SKPR, RAC och PL – vad betyder förkortningarna på Berghs?

Det är ingen idé att hymla. Vardagen på Berghs innehåller vansinnigt många förkortningar. Det pratas om RAC hit och SKPR dit. MK och PL, IC och GD. I början är det förvirrande, efter en stund blir det logiskt. För att förenkla din vistelse hos oss ger vi dig lathunden du behöver för att direkt kunna hänga med i Berghslingon.

  • GD [ge-de] betyder Grafisk design och syftar till Berghs tvååriga diplomutbildning med samma namn.

  • PL [pe-ell] betyder Produktionsledning/operativ projektledning, en ettårig diplomutbildning på Berghs.

  • SKPR [ess-kåpé-ärr] står för Strategisk kommunikation och pr, också den ettårig på Berghs. Somliga säger helt enkelt PR, men utbildningen som åsyftas är ändå SKPR.

  • RAC [raak] står för Reklam: Art director/Copywriter. Det är en tvåårig diplomutbildning på Berghs. Som namnet antyder utbildar man sig där inom reklam och inriktningarna art director eller copywriter.

  • IC [i-se] betyder Interactive Communication. Ettårig diplomutbildning som utbildar både strateger och kreatörer, men det framgår inte av förkortningen.

  • Bachelor kallas oftast för just Bachelor, men ibland kallas den helt sonika för ”bach” [bätch eller back]. Det är Berghs bachelorprogram, som innebär en termin i Stockholm på Berghs och påföljande 4-5 terminer i San Fransisco, Perth eller Sydney.

  • MK [em-kå] betyder Marknadskommunikation, en ettårig diplomutbildning som utbildar planners, strateger, marknadskommunikatörer och projektledare. 

Effektiv presentationsteknik - låt mottagaren övertyga sig själv!

I en värld som aldrig slutar kommunicera spelar det ingen roll hur bra du, din produkt eller din verksamhet är, om du inte har förmågan att förmedla det till andra. Så långt är de flesta överens. Varför är det då så svårt? Marcus Höök, individuell talartränare och utbildare, delar med sig av sina bästa tips för att effektivisera din presentationsteknik och därigenom nå resultat. Marcus är också kursansvarig för Berghs Professional-kurs Effektiv Presentationsteknik.

Update: en och en halv termin senare

Victoria Inoue läser Berghs Bachelor och är inne på sin andra termin på Academy of Art University i San Francisco. Vi bad henne om en lägesrapport från landet långt borta och Victoria levererade!

Skaffa en digital mentor!

Malin, som är kursansvarig för Projektledning av digitala lösningar på Berghs, jobbar i skift. När hon inte hänger på Berghs är hon nämligen VD på Sticky Beat. På Berghs lär hon kursdeltagarna att ta reda på vad de behöver veta, kunna och göra för att leda digitala projekt på ett effektivt och säkert sätt.

Varumärkespositionering: dels konstform, dels rakt och enkelt

Åsa Myrdal Bratt är varumärkesexperten som fått en egen bilaga i DI. Med sin bakgrund från Handels och gedigna erfarenhet inom PR och reklam kontaktade vi henne för att fråga om hon ville bli kursansvarig för executivekursen i Varumärkes- och affärsstrategi på Berghs. På den vägen är det.

Digital strategi - ett lager tvärs över andra strategier

Snart är det dags för en av årets sista onlinestarter, och det med den populära kursen Digital Strategy in English. Som kursansvarig står Michael Kazarnowicz, och för Berghs.se berättar han vad som trendar inom digitalt just nu, hur det digitala utmanar vårt sätt att göra affärer idag och varför vi bör hålla ögonen på “wearables”.

Berghsstudenter startar 27 företag på tre veckor

21 dagar in på terminen lanserade studenter från Berghs digitala utbildning Interactive Communication 27 webbutiker. Under tre intensiva veckor – med en budget på bara 100 kr – jobbade de fram affärsidé, design, kod och slutligen lansering. Kursen avslutades med en pitch inför en panel av företagare och riskkapitalister.

Intensiteten skapade raka och ärliga diskussioner

Varje sommar och vinter startar Berghs populära intensivkurser Fast Forward. Susanne Hoffmann från Svenska Turistföreningen gick kursen ”Att skriva för att övertyga” i somras. Här berättar Susanne mer om sina upplevelser av kursdagarna.

View older posts