Vad är en digital strateg eller kreatör? 

Digital strateg och Digital kreatör är samlingsnamn för personer som arbetar med digital kommunikation. De använder data och webbpsykologi i kombination med traditionella marknadsföringsprinciper för att göra kommunikationen mer effektiv.

Under året på Berghs kommer du ha möjlighet att specialisera dig på ett område som du brinner extra mycket för, t.ex. ux-design, webbanalys, sociala medier, growth hacking, sökmotoroptimering eller något av de övriga områdena programmet innehåller.

Om utbildningen 

Det här är Berghs utbildning för dig som vill bli expert på digital marknadsföring! Programmet är ingen kodutbildning och vi ställer inga krav på kodkunskaper när du söker in. Du kommer istället lära dig bl.a. digitala affärsmodeller, sökmotoroptimering, webbanalys och UX-design. Detta i kombination med kurser i konceptutveckling och varumärkesskommunikation. Efter utbildningen kan du arbeta både på kundsidan och byråsidan.

Du söker antingen som digital kreatör eller digital strateg. Digitala kreatörer fokuserar på UX-design och Digitala strateger fokuserar på webbanalys. Flera av kurserna är samlästa, men genom att välja inriktning får du möjlighet att fördjupa dig extra i något av de två områdena.

Studierna omfattar både teori och praktik. Föreläsningar och seminarier varvas med workshops, projekt och praktiska övningar. På så sätt skapas en verklighetsnära studiemiljö som rustar dig för den framtida yrkesrollen. Du kommer också att bli placerad mitt i verkligheten på en arbetsplats under din fyra veckor långa praktikperiod.
 

 

Vem borde söka? 

Vid antagningen till Digital kreatör / Digital strateg söker vi efter problemlösare som har en passion för det digitala. Kanske har du tidigare arbetslivserfarenhet inom SEO, sociala medier, UX, kod, webbanalys, på en reklambyrå eller en marknadsavdelning. Kanske har du själv drivit en blogg eller en webbshop. Kanske har du ingen tidigare erfarenhet, men brinner för det digitala - då är du välkommen att söka! 

Innehåll 

Du kommer att läsa kurser inom bl.a. digitala affärer, sökmotoroptimering, inbound marketing, konceptutveckling och presentationsteknik. Söker du som kreatör djupdyker du dessutom i ämnen som user experience och interaction design. Söker du som strateg så fördjupar du dig istället inom webbanalys, Google Analytics och konverteringsoptimering. Dessutom samarbetar du med studenter på de andra programmen under samarbetsprojekt där ni skapar och i vissa fall tävlar med era kreativa lösningar.

Aktuella fallstudier och projekt hämtade från verkligheten gör utbildningen pragmatisk till sin natur. Till detta kommer yrkespraktik och en rad fristående projekt med anknytning till kurserna. Under utbildningstiden sker även flera integrerade samarbetsprojekt med övriga program, däribland ett större examensprojekt under vårterminen.

Delkursen DEV. är en samläst kurs och ingår i samtliga utbildningar. Där ges en helhetssyn över personligt ledarskap, gruppdynamik, processhantering och framtida kärriärsval.

Studieform
Studierna bedrivs på heltid under ett år, totalt 40 veckor. Lektioner förläggs företrädesvis måndag – fredag kl. 09.00 – 16.00, men även på kvällar och helger. Undervisningen sker på svenska och engelska - samtliga studenter förstår svenska.

Diplom
Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt ett examensbevis med de samlade delbetygen.

För mer information kontakta Anton Renström,
08-587 550 82, anton.renstrom@berghs.se
 

Kursansvariga 

Hösten 2015

  • Petronella Turesson
  • Tobias Lundqvist
  • Jonathan Hise Kaldma
  • Antoaneta Nikolaeva
  • Fredrik Heghammar
  • Oscar Ivarsson
  • Christer Mortensen
  • Lisa Nilsson Sandgren

Våren 2016

  • Petronella Turesson
  • Tobias Lundqvist
  • James Göransson
  • Antoaneta Nikolaeva
  • Anna Lindstein
  • Elia Mörling
  •  
    Röster från tidigare studenter
     
    Sandra Engström, Interaction Designer på Designit
    Efter att ha pluggat teoretiskt i några år var det väldigt givande för mig att gå DD och få jobba praktiskt, närmre verkligheten. Det hjälpte mig att snabbt komma in i arbete på min nya tjänst på DesignIt. Berghs har även en förmåga att dra till sig väldigt engagerade och kompetenta människor, det var en härlig miljö att befinna sig i.
     
    Luca Deasti, Creative Director och partner på Oystr
    Digital strateg/Digital kreatör lärde mig att se ur ett affärsperspektiv. Med riktiga kunder och tighta deadlines så var upplevelsen närmre arbetslivet än vad jag upplevt på någon utbildning tidigare. Det ledde till att jag kunde starta min egen reklambyrå, tillsammans med några klasskamrater, direkt efter examen. I dag har vi varit aktiva i tre år och har jobbat med både internationella och svenska kunder, såsom Peroni, Grolsch, Nordiska Kompaniet, Tictail, GoEuro och Adidas.
     
