SKPR, RAC och PL – vad betyder förkortningarna på Berghs?

Det är ingen idé att hymla. Vardagen på Berghs innehåller vansinnigt många förkortningar. Det pratas om RAC hit och SKPR dit. MK och PL, IC och GD. I början är det förvirrande, efter en stund blir det logiskt. För att förenkla din vistelse hos oss ger vi dig lathunden du behöver för att direkt kunna hänga med i Berghslingon.

  • GD [ge-de] betyder Grafisk design och syftar till Berghs tvååriga diplomutbildning med samma namn.

  • PL [pe-ell] betyder Produktionsledning/operativ projektledning, en ettårig diplomutbildning på Berghs.

  • SKPR [ess-kåpé-ärr] står för Strategisk kommunikation och pr, också den ettårig på Berghs. Somliga säger helt enkelt PR, men utbildningen som åsyftas är ändå SKPR.

  • RAC [raak] står för Reklam: Art director/Copywriter. Det är en tvåårig diplomutbildning på Berghs. Som namnet antyder utbildar man sig där inom reklam och inriktningarna art director eller copywriter.

  • IC [i-se] betyder Interactive Communication. Ettårig diplomutbildning som utbildar både strateger och kreatörer, men det framgår inte av förkortningen.

  • Bachelor kallas oftast för just Bachelor, men ibland kallas den helt sonika för ”bach” [bätch eller back]. Det är Berghs bachelorprogram, som innebär en termin i Stockholm på Berghs och påföljande 4-5 terminer i San Fransisco, Perth eller Sydney.

  • MK [em-kå] betyder Marknadskommunikation, en ettårig diplomutbildning som utbildar planners, strateger, marknadskommunikatörer och projektledare. 

Hur påverkar den digitala omställningen grafisk design-yrket?

Minja Smajic har arbetat med grafisk design i över femton år, och nästan lika länge som kursansvarig inom flertalet av Berghs utbildningar och kurser i ämnet. Han menar att som grafisk designer behöver man ständigt vara nyfiken och uppmärksam på sin omgivning. I den här intervjun berättar han hur grafisk design som yrke håller på att förändras och plockar fram spåkulan inför framtiden.

Berghsstudenter bjuder på frukostseminarium under eCommerce

I mitten av maj är det dags för eCommerce-dagarna på Kistamässan i Stockholm. Bland talarna hittas i år två Berghs-studenter, Frida Gauw och Jennifer Hammervald, som båda läser vid Berghs program Digital strateg/Digital kreatör och tar sin examen i juni. De kommer att hålla i ett frukostseminarium på tema ”Design som påverkar din försäljning i webbshoppen”. Här berättar studenterna om hur det kommer sig att de talar på mässan, och listar de vanligaste misstagen som webbshoppar (fortfarande) gör 2016.

Höstens första distanskurser – hela listan!

Den 27 augusti sätter det första gänget av Berghs populära distanskurser igång för att sedan löpa under hösten och avslutas med ett slutseminarium den 10 december. Här har du som föredrar att plugga i din egen miljö och utan fasta lektionstillfällen en perfekt möjlighet att vässa dina kunskaper inom ämnen som art direction, copywriting, illustration, grafisk design, pr och projektledning.

Hur mår vår storytelling 2016?

Storytelling är – fortfarande – ett buzzword och vikten för företag att skapa historier som engagerar ökar i samma takt som mediabruset och digitaliseringen tilltar. Fördelen med att använda storytelling som metod är många. Här delar Patrik Hambraeus, nytillträdd Learning Developer på Berghs, med sig av reflektioner och insikter från Stora Annonsörsdagen.