Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Berghsstudenter vinner Guldlådan kategori välgörenhet 2012

guldladan emma thomas

Förra veckan stod det klart att tre Berghsstudenter vann Guldlådans välgörenhetskategori 2012. Kunden var Water Aid, studenterna heter Thomas, Emma och Sofia, och kampanjen heter Watermarked.

Februari 20, 2012

Hej Emma, Thomas och Sofia och stort grattis till vinsten! Berätta lite om er kampanjidé?

Thomas: Efter att ha läst briefen kändes det ganska klart vad idén skulle gå ut på. De var viktigt att sätta utskicket i rätt kontext där mottagaren kunde relatera till problemet. Eftersom det är vatten det handlar om var det väldigt passande att göra en lösning med just vatten. Tankarna började gå på hur man kan kombinera vatten och direktreklam. Resultatet blev Watermarked.

Hur kom det sig att just ni tre arbetade tillsammans i Guldlådan 2012?

Emma: Jag och Thomas jobbade tillsammans under Brand X och när chansen att jobba ihop igen dök upp så var det ingen tvekan, det var bara att köra på!

Sofia: Thomas kom till mig med idén och frågade om jag ville utveckla den tillsammans med honom och Emma. Jag blev smickrad och tackade ja direkt, tyckte idén var fantastisk. Utöver att den är genomförbar så är den så självklar i sin enkelhet. Så är de flesta av Thomas idéer, enkla och eleganta. Inget fluff och bullshit. Han inspirerar mig och jag hoppas få jobba med det här teamet igen i framtiden.

Bland alla tävlingar det verkar finnas att välja mellan som student, varför valde ni just Guldlådan?

Guldlådan hade en väldigt fin brief i välgörenhetskategorin som vi föll för och sen tyckte vi det var en kul utmaning att få göra just DR till något mer än det gamla vanliga.

Tillsammans kommer ni från två klasser på Berghs - hur lade ni upp arbetet? 

Emma: Det hela föll sig väldigt naturligt när vi satte igång att jobba, Thomas är kreatör och jag och Sofia strateger. Jag fokuserade mest på målgrupp och Sofia de andra strategiska delarna, Sofia har också ett grymt öga för detaljer och är en stor tillgång i alla delar av processen. 

Vad vinner man i Guldlådan?

Förutom blomsterkvasten, diplomet och den tunga guldlådan får vinnarna i respektive kategori ett tvådagars resestipendium för arbetsgruppen till Köpenhamn i maj 2012 där vi  bla  ska besöka DM-dagen. Det ser vi fram emot väldigt mycket!

Kommer kampanjen att realiseras?

Det hoppas vi såklart allihop men det är inget som är bestämt ännu, vi kommer dock ha fortlöpande kontakt med Water Aid.

Vad ska ni göra härnäst?

Emma: Nu ska vi fokusera stenhårt på vår sista praktikvecka och sen se till att resten av våra projekt ut över året blir lika grymma som det här!

Sofia: Satsa på sisten biten av mitt år på Berghs, se till att Pride-kampanjen blir grym och lära mig så mycket som möjligt

Thomas: Efter Berghs vill jag fortsätta jobba med kreativa lösningar och koncept.

329

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sofia Hultman