SKPR, RAC och PL – vad betyder förkortningarna på Berghs?

Det är ingen idé att hymla. Vardagen på Berghs innehåller vansinnigt många förkortningar. Det pratas om RAC hit och SKPR dit. MK och PL, IC och GD. I början är det förvirrande, efter en stund blir det logiskt. För att förenkla din vistelse hos oss ger vi dig lathunden du behöver för att direkt kunna hänga med i Berghslingon.

  • GD [ge-de] betyder Grafisk design och syftar till Berghs tvååriga diplomutbildning med samma namn.

  • PL [pe-ell] betyder Produktionsledning/operativ projektledning, en ettårig diplomutbildning på Berghs.

  • SKPR [ess-kåpé-ärr] står för Strategisk kommunikation och pr, också den ettårig på Berghs. Somliga säger helt enkelt PR, men utbildningen som åsyftas är ändå SKPR.

  • RAC [raak] står för Reklam: Art director/Copywriter. Det är en tvåårig diplomutbildning på Berghs. Som namnet antyder utbildar man sig där inom reklam och inriktningarna art director eller copywriter.

  • IC [i-se] betyder Interactive Communication. Ettårig diplomutbildning som utbildar både strateger och kreatörer, men det framgår inte av förkortningen.

  • Bachelor kallas oftast för just Bachelor, men ibland kallas den helt sonika för ”bach” [bätch eller back]. Det är Berghs bachelorprogram, som innebär en termin i Stockholm på Berghs och påföljande 4-5 terminer i San Fransisco, Perth eller Sydney.

  • MK [em-kå] betyder Marknadskommunikation, en ettårig diplomutbildning som utbildar planners, strateger, marknadskommunikatörer och projektledare. 

Studentrapport från Student Lab: "En läxa vi lärde oss var att våga ta paus när vi kör fast"

Inom den första versionen av Berghs Student Lab arbetar studenterna skarpt mot uppdragsgivaren Lenovo, som med varumärket Moto vill ta hjälp av studenternas skarpa hjärnor och kreativa sinnen för att göra ett starkt återinträde på den mobila marknaden med telefonen Moto X Force. Efter den första sprinten - en intensiv tvådygnsperiod över första helgen i februari - checkar vi in med en av studenterna som deltar i Student Lab: Karima Essabih.

Studentrapport från Student Lab: "En bra idé ska vara så självklar att den blir överraskande"

Inom den första versionen av Berghs Student Lab arbetar studenterna skarpt mot uppdragsgivaren Lenovo, som med varumärket Moto vill ta hjälp av studenternas skarpa hjärnor och kreativa sinnen för att göra ett starkt återinträde på den mobila marknaden med telefonen Moto X Force. Efter den första sprinten - en intensiv tvådygnsperiod över första helgen i februari - checkar vi in med en av studenterna som deltar i Student Lab: Josefin Meihua Lindberg.

Interaktionsdesign: inte längre torrt och vetenskapligt

En gång i tiden ansågs interaktionsdesign vara ett torrt vetenskapligt ämne. Numera är det en designdisciplin som innehåller en stor del kreativitet och nytänkande, med fokus på funktion framför estetik och innovation. Det menar Jonte Edvardson, som i sin kurs Interaktionsdesign online hjälper deltagare från ett brett spektrum av företag och organisationer att designa bättre användarupplevelser kring sina digitala produkter.

Content marketing för alla - efterlängtad bok på väg ut!

Den största missuppfattningen inom content marketing är att det räcker med att producera en massa innehåll och lägga det i sina egna kanaler. Det menar författarna till den nya boken Content Marketing för alla, Pontus Staunstrup och Joakim Arhammar, som har en misison att lära svenskarna att arbeta bättre med sin innehållsmarknadsföring.