Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Fotostudent från Berghs utmanar branschen i 100 dagar

simon bergstrom dayblog

Går det att bli en bra säljande fotograf på 100 dagar? Det ska Berghs fotostudent Simon Bergström tillsammans med den digitala bildbyrån Mostphotos, undersöka i ett projekt som varar i 100 dagar. Här berättar Simon mer om projektet.

Juni 25, 2013

Genom bloggen "100 days to make it in stockphotography” utmanar Simon och Mostphotos fotografibranschen. Syftet med bloggen är dels att inspirera fotografer och visa möjligheterna och fördelarna med att ge sig in i stockfotografibranschen, men också att ge värdefulla tips på hur man lyckas.

- Det här kommer att bli en jätterolig utmaning, då jag tidigare inte sålt bilder genom stockfotosajter. Jag kommer att ta alla chanser för att utvecklas och utmana mig själv, det kommer bli ett spännande experiment.

Det säger Simon Bergström, fotostudent på Berghs fotoutbildning Berghs Photography – en intensivutbildning i fototeknik och kommunikationslära som läses på kvällstid under två terminer eller dagtid under en termin.

Bloggkonceptet som Simon i 100 dagar kommer att arbeta med är helt nytt för fotobranschen och går helt i linje med Mostphotos idé om att göra det lätt för vem som helst att sälja bilder. Bloggen lanseras den 20:e maj på mostphotos.com och samarbetet med Simon Bergström, fotostudent från Berghs, är redan i full gång. Bloggen ska vara transparent och läsaren får ta del av både med- och motgångar i Simons ambition att bli en bra och säljande fotograf.

- Då Mostphotos inte bara har proffsfotografer knutna till sig utan till majoriteten amatör- och hobbyfotografer, tror vi att bloggen kommer bli en kul och inspirerande resa att följa och att igenkännighetsfaktorn kommer att vara hög. Vi hoppas också att fler personer kommer att semöjligheterna och fördelarna med att sälja sina bilder via Mostphotos, säger Victor Sundén, VD på Mostphotos.

Mostphotos, som är en en digital bildbank med fler än 40 000 fotografer över hela världen varav 10 000 finns i Sverige, kommer att skapa förutsättningar för Simon, där han bland annat får träffa framgångsrika stockfotografer och andra personer i branschen för att ta del av deras tips. Tanken är också att Simon själv ska lära sig av sina misstag och framgångar samt  hitta inspiration på Mostphotos men också andra sajter och bloggar som behandlar kommersiellt fotografi.

- Mostphotos sajt besöks dagligen av flera tusentals fotografer och kunder. Här har Simon en jättestor chans att komma ut med sitt namn och knyta kontakter som kanske är avgörande för en framgångsrik karriär som fotograf, säger Victor Sundén, VD på Mostphotos.