Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Berghsstudenter startar 27 företag på tre veckor

berghsstudenter jobbar med sina affarsideer

21 dagar in på terminen lanserade studenter från Berghs digitala utbildning Interactive Communication 27 webbutiker. Under tre intensiva veckor – med en budget på bara 100 kr – jobbade de fram affärsidé, design, kod och slutligen lansering. Kursen avslutades med en pitch inför en panel av företagare och riskkapitalister.

Oktober 8, 2014

- Det är fantastiskt roligt att se bredden på idéerna. Det är första gången Berghs gör något liknande och studenterna har levererat över förväntan. Även om det här är en skoluppgift så skulle det inte förvåna mig om flera av dem fortsätter driva sina företag även efter att de examineras, säger Tobias Lundqvist som är programansvarig för Interactive Communication.

Syjuntor och GPS-spårare

Bland företagen syns allt från syjunte-marknader, premiumtygpåsar och prenumerationstjänster för fotokonst till mer tekniskt komplicerade produkter som egendesignade GPS-spårare för husdjur.

Ib Rosvall är en av studenterna som för första gången startat eget. På Cobblersweb.se säljer han allt som behövs för att vårda sina läderprodukter.

- Den största lärdomen är nog att det ens är möjligt att komma igång så snabbt. När jag började i klassen hade jag aldrig skrivit en rad kod, men nu kan jag skriva ut adressen till min egen webbshop på mitt visitkort, säger Ib Rosvall.

100 kr i budget

Kursen inleddes med att studenterna fick ett kuvert med 100 kr, vilket utgjorde hela budgeten för lanseringen. Den enda kostnaden som de fick betald var ett webbhotell hos Oderland, som sponsrar kursen.

- Vi har hört mycket positivt om Berghs från våra kunder och vi ser det som en viktig del av vårt arbete att öka kunskapen inom e-handel i Sverige, säger Jack Oderland som är VD för företaget.

Schibstedt Growths investment manager Miriam Grut Norrby var en av jurymedlemmarna som bedömde studenternas pitcher. Enligt henne spelar Berghs en viktig roll i att lyfta Sverige som ett innovatörsland.

- Från Schibstedts håll är vi mycket positiva till att skolor som Berghs ger studenterna möjlighet att utveckla sitt entreprenörskap. Det händer mycket i Sveriges startup-community och för att lyckas krävs insatser från både näringslivet, staten och utbildningarna i landet, säger Miriam Grut Norrby.

Kombinerar affär och kommunikation

Enligt Tobias Lundqvist så börjar fler och fler startup-företag höra av sig till Berghs för att få hjälp med sin marknads­föring.

- Innovatörerna har fått upp ögonen för hur viktigt kommunikation är för att åstadkomma förändring av folks beteenden och attityder. På Interactive Communication försöker vi ge studenterna insikt i både affären och kommunikationskanalerna, säger Tobias Lundqvist.

1179