Program
Sista ansökningsdag är 10 april

Art Director/Copywriter

Art Director/Copywriter är ett tvåårigt program inom reklam och kommunikation som riktar sig till dig som älskar att väcka känslor och lösa problem. Genom att välja en av inriktningarna – Art Director eller Copywriter – specialiserar du dig inom ett hantverksområde som antingen fokuserar på visuella uttryck eller text.

Ansök senast
10 april
Start
12 augusti
Slut
29 maj 2026
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
196 000 kronor Finansiera med CSN
Tillkommande kostnader
Studiematerial om ca 5 000 kronor inkl. moms per läsår

Ladda ner arbetsprover

Fyll i din e-post för att ladda ner arbetsprover

Ansök nu

Om utbildningen

Rollerna Art Director och Copywriter har många likheter. Ni jobbar tillsammans i team och kommer gemensamt fram till insikter, idéer och koncept som löser era uppdragsgivares kommunikationsutmaningar och berör deras målgrupper emotionellt. När idéerna och koncepten paketeras ansvarar ni för olika delar och det är här era respektive hantverk gör skillnad för att lyfta era gemensamma idéer. Som Art Director arbetar du med de visuella uttrycken medan du som Copywriter ansvarar för orden och texten. Kombinationen av era discipliner skapar magin och helhetsupplevelsen.

Under utbildningen bygger du din kreativa verktygslåda med teoretiska och praktiska kunskaper genom att delta i föreläsningar, seminarier, workshops och case. Du jobbar med kreativa modeller i verklighetsnära projekt och tränas i din roll inför det kommande arbetslivet. I programmet ingår två praktikperioder där du får chansen att testa dina kunskaper och färdigheter i verkligheten innan du lämnar boet för att flyga fritt.

Efter två år på programmet Art Director/Copywriter har du förutom dina lärdomar byggt upp en vass portfolio med dina bästa projekt, ett ovärderligt kontaktnät och många fina minnen från en väldigt intensiv och rolig tid i ditt liv. Potentiella arbetsgivare är reklambyråer, PR-byråer, produktionsbolag, inhousebyråer, marknadsavdelningar, start-ups och techbolag. Men vi vet också att kreativa människor kan hamna på helt andra ställen – möjligheterna är många!

Art/copy-programmet lärde oss vikten av pratbara idéer, hur hantverket kan få idéer att flyga. Och hur jobbigt men viktigt det är att vara generös med att visa alla sina idéer för kollegor.
Ulf Sirbäck-Paulsrud (copywriter) & Hedda Hyland (AD)
Familjen

Programmet innehåller

  • Copywriting / Art direction
  • Idé- och konceptutveckling
  • Prototyping
  • Storytelling
  • Varumärkesstrategi
  • Presentationsteknik
  • PR
  • Lärande i Arbete (10 veckors praktikperiod)
  • Samverkansprojekt med studenter från andra program på skolan
  • Creative innovation
  • Portfolio

Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt utbildningsbevis med delbetyg.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.

Du ska även ha minst 1 års yrkeserfarenhet inom valfritt område alternativt 1 års eftergymnasiala studier.

Skicka med

1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande.
2. CV.
3. Intyg som styrker 1 års yrkeserfarenhet/eftergymnasiala studier.
4. Fullständiga arbetsprover enligt instruktioner.

Vad kostar programmet?

Studieavgift
196 000 kronor

Utbildningen är momsbefriad.

Finansiera med CSN

Tillkommande kostnader

Studiematerial om ca 5 000 kronor inkl. moms per läsår

Vad är AD/Copywriter?

Som AD eller Copywriter är kreativitet och hantverk dina främsta verktyg inom kommunikation. Vid båda rollernas arbetsbord pågår frenetiskt idéarbete och tillsammans utvecklar ni idéfrön till kommunicerande koncept.

En Art Director är visuellt ansvarig för koncept, kampanjer, och andra kommunikationsenheter. Hen ser till att grafisk design, typografi, produktdesign, fotografi och filmfoto hänger ihop och kommunicerar den övergripande idén. En Copywriter är ansvarig för orden och texten. Det kan handla om rubriksättning, koncepttexter, reklamfilmsmanus, tone-of-voice-dokument, idébeskrivningar, eller presentationer. Trots rolluppdelningen sker de flesta projekt och undervisningen tillsammans – precis som det ser ut senare i arbetslivet!

Vem borde söka?

Utbildningen vänder sig till dig som har ett outtömligt intresse för att uttrycka dig visuellt eller i text. Du triggas av att lösa vardagsproblem genom din kreativitet och du vill bli utmanad på ett sätt som utvecklar dig både professionellt och personligt. Du letar ständigt efter fler verktyg som för dig framåt i resan mot ditt drömyrke som kreatör på reklambyrå, produktionsbolag, PR-byrå, inhouse-avdelning eller start-up. Du är van vid att jobba i grupp och tycker om att lära dig från andra. Ditt arbetsprov behandlas anonymt under första steget i ansökningsprocessen.

Programansvarig

Svante ansvarar för Art Director/Copywriter - heltidsprogrammet för framtidens kommunikationskreatörer. Han är Copywriter i grunden, men har ett stort intresse för visuella uttrycksformer och inspireras mycket av bildkonst och design. Svante tog själv examen från Berghs 2018 och har sedan dess jobbat på reklambyråerna TBWA och Volt. Fritiden ägnar han gärna åt promenader eller löprundor i skogen, kika på film och att konsumera musik i olika genrer och former.

Så ansöker du till Berghs heltidsprogram

Läs mer
  1. 1. 
    Ladda ner ditt arbetsprov
  2. 2. 
    Paketera din ansökan
  3. 3. 
    Skicka in
  4. 4. 
    Din ansökan behandlas
  5. 5. 
    Antagningsbesked

Frågor om programmet?

Inga frågor är dumma frågor! Välkommen att fråga oss i chatten här nedan eller sök ditt svar i vår FAQ.