Arbetsprovsläppet - vad är det?

Varje vår sitter hundratals människor runt om i världen och knåpar med de arbetsprover som tillsammans med personligt brev och cv skickas in som ansökan till Berghs heltidsutbildningar som startar till hösten. Men vad innebär arbetsproverna egentligen? Hur viktiga är de? Och vad är ett arbetsprovsläpp? Låt oss reda ut begreppen åt dig.

Egentligen är det ganska enkelt. För att de ämnesansvariga på Berghs heltidsutbildningar (Grafisk design, Berghs Bachelor, Marknadskommunikation, Interactive Communication, Produktionsledare/operativ projektledare, Strategisk kommunikation och PR, Reklam: Art director/Copywriter) ska kunna garantera en riktigt vass utbildning behövs följaktligen riktigt vassa studenter. De ämnesansvariga behöver få en inblick i hur du tänker. Hur du föreslår att lösa vissa kommunikativa utmaningar. Det handlar om gruppdynamik. Det handlar om ett sätt att tänka. Det handlar däremot inte om att när du skickar in dina arbetsprover ha skapat den perfekta lösningen och presentera den som ett proffs. Ett proffs vill vi att du är när du du lämnar Berghs, inte när du kommer till oss.

På lördag, den 25 januari, är det Arbetsprovsläpp på Berghs (anmälan gör du genom länken). Då öppnar vi dörrarna till Sveavägen 34 och bjuder dig på en dag fylld av inspiration, information, tillfälle att ställa alla dina frågor, ta emot tips, träffa andra som tänkt söka till Berghs inför hösten. Med start klockan 11.00 (men kom gärna 10.30 så hinner du ta en kaffe, ta en bra sittplats i en förmodligen proppfull sal) får du veta årets tema för arbetsproverna och ta reda på precis vilka uppgifter den utbildning du är sugen på innebär. Tvekar du mellan flera utbildningar så får du tillfälle att prata med flera studierådgivare, ämnesansvariga lärare och ställa dina frågor. Allt för att våren med dina arbetsprover ska bli så trivsam, och inspirerande, som möjligt. Vi jobbar nämligen ganska mycket med inspiration på Berghs. Och vi vill att du ska känna av den redan när du tar dig an dina arbetsprover.

När du går härifrån på lördag eftermiddag är du fylld av tankar*. Förhoppningsvis några idéer. Du har då flera månader på dig att fullfölja dina arbetsprover. Det kommer kännas som en lång, lång tid. Vårt största och viktigaste tips redan då är att inse att det är inte det. Tiden kommer ta slut. Deadlinen kommer att knacka på din axel snabbare än du tror. Kanske kommer du kvällen innan inse att du inte skrivit ihop ditt ansökningsbrev ännu. Tips nummer ett lyder alltså: börja i tid.

Tips nummer två är: var inte rädd att ställa frågor och ta alla tillfällen du hittar att visa dina prover för din omgivning. Fråga din kompis, berätta för dina föräldrar, testa din idé på en kollega. Ju mer du pratar om dina idéer, desto klarare kommer de ta form. Våra utbildningskoordinatorer på Berghs finns på ett emails avstånd men kommer inte att ge input på dina idéer under processens gång. 

Det slutgiltiga tipset är att du ska ha roligt när du arbetar med dina arbetsprover. Våga tänka ”utanför boxen” och döm inte ut dina idéer för att de verkar knasiga vid första anblicken. Det är ingen tävling i att vara tokigast, inte heller att sticka ut för utstickandet skull, men visa vem du är och hur du tänker. Begränsa dig inte. 

Och så var det det här med datum. Är du intresserad av Berghs stipendium bör du lämna in dina ansökningshandlingar senast den 2 april. Är du intresserad av att komma in överhuvudtaget ska de definitivt vara inne den 29 april. Strax därefter kommer du, om du blir utvald, att kallas till en personlig intervju. När våren börjar likna sommar får du ett slutgiltigt besked.

Sammanfattat kan man alltså säga att din ansökan till Berghs består av tre delar: ditt arbetsprov, ditt brev och CV och slutligen din intervju. 

Vi hoppas att du ska få en riktigt spännande vår med dina arbetsprover. Och vi hoppas att vi får träffa dig i mitten av augusti. Varmt välkommen med din ansökan till Berghs! 

* Kan du inte komma till oss på lördag så misströsta ej! Du kan se hela arbetsprovsläppet vid din dator då vi livestreamar presentationen från klockan 11.00 via Berghs.se. Vi ställer också till med informationskvällar under februari och mars, i bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö och Oslo. Ta en titt i vårt kalendarium för datum och anmälan.

Vi tar också gladeligen emot telefonsamtal och email. Arbetsproverna kommer att gå att ladda ner via Berghs hemsida hela våren, med start den 25 januari. 

Så lyckas du med ditt digitala ledarskap

Digitalt går fort. Jonas Lindberg Nyvang jobbade på MySpace när Facebook kom och fick uppleva vad som händer när ett företag inte hinner ställa om till nya förhållanden. Jonas är ansvarig för Berghs kurs Digitalt ledarskap i höst. Vi har bett honom att reda ut begreppen och ge sina bästa tips för att lyckas med det digitala ledarskapet.

Kommunikation med hjärnan som kompass

Kommunicera på hjärnans villkor. Det låter ganska enkelt, men är långt ifrån självklart. Med hjälp av insikter om hjärnan och hur vi fungerar när vi ger och tar emot information kan kommunikationsexperten Jana Söderberg hjälpa oss att nå fram i bruset – oavsett om mottagaren är vår kollega, vän, chef eller tilltänkt konsument.

4 sätt att öka ditt företags tillgänglighet på sociala medier

Vi vet hur viktigt det är med interaktivitet, att möta kunden där kunden befinner sig och att som varumärke eller företag vara tillgänglig i sociala och digitala medier - ändå är det många företag som inte riktigt vet hur de ska komma igång. Eller, för den delen, hitta tiden.

Tag kontrollen, projektledare!

Mie Nygren, kursansvarig för Berghs Professional-kurs i Projektledning, delar med sig av sina fem bästa tips för projektledare att få full kontroll över projekten. Målformulering, kostnadskontroll, delegering, avstämning och att vara förutseende är A och O.

Mikael Rosén: ställ de rätta frågorna för att slippa diffusa mål

Att skriva för att övertyga, hur gör man? Och vad ska man inte göra? En av Berghs uppskattade kurser är Att skriva för att övertyga, som leds av Mikael Rosén, copywriter och författare. Här delar Mikael med sig av fem do's and dont's att hålla i bakhuvudet när du vill skriva övertygande.

Ingunn Sjöström Sneli lär dig att leda idéprocesser

Möt Idéastronauten som skapar kreativt utrymme, Ingunn Sjöström Sneli, vars kurs Leda idéprocesser handlar om allt från brainstorming till implementation.

Spotify utmanar kreatörer i förpackningsdesign

Under hösten tävlar studenter från heltidsprogrammen Grafisk Design och Produktionsledning - Operativ Projektledning på Berghs School of Communication om vem som kan skapa den bästa analoga förpackningen för Spotify. Det vinnande bidraget kommer sedan att lanseras av Spotify. Samarbetet, som går under namnet SPICE:14, pågår mellan september och oktober. Bakom tävlingen står, förutom Berghs School of Communication och Spotify, förpackningsföretaget BillerudKorsnäs.

View older posts