Berghs slututställning 2012 - the final countdown

För Berghs studenter har det intensiva arbetet pågått i månader, de senaste veckorna dygnet runt. Nu är det äntligen klart. Nu återstår bara timmar till dörrarna öppnas till det vernissage som inleder helgens stora slututställning på temat Great Minds Don't Think Alike.

Om bara några timmar kommer de första besökarna. Sveavägen 34 har det senaste dygnet transformerats en hel del. Lektionssalar har förvandlats till utställningssalar, entrén myllrar av budskap, det sitter märkliga siffror på trappstegen och ett dunkelt ljus vilar i hela trapphuset. I utställningsrummen finns nu 18 montrar som var och en representerar de examensprojekt studenterna arbetat med i månader. I en fotostudio står ett träd. Över entrén sitter en vepa med slutuställningens stora budskap: Great Minds Don't Think Alike. Stämningen bland studenterna är en salig blandning av koncentration, fokus, nervositet, uppsluppenhet och spänd förväntan. Ikväll ska diplomstudenternas examensprojekten inom kommunikation och design visas upp för allmänheten. 

Årets tema handlar om samarbete, samverkan och engagemang och har presenterats av årets studentbyrå genom kampanjen “Great Minds Don’t Think Alike”. Tonvikten för kampanjen har legat på värdet av oliktänkande inom en arbetsgrupp och hur olika erfarenheter skapar starkare dynamik för att tänka nytt. Uppdragsgivare för årets examensprojekt har varit Lufthansa, Hufvudstaden, Hilding Anders, Diners Club, Adecco, Distriktstandvården, Löfbergs Lila, Microsoft, Monyx, Parks and Resorts, Svenska Spel, Stadsmissionen, Svenska Jägarförbundet, Stadsledningskontoret, Svenska Tidsskrifter, Zest Care, Universal Music och Pride.

Berghs slututställning 2012 är öppet för allmänheten lördag och söndag, den 26-27 maj, mellan klockan 12.00 och 16.00. Adressen är Sveavägen 34 i Stockholm. Varmt välkomna. Läs mer om slututställningen på www.berghsgradshow.com/

388

391

Entrén i förändring 

389

Fasaden har fått nya kläder 

390

LIVE-STREAM: Berghs Arbetsprovsläpp 2015

Klockan 11.00 sparkas arbetsprovsläppet igång, klicka på rubriken för att ta dig till live-streamen.

Samma heltidsutbildningar - nya namn!

Nu har några av Berghs heltidsprogram fått nya namn. Detta för att på ett tydligare och bättre sätt återspegla såväl innehållet i respektive utbildning som att vara uppdaterade i ett samhälle i förändring och utveckling. Men var inte oroliga, ni kommer att känna igen er i det mesta.

Starta om på kvällen och få en extra inspirerande "bonusdag"

Det börjar dra ihop sig till kursstart för många av Berghs kvällskurser, i slutet av februari kommer Sveavägen att sprudla av kreativitet från morgon till kväll. En av kurserna är Marknadskommunikation med Berghsveteranen Carl Peyron. Vi passade på att ställa några frågor till honom.

Har journalisternas "bäst-före-datum" passerat?

Nedskärningar på redaktionerna och högre krav på att skapa innehåll för fler kanaler. Det är verkligheten för många journalister idag. Men det finns också möjligheter för den som väljer att bredda sin kompetens. Vi har pratat närmare om journalistens nya roll i dagens medielandskap med Fredrik Wass som sitter i Berghs Advisory Board. Fredrik har själv arbetat som journalist i många år, och jobbar idag som digital strateg på en kommunikationsbyrå.