Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Berghs-studenter tävlar i UTE2013

ute

Det är inne att vara ute. Av totalt 100 anmälda byråer valdes i början av mars 25 ut att delta i tävlingen UTE 2013. Ett av lagen kommer från Berghs. För Carl Lundgren, Jacqueline Pehrson, Elin Ståhlhandske, Patrick Runmon, Henrik Orwander och Axel Hemmälin har arbetet bara börjat.

Mars 18, 2013

UTE är en tävling, arrangerad av JCDecaux, där kreatörer från byråer och kommunikationsskolor tävlar i att göra ännu bättre affischer i utomhusmiljö. Det åtråvärda priset är en resa till Cannes för hela arbetsgruppen. Uppdraget är att göra den bästa Eurosizeaffischen efter given brief för samma kund, som i år är energidrycken Femme Boost. Utmaningarna i år består i att uttrycka varumärkets yttre och inre personlighet, påbörja ”berättelsen om Femme” och väcka lust att prova, visa andra och tala om drycken. Grundarna drog igång verksamheten redan på Handelshögskolan av studenterna Vahid Toosi och Ebba Bonnier.

De tävlande bidragen affischeras upp på JCDecauxs utomhustavlor runt hela Sverige mellan 5 – 10 maj, dessutom vinner arbetsgruppen en resa till Cannes.

Bland byråerna som gör upp om UTE 2013 finns Volt, Pool, Crispin Porter + Bogusky, John Doe Worldwid, Hyper Island, Kärnhuset, Lola, Forsman & Bodenfors, Le Bureau, DDB och LOWE Brindfors.

Varför valde ni att delta i UTE 2013?
Jacqueline i gruppen fick nys om tävlingen under sin praktik och anmälde oss. Att vi sen faktiskt får vara med är grymt! Att få göra något realistiskt och få testa våra kunskaper ska bli jättekul. Vi ser tävlingen som en riktig utmaning! 

Hur ser ni på utomhusreklam idag?
I och med att allt blir digitalt känns utomhusreklam idag mer spännande och sticker ut. Det traditionella hantverket i en vanlig print-annons glöms lätt bort i dagens digitala samhälle.

Vilka är utmaningarna med att arbeta för varumärket Femme Natural Boost?
Det är Femmes första marknadsföringkampanj. Femme är ett ungt företag som inte har provat sin produkt i traditionella marknadsföringskanaler ännu. Att få Femme att sätta sitt avtryck på marknaden känns spännande och stort!

Beskriv hur de närmaste veckorna kommer se ut! När är deadline? Hur har ni lagt upp arbetet?
Insiktsarbetet har redan börjat och tidsplanen är satt. Vi har olika ansvarsområden inom gruppen och vi vet vad som ska göras. Examensprojektet har precis dragit igång och det blir till att planera de närmsta veckorna väl. Deadline är den 12 april och vinnarna tillkännages på en stor gala den 21 maj. 1 juni går flyget till Cannes!

Vad skulle det innebära om ni vann?
Att Henke måste fixa barnvakt! Skämt åsido, det blir en lysande start på sex framgångsrika karriärer!