänheten lördag och söndag, den 26-27 maj, mellan klockan 12.00 och 16.00. Adressen är Sveavägen 34 i Stockholm. Varmt välkomna. Läs mer om slututställningen på www.berghsgradshow.com/

388

391

Entrén i förändring 

389

Fasaden har fått nya kläder 

390

Berghs slutevent inspireras av en body architect och The Maker Movement

Mellan den 19-21 maj går Berghs slutevent av stapeln. Årets koncept heter Act/React och är framtaget av Berghs Studentbyrå. Därmed öppnas ett nytt kapitel för en av kommunikationssveriges stora händelser. Konceptet går ut på att alla besökare bjuds in till möjligheten att lämna egna avtryck genom sina reaktioner på studenternas olika projekt. Det visuella uttrycket har inspirerats av MakerLabs och en självutnämnd body architect.

Kommunikationsexperter kurerar Berghs slutevent

Berghs slutevenemang närmar sig med stormsteg. Mellan den 19 och 21 maj förvandlas Sveavägen 34 till ett upplevelsecenter, där vi genom konceptet Act/react bjuder in besökarna att lämna egna avtryck genom reaktioner på de projekt som producerats under studenternas hela tid på skolan. Men vilka studentarbeten är det vi kommer att få se under evenemanget? Det bestämmer Curators of Content - nio framstående personer inom kommunikation.

Hur påverkar den digitala omställningen grafisk design-yrket?

Minja Smajic har arbetat med grafisk design i över femton år, och nästan lika länge som kursansvarig inom flertalet av Berghs utbildningar och kurser i ämnet. Han menar att som grafisk designer behöver man ständigt vara nyfiken och uppmärksam på sin omgivning. I den här intervjun berättar han hur grafisk design som yrke håller på att förändras och plockar fram spåkulan inför framtiden.

Berghsstudenter bjuder på frukostseminarium under eCommerce

I mitten av maj är det dags för eCommerce-dagarna på Kistamässan i Stockholm. Bland talarna hittas i år två Berghs-studenter, Frida Gauw och Jennifer Hammervald, som båda läser vid Berghs program Digital strateg/Digital kreatör och tar sin examen i juni. De kommer att hålla i ett frukostseminarium på tema ”Design som påverkar din försäljning i webbshoppen”. Här berättar studenterna om hur det kommer sig att de talar på mässan, och listar de vanligaste misstagen som webbshoppar (fortfarande) gör 2016.