Berghs slututställning 2012 - the final countdown

För Berghs studenter har det intensiva arbetet pågått i månader, de senaste veckorna dygnet runt. Nu är det äntligen klart. Nu återstår bara timmar till dörrarna öppnas till det vernissage som inleder helgens stora slututställning på temat Great Minds Don't Think Alike.

Om bara några timmar kommer de första besökarna. Sveavägen 34 har det senaste dygnet transformerats en hel del. Lektionssalar har förvandlats till utställningssalar, entrén myllrar av budskap, det sitter märkliga siffror på trappstegen och ett dunkelt ljus vilar i hela trapphuset. I utställningsrummen finns nu 18 montrar som var och en representerar de examensprojekt studenterna arbetat med i månader. I en fotostudio står ett träd. Över entrén sitter en vepa med slutuställningens stora budskap: Great Minds Don't Think Alike. Stämningen bland studenterna är en salig blandning av koncentration, fokus, nervositet, uppsluppenhet och spänd förväntan. Ikväll ska diplomstudenternas examensprojekten inom kommunikation och design visas upp för allmänheten. 

Årets tema handlar om samarbete, samverkan och engagemang och har presenterats av årets studentbyrå genom kampanjen “Great Minds Don’t Think Alike”. Tonvikten för kampanjen har legat på värdet av oliktänkande inom en arbetsgrupp och hur olika erfarenheter skapar starkare dynamik för att tänka nytt. Uppdragsgivare för årets examensprojekt har varit Lufthansa, Hufvudstaden, Hilding Anders, Diners Club, Adecco, Distriktstandvården, Löfbergs Lila, Microsoft, Monyx, Parks and Resorts, Svenska Spel, Stadsmissionen, Svenska Jägarförbundet, Stadsledningskontoret, Svenska Tidsskrifter, Zest Care, Universal Music och Pride.

Berghs slututställning 2012 är öppet för allmänheten lördag och söndag, den 26-27 maj, mellan klockan 12.00 och 16.00. Adressen är Sveavägen 34 i Stockholm. Varmt välkomna. Läs mer om slututställningen på www.berghsgradshow.com/

388

391

Entrén i förändring 

389

Fasaden har fått nya kläder 

390

Studentrapport från Student Lab: "En läxa vi lärde oss var att våga ta paus när vi kör fast"

Inom den första versionen av Berghs Student Lab arbetar studenterna skarpt mot uppdragsgivaren Lenovo, som med varumärket Moto vill ta hjälp av studenternas skarpa hjärnor och kreativa sinnen för att göra ett starkt återinträde på den mobila marknaden med telefonen Moto X Force. Efter den första sprinten - en intensiv tvådygnsperiod över första helgen i februari - checkar vi in med en av studenterna som deltar i Student Lab: Karima Essabih.

Studentrapport från Student Lab: "En bra idé ska vara så självklar att den blir överraskande"

Inom den första versionen av Berghs Student Lab arbetar studenterna skarpt mot uppdragsgivaren Lenovo, som med varumärket Moto vill ta hjälp av studenternas skarpa hjärnor och kreativa sinnen för att göra ett starkt återinträde på den mobila marknaden med telefonen Moto X Force. Efter den första sprinten - en intensiv tvådygnsperiod över första helgen i februari - checkar vi in med en av studenterna som deltar i Student Lab: Josefin Meihua Lindberg.

Interaktionsdesign: inte längre torrt och vetenskapligt

En gång i tiden ansågs interaktionsdesign vara ett torrt vetenskapligt ämne. Numera är det en designdisciplin som innehåller en stor del kreativitet och nytänkande, med fokus på funktion framför estetik och innovation. Det menar Jonte Edvardson, som i sin kurs Interaktionsdesign online hjälper deltagare från ett brett spektrum av företag och organisationer att designa bättre användarupplevelser kring sina digitala produkter.

Content marketing för alla - efterlängtad bok på väg ut!

Den största missuppfattningen inom content marketing är att det räcker med att producera en massa innehåll och lägga det i sina egna kanaler. Det menar författarna till den nya boken Content Marketing för alla, Pontus Staunstrup och Joakim Arhammar, som har en misison att lära svenskarna att arbeta bättre med sin innehållsmarknadsföring.