SKPR, RAC och PL – vad betyder förkortningarna på Berghs?

Det är ingen idé att hymla. Vardagen på Berghs innehåller vansinnigt många förkortningar. Det pratas om RAC hit och SKPR dit. MK och PL, IC och GD. I början är det förvirrande, efter en stund blir det logiskt. För att förenkla din vistelse hos oss ger vi dig lathunden du behöver för att direkt kunna hänga med i Berghslingon.

  • GD [ge-de] betyder Grafisk design och syftar till Berghs tvååriga diplomutbildning med samma namn.

  • PL [pe-ell] betyder Produktionsledning/operativ projektledning, en ettårig diplomutbildning på Berghs.

  • SKPR [ess-kåpé-ärr] står för Strategisk kommunikation och pr, också den ettårig på Berghs. Somliga säger helt enkelt PR, men utbildningen som åsyftas är ändå SKPR.

  • RAC [raak] står för Reklam: Art director/Copywriter. Det är en tvåårig diplomutbildning på Berghs. Som namnet antyder utbildar man sig där inom reklam och inriktningarna art director eller copywriter.

  • IC [i-se] betyder Interactive Communication. Ettårig diplomutbildning som utbildar både strateger och kreatörer, men det framgår inte av förkortningen.

  • Bachelor kallas oftast för just Bachelor, men ibland kallas den helt sonika för ”bach” [bätch eller back]. Det är Berghs bachelorprogram, som innebär en termin i Stockholm på Berghs och påföljande 4-5 terminer i San Fransisco, Perth eller Sydney.

  • MK [em-kå] betyder Marknadskommunikation, en ettårig diplomutbildning som utbildar planners, strateger, marknadskommunikatörer och projektledare. 

Fast Forward i karriären med Berghs Morning Routine

Tre dagar i juni är det full fart på Sveavägen 34, då är det dags för Berghs Fast Forward. Dessa kurser är perfekt för dig som vill lära dig mer, men vanligtvis inte hinner komma ifrån jobbet under hektiska perioder. Under några intensiva dagar får du möjlighet att ta del av samma kunskaper som på en av våra längre kurser. Det går snabbt, det är intensivt - och du tar dig långt framåt. Fast Forward, helt enkelt.

Lyssna på Studentbyråns första podcastavsnitt med Lina Thomsgård

Berghs slututställning 2014 går av stapeln 24-25 maj, och arrangeras av en grupp studenter som kallas Studentbyrån. Idag lanseras Studentbyråns första podcastavsnitt. Varje vecka fram till slututställningen kommer Klaudia Eriksson och Klara Höök bjuda in en person till ett kort podcastsnack. Gästerna kommer från medie­-, reklam­- och kulturvärlden. Det är individer eller representanter från organisationer som genom sin kommunikation skapar värde ­ något som är större än bara en produkt eller tjänst och som gör skillnad.

Berghsstudenter kammar hem guld på Gulltaggen i Oslo

Gulltaggen är Nordens största tävling för digital marknadsföring, kommunikation, innovation, ledarskap och kreativitet. Ett gäng studenter från diplomutbildningen Interactive Communication på Berghs tog hem guld i kategorin ”Bästa nordiska studentarbete". Årets vinnarbidrag ”Wear It All” gjordes av Sofia Olsson, Andreas Carlfors, David Svedenström, Sara Gärdegård och Mikael Hörnaeus.

Creativity is the most powerful force in business

Jamie Harrelson, Senior Brand Strategist at DDB San Francisco and Content Provider for a four week planning course within the Berghs Certificate online program starting fall 2014, tells us about her view on planning. "The best planners are driven by an innate curiosity and are riduculosly obsessed with learning, they are confident and decisive. Planners exists to make advertising great."

Från låtskrivande i San Francisco till jämställdhetsapp i Stockholm

Vi träffade och pratade lite med Nina Olsson, just hemkommen copywriter som har bott och studerat tre år i San Francisco. Nina gick utbildningen Berghs Bachelor, som innebär en termins grundläggande kommunikationsstudier på Berghs i Stockholm och 2,5-3 års studier på en av Berghs partnerskolor i Australien eller USA.

50 dagar av kommunikation, employer branding och en och annan gif

Det är högt tryck här på Sveavägen 34. Nu är det ungefär en vecka sedan examensarbetet drog igång och grupperna har slängt sig ut på öppet hav. En av dem har valt att blogga om de 10 intensiva veckor de står inför och dela med sig att sina framgångar, motgångar och fun facts.

Kommunikatör=problemlösare säger Anton, som läser Interactive Communication på Berghs

Anton Håkansson läser Interactive Communication på heltid på Berghs, och på sina få lediga stunder jobbar han just nu med att utveckla sin nya app, Snailday. Det är en kalenderapp som är utformad särskilt för människor med autism eller en liknande diagnos, men som funkar för alla tankspridda och stressade människor.

View older posts