Arbetsprovsläppet - vad är det?

Varje vår sitter hundratals människor runt om i världen och knåpar med de arbetsprover som tillsammans med personligt brev och cv skickas in som ansökan till Berghs heltidsutbildningar som startar till hösten. Men vad innebär arbetsproverna egentligen? Hur viktiga är de? Och vad är ett arbetsprovsläpp? Låt oss reda ut begreppen åt dig.

Egentligen är det ganska enkelt. För att de ämnesansvariga på Berghs heltidsutbildningar (Grafisk design, Berghs Bachelor, Marknadskommunikation, Interactive Communication, Produktionsledare/operativ projektledare, Strategisk kommunikation och PR, Reklam: Art director/Copywriter) ska kunna garantera en riktigt vass utbildning behövs följaktligen riktigt vassa studenter. De ämnesansvariga behöver få en inblick i hur du tänker. Hur du föreslår att lösa vissa kommunikativa utmaningar. Det handlar om gruppdynamik. Det handlar om ett sätt att tänka. Det handlar däremot inte om att när du skickar in dina arbetsprover ha skapat den perfekta lösningen och presentera den som ett proffs. Ett proffs vill vi att du är när du du lämnar Berghs, inte när du kommer till oss.

På lördag, den 25 januari, är det Arbetsprovsläpp på Berghs (anmälan gör du genom länken). Då öppnar vi dörrarna till Sveavägen 34 och bjuder dig på en dag fylld av inspiration, information, tillfälle att ställa alla dina frågor, ta emot tips, träffa andra som tänkt söka till Berghs inför hösten. Med start klockan 11.00 (men kom gärna 10.30 så hinner du ta en kaffe, ta en bra sittplats i en förmodligen proppfull sal) får du veta årets tema för arbetsproverna och ta reda på precis vilka uppgifter den utbildning du är sugen på innebär. Tvekar du mellan flera utbildningar så får du tillfälle att prata med flera studierådgivare, ämnesansvariga lärare och ställa dina frågor. Allt för att våren med dina arbetsprover ska bli så trivsam, och inspirerande, som möjligt. Vi jobbar nämligen ganska mycket med inspiration på Berghs. Och vi vill att du ska känna av den redan när du tar dig an dina arbetsprover.

När du går härifrån på lördag eftermiddag är du fylld av tankar*. Förhoppningsvis några idéer. Du har då flera månader på dig att fullfölja dina arbetsprover. Det kommer kännas som en lång, lång tid. Vårt största och viktigaste tips redan då är att inse att det är inte det. Tiden kommer ta slut. Deadlinen kommer att knacka på din axel snabbare än du tror. Kanske kommer du kvällen innan inse att du inte skrivit ihop ditt ansökningsbrev ännu. Tips nummer ett lyder alltså: börja i tid.

Tips nummer två är: var inte rädd att ställa frågor och ta alla tillfällen du hittar att visa dina prover för din omgivning. Fråga din kompis, berätta för dina föräldrar, testa din idé på en kollega. Ju mer du pratar om dina idéer, desto klarare kommer de ta form. Våra utbildningskoordinatorer på Berghs finns på ett emails avstånd men kommer inte att ge input på dina idéer under processens gång. 

Det slutgiltiga tipset är att du ska ha roligt när du arbetar med dina arbetsprover. Våga tänka ”utanför boxen” och döm inte ut dina idéer för att de verkar knasiga vid första anblicken. Det är ingen tävling i att vara tokigast, inte heller att sticka ut för utstickandet skull, men visa vem du är och hur du tänker. Begränsa dig inte. 

Och så var det det här med datum. Är du intresserad av Berghs stipendium bör du lämna in dina ansökningshandlingar senast den 2 april. Är du intresserad av att komma in överhuvudtaget ska de definitivt vara inne den 29 april. Strax därefter kommer du, om du blir utvald, att kallas till en personlig intervju. När våren börjar likna sommar får du ett slutgiltigt besked.

Sammanfattat kan man alltså säga att din ansökan till Berghs består av tre delar: ditt arbetsprov, ditt brev och CV och slutligen din intervju. 

Vi hoppas att du ska få en riktigt spännande vår med dina arbetsprover. Och vi hoppas att vi får träffa dig i mitten av augusti. Varmt välkommen med din ansökan till Berghs! 

* Kan du inte komma till oss på lördag så misströsta ej! Du kan se hela arbetsprovsläppet vid din dator då vi livestreamar presentationen från klockan 11.00 via Berghs.se. Vi ställer också till med informationskvällar under februari och mars, i bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö och Oslo. Ta en titt i vårt kalendarium för datum och anmälan.

Vi tar också gladeligen emot telefonsamtal och email. Arbetsproverna kommer att gå att ladda ner via Berghs hemsida hela våren, med start den 25 januari. 

Effektiv presentationsteknik - låt mottagaren övertyga sig själv!

I en värld som aldrig slutar kommunicera spelar det ingen roll hur bra du, din produkt eller din verksamhet är, om du inte har förmågan att förmedla det till andra. Så långt är de flesta överens. Varför är det då så svårt? Marcus Höök, individuell talartränare och utbildare, delar med sig av sina bästa tips för att effektivisera din presentationsteknik och därigenom nå resultat. Marcus är också kursansvarig för Berghs Professional-kurs Effektiv Presentationsteknik.

Update: en och en halv termin senare

Victoria Inoue läser Berghs Bachelor och är inne på sin andra termin på Academy of Art University i San Francisco. Vi bad henne om en lägesrapport från landet långt borta och Victoria levererade!

Skaffa en digital mentor!

Malin, som är kursansvarig för Projektledning av digitala lösningar på Berghs, jobbar i skift. När hon inte hänger på Berghs är hon nämligen VD på Sticky Beat. På Berghs lär hon kursdeltagarna att ta reda på vad de behöver veta, kunna och göra för att leda digitala projekt på ett effektivt och säkert sätt.

Varumärkespositionering: dels konstform, dels rakt och enkelt

Åsa Myrdal Bratt är varumärkesexperten som fått en egen bilaga i DI. Med sin bakgrund från Handels och gedigna erfarenhet inom PR och reklam kontaktade vi henne för att fråga om hon ville bli kursansvarig för executivekursen i Varumärkes- och affärsstrategi på Berghs. På den vägen är det.

Digital strategi - ett lager tvärs över andra strategier

Snart är det dags för en av årets sista onlinestarter, och det med den populära kursen Digital Strategy in English. Som kursansvarig står Michael Kazarnowicz, och för Berghs.se berättar han vad som trendar inom digitalt just nu, hur det digitala utmanar vårt sätt att göra affärer idag och varför vi bör hålla ögonen på “wearables”.

Berghsstudenter startar 27 företag på tre veckor

21 dagar in på terminen lanserade studenter från Berghs digitala utbildning Interactive Communication 27 webbutiker. Under tre intensiva veckor – med en budget på bara 100 kr – jobbade de fram affärsidé, design, kod och slutligen lansering. Kursen avslutades med en pitch inför en panel av företagare och riskkapitalister.

Intensiteten skapade raka och ärliga diskussioner

Varje sommar och vinter startar Berghs populära intensivkurser Fast Forward. Susanne Hoffmann från Svenska Turistföreningen gick kursen ”Att skriva för att övertyga” i somras. Här berättar Susanne mer om sina upplevelser av kursdagarna.

View older posts