Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Spaning från Cannes: äkthet och transparens

n

Under Cannes-veckans andra hälft fortsatte det fullmatade programmet med seminarier, workshops och prisutdelningar. Collaboration fortsatte att vara ett populärt ämne, exempelvis mellan stora varumärken och små start-ups. Berghs International Relations Manager Digge Zetterberg Odh och marknadschef Åsa Marklund rapporterar.

Juni 25, 2012

Under ett seminarium fick vi möta den unge entreprenören som startat gaming-företaget Kiip, som hade teamat tillsammans med Dr Pepper för att utveckla spel där belöningarna i spelet utgjordes av Dr Pepper-produkter. Återigen blev det tydligt att man inte kan ta ett gammalt format, och bara krympa det mobilskärmen - man man måste anpassa produktionen efter plattformen.

Överlag blir det bara vanligare och vanligare att teknik och kreativitet går hand i hand, och alltfler byråer eftersöker creative technologists. Inte minst när veckans priser har delats ut blir det tydligt att de byråer och företag som anammar innovation och teknisk utveckling lyckas väldigt bra. Som R/GA och deras nära samarbete med Nike- nu senast kring den nya produkten Fuelband. Efter de senaste årens tekniska framsteg har det dock blivit allt tydligare att den senaste tekniken inte är nog, utan att baskunskper inom kommunikation och storytelling fortfarande är absolut nödvändiga för att vara relevant, engagera och få ambassadörer för ditt varumärke. Contagious sammanfattade de senaste årens teknik-iver rätt bra: man ska undvika Dude we gotta do-mentaliteten. Man vinner inte på att slänga in en QR-kod bara för att det är det senaste.  Eller som Party sa: search the right place, not the bright place.

Ett annat ofta förekommande ämne var hur kommunikations­branschen bör och kan bidra till en bättre värld. Bill Clinton, veckans mest besökta seminarium, uppmanade kommunikatörer över hela världen att använda sina kunskaper för att få folk att ta sig an de stora frågorna. Äkthet och transparens har blivit hygienfaktorer för varumärken som vill lyckas nå ut till sin publik. Eller som Tom Beckamn fårn Prime sa, You can’t win hearts without having one. När man lyckas både få ut sin produkt samtidigt som man på något sätt bidrar till en bättre värld- då lyckas man riktigt bra. Ett fint exempel på det är Help Remedies

Fredagen blev en extra rolig dag för Berghs då två av fem team som tilldelades Future Lions-pris kom från Berghs. Future Lions  är ett initiativ som AKQA drog igång som en del av programmet i Cannes för sex år sedan. Idén är mycket enkel: det är en tävling för studenter, det är gratis och briefen har varit densamma genom alla år: advertise a product from a global brand in a way that couldn’t have been done five years ago, to an audience of your choosing. Diverse höjdare från AKQA agerar jury och fem bidrag koras sen som vinnare. Den skola som flest nominerade bidrag vinner sedan Future Lions School of the Year.  Årets upplaga hade rekord i antal bidrag med ca 1100 bidrag från 40 länder. Vi var såklart jätteglada över att två av årets fem vinnande bidrag kom från Berghs. Tyvärr räckte det inte till School-vinsten (den gick till Miami Ad School i Hamburg) men nästa år så. Då blir det comeback. Också roligt att se att varenda bra byrå hade sina rekryterare sittandes på de främsta raderna. Berghs två bidrag hittar ni här, och här

- Digge Zetterberg Odh & Åsa Marklund