Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

"Vad vore väl en kreativ process om mjölk utan riktiga kossor?"

img

För att starta upp arbetet på ett riktigt inspirerande sätt valde en av Brand X-grupperna att åka till en bondgård. Där spenderade de ett dygn fyllt av natur, djur, möten och brainstorming i en miljö som ligger både Arla och projektet nära. Här kommer deras rapport från gården.

November 5, 2011

"All kärlek till Berghs och deras lokaler, men nu när BRAND X har kickat igång på allvar ville vi verkligen åka iväg till en plats som kändes relevant för oss och vår kund Arla.

Vad vore väl en kreativ process om mjölk utan riktiga kossor, hästar och Arlabonden Ulf.

Tidigt på morgonen åker vi till Runtuna Sörby. Ulf välkomnar oss utanför sin ekologiska bondgård och tar oss sedan in till huvudpersonerna i verksamheten. De 30 korna.

Vi frågar Kungen av mjölk hur mycket han själv dricker av den vita ”superdrycken” och undrar om det finns något han saknar i Arlas nuvarande sortiment?

”Kanske en sportigare träningsdryck, det är i alla fall något jag skulle vilja ha. Jag dricker ca 1 liter mjölk varje dag, minst!”

286

Ulf arbetar bara ekologiskt och närodlat och när vi går igenom ladan vaknar kossorna till liv. De följer oss nyfiket med blickarna och slickar oss välkomnande på händerna.  Så småningom uppmärksammar även kalvarna och grisarna att en grupp stadsbor har vågat sig ut på landet. Det blir nästan svårt att höra Ulf genom alla grymtande och råmande hälsningar.

Hur ofta kommer mjölkbilen?

”Varannan dag, här mjölkas det cirka 700 liter mjölk varje dag!”  

287

Efter att vi lyssnat på en grundlig genomgång av verksamheten på gården och fått våra fingrar rödsugna av kelvänliga kalvar, så tackar vi för oss och lämnar Ulf i full färd med lunchutfodringen. Korna nickar adjö och dyker sen ner med huvudena i de smaskiga höbalarna.

288

Fyllda av nya intryck åker vi tillbaka till Lasätter gård, en fantastisk plats för både kontorsnissar och studenter som vi. En plats som ger både inspiration och lugn. En perfekt plats för oss att vara på när vi ska komma på ett koncept och en kampanj för Arla.

289

Grupp 7 består av: 

Channa Ortmark: Produktionsledning/Operativ projektledning

Emma Corner : Strategisk kommunikation och Pr 

Sofia Persson: Berghs Bachelor

Calle Öström: Reklam

Fredrika Du Rietz: Marknads­kommunikation

Mikael Ståhl: Interactive Communication

Henrik Callerstrand: Grafisk design

Jacob Hallsten: Interactive Communication 

291