Berghs slututställning 2012 - the final countdown

För Berghs studenter har det intensiva arbetet pågått i månader, de senaste veckorna dygnet runt. Nu är det äntligen klart. Nu återstår bara timmar till dörrarna öppnas till det vernissage som inleder helgens stora slututställning på temat Great Minds Don't Think Alike.

Om bara några timmar kommer de första besökarna. Sveavägen 34 har det senaste dygnet transformerats en hel del. Lektionssalar har förvandlats till utställningssalar, entrén myllrar av budskap, det sitter märkliga siffror på trappstegen och ett dunkelt ljus vilar i hela trapphuset. I utställningsrummen finns nu 18 montrar som var och en representerar de examensprojekt studenterna arbetat med i månader. I en fotostudio står ett träd. Över entrén sitter en vepa med slutuställningens stora budskap: Great Minds Don't Think Alike. Stämningen bland studenterna är en salig blandning av koncentration, fokus, nervositet, uppsluppenhet och spänd förväntan. Ikväll ska diplomstudenternas examensprojekten inom kommunikation och design visas upp för allmänheten. 

Årets tema handlar om samarbete, samverkan och engagemang och har presenterats av årets studentbyrå genom kampanjen “Great Minds Don’t Think Alike”. Tonvikten för kampanjen har legat på värdet av oliktänkande inom en arbetsgrupp och hur olika erfarenheter skapar starkare dynamik för att tänka nytt. Uppdragsgivare för årets examensprojekt har varit Lufthansa, Hufvudstaden, Hilding Anders, Diners Club, Adecco, Distriktstandvården, Löfbergs Lila, Microsoft, Monyx, Parks and Resorts, Svenska Spel, Stadsmissionen, Svenska Jägarförbundet, Stadsledningskontoret, Svenska Tidsskrifter, Zest Care, Universal Music och Pride.

Berghs slututställning 2012 är öppet för allmänheten lördag och söndag, den 26-27 maj, mellan klockan 12.00 och 16.00. Adressen är Sveavägen 34 i Stockholm. Varmt välkomna. Läs mer om slututställningen på www.berghsgradshow.com/

388

391

Entrén i förändring 

389

Fasaden har fått nya kläder 

390

Vinnaren av Berghs Fotomaraton har korats

Efter 17 timmar ute i Stockholms betongjungel satte deltagarna juryn i ett riktigt klurigt arbete. Fem teman skulle tolkas, fota din namnlapp, porträtt av en okänd person, urbant landskap, lördagsnatt samt plattan. Maratonets fem teman skulle fotas i ordningen de presenterades och klockan 05.00 skulle juryn ha materialt. Lycka till, ropade Berghs och iväg for deltagarna.

Fotografens yrkesroll är den röda tråden

Fotografens yrkesroll har förändrats det är lika viktigt att vi befinner oss i framkant inom bildkommunikation som i yrkets förändrade villkor. Det menar Anders Larsson, kursansvarig för Berghs utbildning för fotografer.

Berghsstudenter leder 48H

Varje vår anordnas Sveriges största reklamtävling för studenter, av studenter. Tävlingen arrangeras av studenter från reklamskolor runt om i Stockholm, som i sin tur bjuder in deltagarna från utvalda reklamutbildningar över hela landet.

Spice 14 - hur förpackar man en digital produkt?

Varje år när höstmörkret börjar lägga sig över Stockholm lyser berghsstudenterna upp Sveavägen 34 med sin obegränsade kreativitet. Projektet heter Spice och sammanför två diplomklasser med ett mål: samarbeta för att leverera.

Tycker du att jag är ful?

Nomineringarna till Roy Jr. har släppts och inte mindre än två av tre nomineringar kommer från Berghs. Roygalans syfte är att uppmärksamma Sveriges bästa reklamfilmer och skaparna bakom dessa, Roy Jr. är reklamfilmer skapade av studenter från olika reklam och kommunikationsskolor.

Alla barnen hade mobil, utom Pål, hans föräldrar la pengarna på alkohol

Nomineringarna till Roy Jr. har släppts och inte mindre än två av tre nomineringar kommer från Berghs. Roygalans syfte är att uppmärksamma Sveriges bästa reklamfilmer och skaparna bakom dessa, Roy Jr. är reklamfilmer skapade av studenter från olika reklam och kommunikationsskolor.

Tema på Berghs examensprojekt 2015: EMOTIONS

Varje år väljer Berghs ut ett tema för de kommunikationsuppgifter som studenterna arbetar med under sina examensprojekt. Efter att de senaste åren ha tittat närmare på mod, collaboration och add är det nu dags att rikta känselspröten inåt. Emotions, eller känslostyrd kommunikation, utgör temat för Berghs examensprojekt 2015.

Visa fler inlägg