Kurser

Digital Copywriting

  • Copy i digitala kanaler
  • SEO
  • Webbtext och UX writing

Att skriva för digitala kanaler skiljer sig inte från traditionell copywriting vad gäller vikten av ett tydligt budskap och en avgränsad målgrupp. Men det finns delar som är absolut nödvändiga att kunna för att nå fram. Här lär du dig om hur du bäst uttrycker dig i digitala kanaler.

Nivå
Professional
Format
Distans
Språk
Svenska
Plats
Distans
Pris
35 000 SEK (inkl. moms)
28 000 SEK (exkl. moms)
Ansök innan
Tisdag 16 april
Start
Onsdag 17 april
Slut
Onsdag 12 juni
Egenstudier
10 timmar per vecka
Kursdatum

Start online 17/4 kl 13.00-16.00.
Avslut online 12/6 kl 13.00-16.00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Lärarlett Zoommöte onsdagar, varannan vecka 11.00-12.00, varannan 16.00-17.00. Framgår i schema VT24.

Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Om kursen

Som digital copywriter jobbar du med att uttrycka ett varumärkes identitet genom digitala kanaler. En värld som ständigt förändras och därför kräver förståelse för människors beteenden online, men även kunskap kring de olika kanalerna och färdigheter i att uttrycka sig både kreativt och strategiskt i text.

Under kursen arbetar du med uppgifter som utvecklar din förmåga att skriva starka och effektiva texter för digitala kanaler. Vi kommer även att diskutera och analysera digitala beteenden och trender för att inspireras och identifiera möjligheter.

Du kommer lära dig att skriva webbtext, nyhetsbrev, blogg/content och texter till sociala medie-inlägg. Vi går igenom grunderna i sökmotoroptimering som får dina texter att ranka högre på Google, och UX writing – småtexterna som guidar användaren rätt. Du får även med dig verktyg för att analysera och mäta digitala beteenden och hur dina texter presterar.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till dig som ska eller precis har börjat att jobba med ett varumärkes digitala närvaro, till exempel som kommunikatör med ansvar för att skriva webbtext, blogg, nyhetsbrev och text till sociala medie-inlägg. Vi förväntar oss att du är bekant med skrivandet och är nyfiken på den digitala världen och alla dess möjligheter.

Tidigare kursdeltagare

Gunilla.Hessel
Gunilla Hessel
Kommunikatör Skagen Fonder

En distanskurs är perfekt när arbetsdagarna är uppbokade men intresset för att lära mer är stort. Att skriva bra texter för webb, företagsblogg, nyhetsmejl och sociala medier, det vill vi alla. På Berghs fick jag bra feedback på texter, verktyg för att göra bättre analyser och hur skapar jag ett innehåll som går viralt? Från början till slut är jag mycket nöjd med kursen. Inspirerande, engagerande och lärorikt!

Petra Pilhjerta
Petra Pilhjerta
Marknadsförare

Sofia är en fantastisk lärare och det har varit ett rent nöje att gå denna kurs på Berghs tack vare hennes entusiasm, kunskap, erfarenhet och pedagogiska ådra. Uppskattade även alla intressanta diskussioner med kursdeltagarna. Kursen har gett mig en helhetsbild av digital copywriting, från kreativ brief till färdig text, och det är guld värt.

Det här får du

Kursen ger dig en allmän orientering samt grundläggande praktiska kunskaper och färdigheter inom följande områden:

  • Skriva copy för digitala kanaler som webb, nyhetsbrev, blogg och sociala medier.
  • Grunder i SEO och UX writing.
  • Kreativa tankesätt och mätverktyg.
  • Praktisk övning med personlig feedback.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.

Kursansvarig

Catherine.Heijl

Catherine Heijl

Frilansar som copywriter och contentkreatör.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande.
För kursen krävs goda kunskaper i svenska språket.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor

Övrig information

För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

Att läsa en distanskurs på Berghs

  • Det är ej lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
  • De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
  • Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
  • Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
  • Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
  • Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
    *Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Utbildningskoordinator

Kristiina Müllersdorf