Arbetsprovsläppet - vad är det?

Varje vår sitter hundratals människor runt om i världen och knåpar med de arbetsprover som tillsammans med personligt brev och cv skickas in som ansökan till Berghs heltidsutbildningar som startar till hösten. Men vad innebär arbetsproverna egentligen? Hur viktiga är de? Och vad är ett arbetsprovsläpp? Låt oss reda ut begreppen åt dig.

Egentligen är det ganska enkelt. För att de ämnesansvariga på Berghs heltidsutbildningar (Grafisk design, Berghs Bachelor, Marknadskommunikation, Interactive Communication, Produktionsledare/operativ projektledare, Strategisk kommunikation och PR, Reklam: Art director/Copywriter) ska kunna garantera en riktigt vass utbildning behövs följaktligen riktigt vassa studenter. De ämnesansvariga behöver få en inblick i hur du tänker. Hur du föreslår att lösa vissa kommunikativa utmaningar. Det handlar om gruppdynamik. Det handlar om ett sätt att tänka. Det handlar däremot inte om att när du skickar in dina arbetsprover ha skapat den perfekta lösningen och presentera den som ett proffs. Ett proffs vill vi att du är när du du lämnar Berghs, inte när du kommer till oss.

På lördag, den 25 januari, är det Arbetsprovsläpp på Berghs (anmälan gör du genom länken). Då öppnar vi dörrarna till Sveavägen 34 och bjuder dig på en dag fylld av inspiration, information, tillfälle att ställa alla dina frågor, ta emot tips, träffa andra som tänkt söka till Berghs inför hösten. Med start klockan 11.00 (men kom gärna 10.30 så hinner du ta en kaffe, ta en bra sittplats i en förmodligen proppfull sal) får du veta årets tema för arbetsproverna och ta reda på precis vilka uppgifter den utbildning du är sugen på innebär. Tvekar du mellan flera utbildningar så får du tillfälle att prata med flera studierådgivare, ämnesansvariga lärare och ställa dina frågor. Allt för att våren med dina arbetsprover ska bli så trivsam, och inspirerande, som möjligt. Vi jobbar nämligen ganska mycket med inspiration på Berghs. Och vi vill att du ska känna av den redan när du tar dig an dina arbetsprover.

När du går härifrån på lördag eftermiddag är du fylld av tankar*. Förhoppningsvis några idéer. Du har då flera månader på dig att fullfölja dina arbetsprover. Det kommer kännas som en lång, lång tid. Vårt största och viktigaste tips redan då är att inse att det är inte det. Tiden kommer ta slut. Deadlinen kommer att knacka på din axel snabbare än du tror. Kanske kommer du kvällen innan inse att du inte skrivit ihop ditt ansökningsbrev ännu. Tips nummer ett lyder alltså: börja i tid.

Tips nummer två är: var inte rädd att ställa frågor och ta alla tillfällen du hittar att visa dina prover för din omgivning. Fråga din kompis, berätta för dina föräldrar, testa din idé på en kollega. Ju mer du pratar om dina idéer, desto klarare kommer de ta form. Våra utbildningskoordinatorer på Berghs finns på ett emails avstånd men kommer inte att ge input på dina idéer under processens gång. 

Det slutgiltiga tipset är att du ska ha roligt när du arbetar med dina arbetsprover. Våga tänka ”utanför boxen” och döm inte ut dina idéer för att de verkar knasiga vid första anblicken. Det är ingen tävling i att vara tokigast, inte heller att sticka ut för utstickandet skull, men visa vem du är och hur du tänker. Begränsa dig inte. 

Och så var det det här med datum. Är du intresserad av Berghs stipendium bör du lämna in dina ansökningshandlingar senast den 2 april. Är du intresserad av att komma in överhuvudtaget ska de definitivt vara inne den 29 april. Strax därefter kommer du, om du blir utvald, att kallas till en personlig intervju. När våren börjar likna sommar får du ett slutgiltigt besked.

Sammanfattat kan man alltså säga att din ansökan till Berghs består av tre delar: ditt arbetsprov, ditt brev och CV och slutligen din intervju. 

Vi hoppas att du ska få en riktigt spännande vår med dina arbetsprover. Och vi hoppas att vi får träffa dig i mitten av augusti. Varmt välkommen med din ansökan till Berghs! 

* Kan du inte komma till oss på lördag så misströsta ej! Du kan se hela arbetsprovsläppet vid din dator då vi livestreamar presentationen från klockan 11.00 via Berghs.se. Vi ställer också till med informationskvällar under februari och mars, i bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö och Oslo. Ta en titt i vårt kalendarium för datum och anmälan.

Vi tar också gladeligen emot telefonsamtal och email. Arbetsproverna kommer att gå att ladda ner via Berghs hemsida hela våren, med start den 25 januari. 

Vinnaren av Berghs Fotomaraton har korats

Efter 17 timmar ute i Stockholms betongjungel satte deltagarna juryn i ett riktigt klurigt arbete. Fem teman skulle tolkas, fota din namnlapp, porträtt av en okänd person, urbant landskap, lördagsnatt samt plattan. Maratonets fem teman skulle fotas i ordningen de presenterades och klockan 05.00 skulle juryn ha materialt. Lycka till, ropade Berghs och iväg for deltagarna.

Fotografens yrkesroll är den röda tråden

Fotografens yrkesroll har förändrats det är lika viktigt att vi befinner oss i framkant inom bildkommunikation som i yrkets förändrade villkor. Det menar Anders Larsson, kursansvarig för Berghs utbildning för fotografer.

Berghsstudenter leder 48H

Varje vår anordnas Sveriges största reklamtävling för studenter, av studenter. Tävlingen arrangeras av studenter från reklamskolor runt om i Stockholm, som i sin tur bjuder in deltagarna från utvalda reklamutbildningar över hela landet.

Spice 14 - hur förpackar man en digital produkt?

Varje år när höstmörkret börjar lägga sig över Stockholm lyser berghsstudenterna upp Sveavägen 34 med sin obegränsade kreativitet. Projektet heter Spice och sammanför två diplomklasser med ett mål: samarbeta för att leverera.

Tycker du att jag är ful?

Nomineringarna till Roy Jr. har släppts och inte mindre än två av tre nomineringar kommer från Berghs. Roygalans syfte är att uppmärksamma Sveriges bästa reklamfilmer och skaparna bakom dessa, Roy Jr. är reklamfilmer skapade av studenter från olika reklam och kommunikationsskolor.

Alla barnen hade mobil, utom Pål, hans föräldrar la pengarna på alkohol

Nomineringarna till Roy Jr. har släppts och inte mindre än två av tre nomineringar kommer från Berghs. Roygalans syfte är att uppmärksamma Sveriges bästa reklamfilmer och skaparna bakom dessa, Roy Jr. är reklamfilmer skapade av studenter från olika reklam och kommunikationsskolor.

Tema på Berghs examensprojekt 2015: EMOTIONS

Varje år väljer Berghs ut ett tema för de kommunikationsuppgifter som studenterna arbetar med under sina examensprojekt. Efter att de senaste åren ha tittat närmare på mod, collaboration och add är det nu dags att rikta känselspröten inåt. Emotions, eller känslostyrd kommunikation, utgör temat för Berghs examensprojekt 2015.

View older posts