SKPR, RAC och PL – vad betyder förkortningarna på Berghs?

Det är ingen idé att hymla. Vardagen på Berghs innehåller vansinnigt många förkortningar. Det pratas om RAC hit och SKPR dit. MK och PL, IC och GD. I början är det förvirrande, efter en stund blir det logiskt. För att förenkla din vistelse hos oss ger vi dig lathunden du behöver för att direkt kunna hänga med i Berghslingon.

  • GD [ge-de] betyder Grafisk design och syftar till Berghs tvååriga diplomutbildning med samma namn.

  • PL [pe-ell] betyder Produktionsledning/operativ projektledning, en ettårig diplomutbildning på Berghs.

  • SKPR [ess-kåpé-ärr] står för Strategisk kommunikation och pr, också den ettårig på Berghs. Somliga säger helt enkelt PR, men utbildningen som åsyftas är ändå SKPR.

  • RAC [raak] står för Reklam: Art director/Copywriter. Det är en tvåårig diplomutbildning på Berghs. Som namnet antyder utbildar man sig där inom reklam och inriktningarna art director eller copywriter.

  • IC [i-se] betyder Interactive Communication. Ettårig diplomutbildning som utbildar både strateger och kreatörer, men det framgår inte av förkortningen.

  • Bachelor kallas oftast för just Bachelor, men ibland kallas den helt sonika för ”bach” [bätch eller back]. Det är Berghs bachelorprogram, som innebär en termin i Stockholm på Berghs och påföljande 4-5 terminer i San Fransisco, Perth eller Sydney.

  • MK [em-kå] betyder Marknadskommunikation, en ettårig diplomutbildning som utbildar planners, strateger, marknadskommunikatörer och projektledare. 

Varför läsa Copy på engelska?

Är du intresserad av att jobba på ett internationellt företag? Eller kanske resa inom jobbet och söka helt nya utmaningar utomlands?

Är du en planner?

Vi frågar Karin som är kursansvarig för planning om hur det kommer sig att hon valde yrket och om resan dit. Ta del av heta tips för dig som funderar på att studera kursen.

Nyfiken på Content Marketing?

Alla pratar om content marketing. Fler och fler varumärken inser att deras story är deras viktigaste resurs. Relevant, trovärdigt och kunskapsbyggande innehåll som kunden har nytta och inspireras av – det är ett av dagens kraftfullaste verktyg för att fånga sin målgrupp och behålla den i en långsiktig och lojal relation.

Berghs korad till världens bästa kommunikationsskola i Cannes - igen!

(In English below) Den 24 juni 2015 utsågs Berghs för andra året i rad, och fjärde gången totalt, till världens bästa reklamskola vid Cannes Lions, som brukar beskrivas som ”VM i reklam”. Det är fjärde gången Berghs vinner priset, vilket gör skolan till mest belönad i världen.