Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Berghs VD ser fram emot Made @Sweden

camilla wallander framsida liten

I mitten av mars meddelade Svenska Institutet att Cannes Lions 2013 lanserar en kreativ utbildning, Made @Sweden, tillsammans med SI och aktörer inom den svenska kommunikations­branschen. En av dessa är Berghs School of Communication. Camilla Wallander, VD Berghs School of Communication, berättar om sina förhoppningar med samverkansprojektet.

Mars 20, 2013

Made @Sweden är ett samarbetsprojekt mellan Svenska institutet (SI), Utrikes-departementet (UD), Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Berghs School of Communication, Hyper Island, Stockholms Handelshögskola och en rad svenska byråer och företag vars ambition är att visa bredden i svensk kreativitet, ge en inblick i svenska erfarenheter och perspektiv samt inspirera till diskussion och utbyte.

Berghs VD Camilla Wallander ser fram emot samarbetet.

”Att blanda olika kompetenser i projektet för att skapa en stark utbildning är både utmanande och stimulerande. Extra spännande är det här samverkansprojektet då vi för första gången arbetar tillsammans med Hyper Island internationellt. Vi ser detta som en början på något större, där vi deltar aktivt för att ta vidare made@sweden och vidareutveckla samarbetet i olika sammanhang.”

I en ekonomisk kris utmanas invanda föreställningar om ekonomisk tillväxt, både i fråga om vad det är och hur man mäter det. Då behövs fler sätt att nå ökad tillväxt och konkurrenskraft. Forskning visar att ytterligare dimensioner så som kreativitet, välstånd och välbefinnande – hög livskvalitet, jämställdhet, upplevd frihet och förmågan att attrahera talang, blir lika viktiga som ekonomisk output. Även Camilla Wallander ser många möjligheter med samarbetet.

”Vi har stora möjligheter att lära från processen och genomförandet i sommar för att skapa egna intensiva kurser utanför Sverige. På Berghs jobbar vi kontinuerligt med att förändra och uppdatera vårt kursutbud i samklang med den nya tidens krav och behov – nu har vi en unik möjlighet att ta reda på mer om dessa. Vilka behov har de olika yrkesroller som deltar i kursen? Vad tycker de saknas? Samarbetet lockar oss också att förespråka och utbilda kring hållbar och mer värderingsstyrd kommunikation.”

Annika Rembe, generaldirektör för SI, kommenterade vid lanseringen samverkansprojektet Made @Sweden:

”Made @Sweden är startskottet på ett långsiktigt samarbete mellan det officiella Sverige och branschaktörer inom kommunikation. Syftet är att stärka Sveriges position som kreativ nation samt att internationalisera och öka förutsättningar för branschen. Vi är glada över att på plats i Cannes i sommar kunna lyfta fram svensk kreativitet och att visa på kreativitet som ett verktyg för tillväxt.”

Utbildningen kombinerar full tillgång till Cannes officiella program med workshops och föreläsningar av Sveriges mest framgångsrika kreatörer, entreprenörer, innovatörer, kommunikations­köpare och skolor. Programmet vänder sig till 35 talanger på kund- och byråsidan och väljs ut av en kommitté med representanter från Cannes, den svenska branschen, näringslivet, akademin och det officiella Sverige.

Vill du läsa mer om Made @Sweden? Ta en titt på pressmeddelandet eller artikel på Berghs.se! 

Vill du läsa spaningar från Berghs medarbetare från Cannes 2012? Läs spaningarna här och här!