Berghs slututställning 2012 - the final countdown

För Berghs studenter har det intensiva arbetet pågått i månader, de senaste veckorna dygnet runt. Nu är det äntligen klart. Nu återstår bara timmar till dörrarna öppnas till det vernissage som inleder helgens stora slututställning på temat Great Minds Don't Think Alike.

Om bara några timmar kommer de första besökarna. Sveavägen 34 har det senaste dygnet transformerats en hel del. Lektionssalar har förvandlats till utställningssalar, entrén myllrar av budskap, det sitter märkliga siffror på trappstegen och ett dunkelt ljus vilar i hela trapphuset. I utställningsrummen finns nu 18 montrar som var och en representerar de examensprojekt studenterna arbetat med i månader. I en fotostudio står ett träd. Över entrén sitter en vepa med slutuställningens stora budskap: Great Minds Don't Think Alike. Stämningen bland studenterna är en salig blandning av koncentration, fokus, nervositet, uppsluppenhet och spänd förväntan. Ikväll ska diplomstudenternas examensprojekten inom kommunikation och design visas upp för allmänheten. 

Årets tema handlar om samarbete, samverkan och engagemang och har presenterats av årets studentbyrå genom kampanjen “Great Minds Don’t Think Alike”. Tonvikten för kampanjen har legat på värdet av oliktänkande inom en arbetsgrupp och hur olika erfarenheter skapar starkare dynamik för att tänka nytt. Uppdragsgivare för årets examensprojekt har varit Lufthansa, Hufvudstaden, Hilding Anders, Diners Club, Adecco, Distriktstandvården, Löfbergs Lila, Microsoft, Monyx, Parks and Resorts, Svenska Spel, Stadsmissionen, Svenska Jägarförbundet, Stadsledningskontoret, Svenska Tidsskrifter, Zest Care, Universal Music och Pride.

Berghs slututställning 2012 är öppet för allmänheten lördag och söndag, den 26-27 maj, mellan klockan 12.00 och 16.00. Adressen är Sveavägen 34 i Stockholm. Varmt välkomna. Läs mer om slututställningen på www.berghsgradshow.com/

388

391

Entrén i förändring 

389

Fasaden har fått nya kläder 

390

Lyssna på Studentbyråns första podcastavsnitt med Lina Thomsgård

Berghs slututställning 2014 går av stapeln 24-25 maj, och arrangeras av en grupp studenter som kallas Studentbyrån. Idag lanseras Studentbyråns första podcastavsnitt. Varje vecka fram till slututställningen kommer Klaudia Eriksson och Klara Höök bjuda in en person till ett kort podcastsnack. Gästerna kommer från medie­-, reklam­- och kulturvärlden. Det är individer eller representanter från organisationer som genom sin kommunikation skapar värde ­ något som är större än bara en produkt eller tjänst och som gör skillnad.

Berghsstudenter kammar hem guld på Gulltaggen i Oslo

Gulltaggen är Nordens största tävling för digital marknadsföring, kommunikation, innovation, ledarskap och kreativitet. Ett gäng studenter från diplomutbildningen Interactive Communication på Berghs tog hem guld i kategorin ”Bästa nordiska studentarbete". Årets vinnarbidrag ”Wear It All” gjordes av Sofia Olsson, Andreas Carlfors, David Svedenström, Sara Gärdegård och Mikael Hörnaeus.

Creativity is the most powerful force in business

Jamie Harrelson, Senior Brand Strategist at DDB San Francisco and Content Provider for a four week planning course within the Berghs Certificate online program starting fall 2014, tells us about her view on planning. "The best planners are driven by an innate curiosity and are riduculosly obsessed with learning, they are confident and decisive. Planners exists to make advertising great."

Från låtskrivande i San Francisco till jämställdhetsapp i Stockholm

Vi träffade och pratade lite med Nina Olsson, just hemkommen copywriter som har bott och studerat tre år i San Francisco. Nina gick utbildningen Berghs Bachelor, som innebär en termins grundläggande kommunikationsstudier på Berghs i Stockholm och 2,5-3 års studier på en av Berghs partnerskolor i Australien eller USA.

50 dagar av kommunikation, employer branding och en och annan gif

Det är högt tryck här på Sveavägen 34. Nu är det ungefär en vecka sedan examensarbetet drog igång och grupperna har slängt sig ut på öppet hav. En av dem har valt att blogga om de 10 intensiva veckor de står inför och dela med sig att sina framgångar, motgångar och fun facts.

Kommunikatör=problemlösare säger Anton, som läser Interactive Communication på Berghs

Anton Håkansson läser Interactive Communication på heltid på Berghs, och på sina få lediga stunder jobbar han just nu med att utveckla sin nya app, Snailday. Det är en kalenderapp som är utformad särskilt för människor med autism eller en liknande diagnos, men som funkar för alla tankspridda och stressade människor.

17 Swedish secrets that will boost your career

Marco Ortolani is an Italian living in Sweden. He is the Program Director of Berghs Certificate, a comprehensive online education program for international professionals who want to boost their creative or strategic skills. Here, Marco shares his top advice on how being a bit more Swedish can boost your career.

Visa fler inlägg