Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Mattias Josander: "Utmana Status Quo och skapa resultat!"

image

Hur kan man stärka kommunikationens effekt och vad krävs för att leda det kommunikativa och strategiska arbete framåt med tydligt fokus på mätbarhet och bevisad effekt? Hur får man med sig hela organisationen och hur lyfter man kommunikationens roll i lednings- och styrelserummet?

Januari 27, 2014

I en, för marknadschefer, skrämmande undersökning som publicerats i Marketing Week uppger hela 70% av tillfrågade VDs att de har tappat förtroendet för marknadschefens  förmåga att skapa tillväxt och förmåga att koppla marknadsinvesteringar till företagets övergripande mål. Med anledning av den utvecklingen har Berghs tagit fram executivekursen Resultatbaserat ledarskap och vi passar på att ställa lite frågor till Mattias Josander som är kursansvarig.
Hej Mattias Josander! Du som är kursansvarig, kan du berätta vad det innebär med resultatbaserat ledarskap?

Resultatbaserat ledarskap är när hela verksamheten syftar till att uppnå målen. Då är det viktigt att det är rätt, och gärna kreativa, typ av mål som både inspirerar och leder mot målen. Det ska också vara tydliga gemensamma mål som man kontinuerligt följer upp.

Kan du dela med dig av några tips för vad man ska göra för att få ett resultatbaserat ledarskap?

1. Länka kommunikationsmål till övergripande mål.

2. Fokusera på differentiering.

3. Fokusera på intäkter.

4. Vad gör företag framgångsrika? Skapa mätbarhet.

5. Skapa individuella mål som leder mot övergripande affärsmål OCH är baserade på individens styrkor.

6. Utmana själv hela tiden Status Quo för att utveckla och driva verksamheten framåt.

7. Ha ett holistiskt perspektiv, alla måste förstå och vilja följa med. Även kunden.
Kan du ge fyra bra anledningar till att läsa Berghs executivekurs Resultatbaserat ledarskap?

1. Jag vill öka min professionella förmåga att driva verksamheten framåt.

2. Jag vill bli bättre på att koppla ihop affärsidé med kommunikations­strategi.

3. Jag vill bättre förstå mina styrkor och hur jag använder dom.

4. Jag vill bättre förstå medarbetarnas styrkor och hur jag kan utveckla dom

Mattias Josander har bland annat varit marknadschef och VD på Red Bull och marknadschef på L’Oréal. Han har lång erfarenhet av hur man mäter och utvärderar kommunikationens effekt samt hur man skapar tillväxt. På frågan vilken hans styrka som VD är svarar han:
”Jag är bra på att utmana status quo och maximera potential.”
Som VD för Red Bull låg Mattias bakom en code of conduct för energidrycker där Red Bull, tillsammans med svensk handel, införde en frivillig åldersgräns på 15 år för just energidrycker. Denna ”code of conduct” var del i att skapa positiv förändring genom resultat och faktabaserat ledarskap.

Kursen Resultatbaserat ledarskap riktar sig till de som vill bli bättre på att leda ett positivt förändringsarbete och på att få folk med sig. Kursen löper över 36 timmar under våren. Läs mer om executivekursen här.