Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Hur gick arbetet med Brand X, grupp 13?

bild

Tio dagar går fort - speciellt när man ska lära känna en ny arbetsgrupp och arbeta med en brief från IKEA och Unicef samtidigt. När vi sågs sist hade de precis fått briefen, idag lämnar de in sin lösning och i morgon är det dags för slutpresentationer för uppdragsgivaren och resten av skolans heltidsstudenter på Rigoletto i Stockholm. Grupp 13 berättar om veckan som gått.

November 21, 2012

Nu är det ett dygn kvar till inlämning av Brand X - hur känner ni er?
Peppade inför torsdagens presentation! Det känns som att vi kommit fram till ett bra koncept för IKEA som vi alla står bakom.

När vi träffades sist hade ni precis fått briefen i handen. Nu har ni arbetat klart med den. Vad har varit mest utmanande?
Briefen var ganska omfattande vilket gjorde att det till en början var svårt att konkretisera hur vi skulle idé- och konceptutveckla. Med tiden föll dock bitarna på plats och nu håller vi på att tratta ned det sista för att kunna presentera vår lösning så konkret som möjligt.

Sen har det självklart varit en utmaning att arbeta i en gruppkonstellation med personer som inte känt varandra sen tidigare. Men vi hittade snabbt våra roller i gruppen och har haft en väldigt kul period ihop trots stress och press.

Satte ni de idéer ni skulle arbeta vidare med redan från början eller tog det ett tag?
Nej, det tog ett tag att komma fram till den slutgiltiga idén. Vi bollade idéer fram och tillbaka, en del spår gick vi vidare med och en del kastade vi. Men den idén vi till slut valde att köra på har utmynnat ur all den brainstorming och de tidigare idéer vi har försökt oss på.

617

När vi sågs sist berättade ni att ni var strategiskt starka som grupp och att det kunde bli ett problem. Hur gick det med den saken?
Det har gått bra! Vi har delat upp oss inom gruppen för att arbeta med olika delar, men alla har varit delaktiga och bidragit sen första dagen. Vi har haft turen att ha kreativa strateger och strategiska kreatörer

Utan att avslöja er idé och lösning, kan ni beskriva den och vad ni gillar med den?
Vi har valt att gå mot briefen då det fanns en viss problematik med den som vi kände att vi behövde lösa. Vi kan ju avslöja så pass mycket att mjukdjuren inte längre är i fokus i vårt koncept då vi valt att fokusera på något annat. Genom våra analyser har vi kommit fram till en del insikter som vi valt att bygga vårt koncept på och som vi tror kommer hjälpa IKEA att uppmärksamma deras arbete för barnen.

616

Hur känner ni inför presentationerna på torsdag?
Vi är otroligt peppade! Det ska även bli otroligt kul att få se de andra gruppernas lösningar på briefen.

Så. Vad har ni fått ut av Brand X 2012?
Lina: Jag tycker det har varit en väldigt intensiv vecka men jag är så otroligt nöjd med den grupp jag hamnat i. Eftersom vi i PR-klassen hittills inte läst några fördjupningskurser ännu utan mest fått lära oss om olika analysmetoder har jag fått utmana mig själv för att hitta vad just min roll varit i det här projektet. Vi skrev även i vårt sociala kontrakt att ett mål med Brand X för oss som grupp var att vi skulle tycka om varandra efter den här perioden. Det känner jag verkligen att vi har uppnått och jag har fått 6 nya vänner som jag gärna arbetar med även i framtiden!

Olof: Det varit sjukt kul att lära känna fler utanför vår lilla RAC-bubbla, och nu när alla ettor kämpar med samma brief känns det som vi blivit lite tightare även utanför grupperna! Sen har det varit intressant med gruppdynamiken. När man jobbar på det här sättet är det så klart många viljor. Så det gäller att tänka på balansen mellan att låta alla komma till tals och samtidigt inte fastna för mycket i diskussioner! Och så är det viktigt att släppa arbetet emellanåt och ta en ledig kväll även när man har mycket att göra!

Frida: Det har vart väldigt lärorikt att få jobba med människor som har andra inriktningar. Stämningen som uppstår när alla jobbar tillsammans är magisk.

Louise: Jag tycker att det har varit en sådan aha-upplevelse att få lära känna så många olika människor med spännande bakgrunder och expertiser. Vi har varit ett riktigt bra team och det känns verkligen att alla har bidragit med allt de kunnat och lite till, jag har lärt mig otroligt mycket på kort tid. Att kunden och briefen var så rolig var förstås grädden på moset!

Michelle: För mig har det varit en aha upplevelse att komma ur den digitala bubblan som jag har levt i de senaste månaderna. Det finns en värld utanför och en värld som inte är uppkopplad, det är viktigt för mig att komma ihåg.

Fredrika: Det har vart sjukt roligt och häftigt att få arbeta med en sån här otrolig kund. Jag har hittat nya vänner och fått bättre förståelse och insikt i hela processen. Jag har tagit ”mental pictures” hela veckan och kommer att ta med mig mycket till framtida projekt!

618

I projektgrupp 13 ingår Lina Perdius (Strategisk kommunikation & PR), Louise Dustler (Grafisk Design), Michelle Johnsson (Interactive Communication), Olof Lindh (Reklam: Art director), Jacob Leksell och Frida Östhem (Marknadskommunikation) samt Fredrika Frenkiel (Produktionsledning/Operativ projektledning) och deras arbete under Brand X kan man följa på Resumé i bloggen Project X http://blogg.resume.se/projectx/