Arbetsprovsläppet - vad är det?

Varje vår sitter hundratals människor runt om i världen och knåpar med de arbetsprover som tillsammans med personligt brev och cv skickas in som ansökan till Berghs heltidsutbildningar som startar till hösten. Men vad innebär arbetsproverna egentligen? Hur viktiga är de? Och vad är ett arbetsprovsläpp? Låt oss reda ut begreppen åt dig.

Egentligen är det ganska enkelt. För att de ämnesansvariga på Berghs heltidsutbildningar (Grafisk design, Berghs Bachelor, Marknadskommunikation, Interactive Communication, Produktionsledare/operativ projektledare, Strategisk kommunikation och PR, Reklam: Art director/Copywriter) ska kunna garantera en riktigt vass utbildning behövs följaktligen riktigt vassa studenter. De ämnesansvariga behöver få en inblick i hur du tänker. Hur du föreslår att lösa vissa kommunikativa utmaningar. Det handlar om gruppdynamik. Det handlar om ett sätt att tänka. Det handlar däremot inte om att när du skickar in dina arbetsprover ha skapat den perfekta lösningen och presentera den som ett proffs. Ett proffs vill vi att du är när du du lämnar Berghs, inte när du kommer till oss.

På lördag, den 25 januari, är det Arbetsprovsläpp på Berghs (anmälan gör du genom länken). Då öppnar vi dörrarna till Sveavägen 34 och bjuder dig på en dag fylld av inspiration, information, tillfälle att ställa alla dina frågor, ta emot tips, träffa andra som tänkt söka till Berghs inför hösten. Med start klockan 11.00 (men kom gärna 10.30 så hinner du ta en kaffe, ta en bra sittplats i en förmodligen proppfull sal) får du veta årets tema för arbetsproverna och ta reda på precis vilka uppgifter den utbildning du är sugen på innebär. Tvekar du mellan flera utbildningar så får du tillfälle att prata med flera studierådgivare, ämnesansvariga lärare och ställa dina frågor. Allt för att våren med dina arbetsprover ska bli så trivsam, och inspirerande, som möjligt. Vi jobbar nämligen ganska mycket med inspiration på Berghs. Och vi vill att du ska känna av den redan när du tar dig an dina arbetsprover.

När du går härifrån på lördag eftermiddag är du fylld av tankar*. Förhoppningsvis några idéer. Du har då flera månader på dig att fullfölja dina arbetsprover. Det kommer kännas som en lång, lång tid. Vårt största och viktigaste tips redan då är att inse att det är inte det. Tiden kommer ta slut. Deadlinen kommer att knacka på din axel snabbare än du tror. Kanske kommer du kvällen innan inse att du inte skrivit ihop ditt ansökningsbrev ännu. Tips nummer ett lyder alltså: börja i tid.

Tips nummer två är: var inte rädd att ställa frågor och ta alla tillfällen du hittar att visa dina prover för din omgivning. Fråga din kompis, berätta för dina föräldrar, testa din idé på en kollega. Ju mer du pratar om dina idéer, desto klarare kommer de ta form. Våra utbildningskoordinatorer på Berghs finns på ett emails avstånd men kommer inte att ge input på dina idéer under processens gång. 

Det slutgiltiga tipset är att du ska ha roligt när du arbetar med dina arbetsprover. Våga tänka ”utanför boxen” och döm inte ut dina idéer för att de verkar knasiga vid första anblicken. Det är ingen tävling i att vara tokigast, inte heller att sticka ut för utstickandet skull, men visa vem du är och hur du tänker. Begränsa dig inte. 

Och så var det det här med datum. Är du intresserad av Berghs stipendium bör du lämna in dina ansökningshandlingar senast den 2 april. Är du intresserad av att komma in överhuvudtaget ska de definitivt vara inne den 29 april. Strax därefter kommer du, om du blir utvald, att kallas till en personlig intervju. När våren börjar likna sommar får du ett slutgiltigt besked.

Sammanfattat kan man alltså säga att din ansökan till Berghs består av tre delar: ditt arbetsprov, ditt brev och CV och slutligen din intervju. 

Vi hoppas att du ska få en riktigt spännande vår med dina arbetsprover. Och vi hoppas att vi får träffa dig i mitten av augusti. Varmt välkommen med din ansökan till Berghs! 

* Kan du inte komma till oss på lördag så misströsta ej! Du kan se hela arbetsprovsläppet vid din dator då vi livestreamar presentationen från klockan 11.00 via Berghs.se. Vi ställer också till med informationskvällar under februari och mars, i bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö och Oslo. Ta en titt i vårt kalendarium för datum och anmälan.

Vi tar också gladeligen emot telefonsamtal och email. Arbetsproverna kommer att gå att ladda ner via Berghs hemsida hela våren, med start den 25 januari. 

FUTURE LIONS WINNERS - Google Gesture

Over 1700 groups from all over the world entered, five won, two are our incredible students. The group “Google Gesture” consists of Ludwig Hallstensson, August Östberg and David Svedenström. We talked to Ludwig in the after glow of the exciting night in Cannes.

FUTURE LIONS WINNERS - Do Zero For Climate Change

Out of over 1700 entries from all over the world two of our amazing student groups won. One of them was the group ”Do Zero For Climate Change”. We talked to Fabian Lakander, who did the project with Afshin Piran, Linda Kraft, Pia Hansson Näslund and Sebastian Sandberg.

Joakim Thulin rapporterar om Cannes Lions

Berghs är hemma efter en händelserik och nervkittlande vecka i Cannes. Det tar tid att reda ut och landa i alla intryck och nyfunna kunskaper, här följer en rapport från Berghs trendspanare Joakim Thulin:

Berghs är utsedd till världens bästa reklamskola!

Idag utsågs Berghs till världens bästa reklamskola i Cannes stora reklamtävling Cannes Lions. Priset gör oss till en av de mest belönade skolorna någonsin efter två tidigare utmärkelser. Framgångsreceptet är att lära ut hur man kan lösa verkliga problem genom kommunikation.

Vi ses i Almedalen!

Missa inte Berghs School of Communication om du är i Almedalen. Tisdagen den 1 juli bjuder Berghs in till tre seminarier från 09.00-12.00 vid Strand Hotell, Strandgatan 34.

Examenskvällen 2014

Varje år i början av sommaren fylls Sveavägen 34 med känslor från tak till golv. Det är då årets kull avgångsstudenter examineras och tar farväl av varandra och skolan, för den här gången, redo att se vad livets nästa äventyr har att erbjuda. Dessutom delades både stipendier och traditionsenliga priser ut till studenterna och deras examensprojekt.

Tidigare ämnesansvarig recenserar Berghs Grad Show 2014: Did we make it matter?

Slututställningen Make it Matter 2014 lockade tusentals besökare till Sveavägen 34 i Stockholm. En av dessa var Fredrik Heghammar, tidigare ämnesansvarig för Berghs diplomprogram Reklam - Art Director / Copywriter som nu arbetar i New York. Nedan kan du läsa Fredriks betraktelser från en slututställning i slutet av maj.

View older posts