    Stina Ekholm, Experience Designer på R/GA
    Jag växte mycket under mitt år på Digital strateg/Digital kreatör. Viktigast och roligast enligt mig var programmets stora fokus på innovation, och klassammansättningen där strateger och kreatörer jobbar tillsammans genom i stort sett hela processen. Det har jag nytta av i min roll som UX-designer där affär, kreativitet och användarvänlighet måste samspela.
     
    Carl Platon, Interactive Art Director på Deportivo
    Digital strateg/Digital kreatör innebar framförallt två saker som var viktiga för mig. För det första hade jag plötsligt dedikerad tid till att utforska de områden som jag kände mig svagare inom efter att tidigare ha jobbat i branschen - och sy ihop det hela ytterligare. För det andra innebar utbildningen även att mitt kontaktnät öppnades upp och blev bredare, tack vare de föreläsare och den branschkontakt vi fick.
     
     

    Arbetsprover 2016

    Temat för Berghs arbetsprover 2016 är förändring. Din uppgift är att välja ett varumärke där du bedömer att förväntningarna inte överensstämmer med kommunikationen och sedan skapa en kommunikationsinsats för att förändra varumärket på ett relevant sätt. Det kan vara ett företag eller en organisation som behöver antingen justera omvärldens förväntningar, eller hitta ett sätt att genom kommunikation leva upp till befintliga förväntningar. Kanske är varumärket inte längre relevant och behöver förnya sig. Kanske behövs en varumärkesförflyttning för att attrahera nya målgrupper.

    Här hittar du arbetsproverna 2016 för det här programmet. 

    Antagningskrav och ansökan

    Ansökan för 2015 är stängd. Den 30 januari 2016 släpper vi nästa omgång med arbetsprover, och öppnar för nya ansökningar.

    Grundläggande behörighet:
    För att vara behörig till utbildningen måste du ha förkunskaper som motsvarar utbildning på gymnasienivå med minst 2250 gymnasiepoäng eller motsvarande.

    Läs mer här vad som gäller för att uppfylla behörighetskraven.

    Om du saknar behörighet kan du ansöka om att få dina eventuella tidigare erfarenheter och utbildningar tillgodoräknade för att uppväga betygsbrister. Du måste då skicka med en redogörelse styrkt med eventuella intyg som beskriver dina tidigare erfarenheter/utbildningar. Du kryssar då i rutan “reell kompetens” i ansökningsformuläret.

    Krav på särskilda förkunskaper:
    Du ska ha minst 1 års (heltid) yrkeserfarenhet inom valfritt område. Yrkeserfarenheten kan även motsvaras av ett års eftergymnasiala studier.

    Du ska också ha gjort samtliga arbetsprover enligt de angivna instruktionerna som du hittar på www.berghs.se

    För att din ansökan ska vara komplett måste du bifoga följande dokument:
    1. Gymnasiebetyg eller motsvarande.
    2. CV, inklusive intyg som styrker yrkeserfarenhet/eftergymnasiala studier, kompletterat med ett personligt brev (max en A4) där du beskriver dig själv och varför du söker utbildningen.
    3. Fullständiga arbetsprover (Läs mer här)
     

    Ansökan skickar du in via www.berghs.se och du namnger dina filer med förnamn, efternamn samt typ av dokument: förnamn_efternamn_cv (alt. _betyg, _intyg etc.). Det går även bra att länka dina ansökningshandlingar från t.ex Dropbox eller Google Drive.
    Godkända filformat för ansökningshandlingarna:
    pdf, doc, zip, ppt eller key
    Max 200Mb.

    När din ansökan är komplett går den vidare för bedömning enligt följande 2 faser:

    Fas 1.
    Arbetsproverna bedöms utifrån:
    Idéhöjd (kreativitet)
    Utförande (genomförande)
    Relevans
    Om dina arbetsprover bedöms som godkända går du vidare till fas 2 (intervju).

    Fas 2.
    Intervju:
    Vid en intervju kommer ni bl.a prata om dina arbetsprover och om den/de yrkesroller som utbildningen leder till (i första hand för att säkerställa att du valt den utbildning som möter upp din önskan om framtida yrkesroll).
    Utöver detta har du även möjlighet att vid intervjun komplettera med ev. övriga erfarenheter/kompetenser som du tror kan väga in dina möjligheter att tillgodogöra dig utbildningen.

    Antagningsbesked:
    När samtliga intervjuer är genomförda sätts klassen samman och godkänns av utbildningens ledningsgrupp.

    Besked om antagning/reserv/ej antagen skickas ut via mail senast den 23 juni 2016. 

     

     
     
    1278
     
    Vill du veta mer om Berghs heltidsutbildningar? Här ser du svaren på våra vanligaste frågor.
    Eller kontakta utbildningskoordinator Anton Renström, 08-587 550 82, anton.renstrom@berghs.se.
     
    Lycka till med din ansökan!