Det här bör alla digitala copywriters ha i sin verktygslåda

Digitaliseringen förändrar inte bara hur vi samtalar med varandra eller kommer i kontakt med ny information - det förändrar också yrket för copywriters. För att kunna formulera budskap och samtala med målgrupper idag krävs det att vi talar samma språk. Sofia Zetterqvist är kursansvarig för Digital Copywriting på Berghs och delar här med sig av sina perspektiv på yrkesrollen såväl som på framtiden för copys.

Med en gedigen erfarenhet från yrket som copywriter ägnar Sofia Zetterqvist delar av veckorna åt att hjälpa uppdragsgivare att skapa innehåll för digitala kanaler. På Berghs är hon en mycket populär kursansvarig för distanskursen Digital copywriting. Dessutom driver Sofia resebloggen Fantasiresor som 2014 och 2016 vann pris för Sveriges bästa reseblogg.

Hej Sofia! Att blogga handlar mycket om att hålla sina läsare intresserade, något som är betydligt svårare än vad de låter. Vad är ditt bästa tips för att fånga en läsares intresse?

Det absolut första som dök upp som svar på din fråga var vackra bilder. Ironiskt nog, med tanke på att jag är copywriter. Men förutom bildens uppenbara effekt i form av ögongodis, så fungerar den även som tempoväxlare i textflödet.

Tempoväxlingen är oerhört viktig! Men tempo kan även skapas genom att skriva visuellt, det vill säga att disponera t ex blogginlägget på ett sätt så att det är lättöverskådligt, lättnavigerat och skumläsningsvänligt redan vid en första genomscrollning. Mellanrubriker, citat, bildtexter, radbryt – allt som bryter av en tung textmassa är bra. Jag brukar tänka att varje inlägg ska vara som ett musikstycke, där även pauser, Crescendon och Da capon ska få plats.

Men om jag även ska ge något konkret tips kring själva textens innehåll, så skulle jag säga att försök hitta ett personligt tilltal i språket. Det handlar inte om att vara superprivat, utan om att försöka prata med (inte till) människor på ett inbjudande och genuint (o-reklamigt) sätt. Det gäller egentligen alla former av texter.

Vad skiljer digital copywriting från traditionell sådan?

Grunden är densamma, det handlar fortfarande om att ta fram ett budskap – en röd tråd, som hänger ihop i de olika kanalerna. Från busskur, till DN-annons, till kampanjsajt eller twitterflöde. Men som digital copywriter behöver du även ha koll på massor av andra saker, som till exempel sökmotoroptimering, hashtags, och helst även olika CMS. Din förmåga att skriva kortfattat och direkt blir ännu viktigare.

Vad gör en copywriter idag? Hur upplever du att rollen har förändrats på senare tid?

Förut var en copywriters främsta roll att skapa reklamkoncept och text till olika enheter som skulle visas under en tidsbestämd kampanjperiod. Idag är behovet av copywriters som löpande producerar innehåll (eller content som det oftast kallas inom branschen) åt till exempel företagsbloggar och facebooksidor skriande stort. Fler och fler börjar inse att det inte går att sätta vilken praktikant som helst för att ”facebooka lite” utan det behövs en copywriter med kreativa skrivskills som även är expert inom den digitala världen.

En stor utmaning som många företag brottas med idag är förmågan att uttrycka och förmedla sitt varumärkes identitet. Hur tycker du att man ska börja arbeta med den här identiteten? Och hur kan den sedan förmedlas på bästa sätt?

Det handlar egentligen om vanligt traditionellt varumärkesbyggande. Det är på den här punkten många företag går bet, att man tror att bara för att det ska kommuniceras på internet så kan man hoppa över allt traditionellt strategiarbete. Utgå alltid från den befintliga varumärkesplattformen och skapa utifrån den strategidokument för de digitala kanalerna. Den allra viktigaste punkten i strategin ska vara ”Varför ska vi finnas på [insert social media-kanal]?” Alltså: varför ska just vi ha en facebooksida? Vilken nytta kan vi göra där?

Att skaffa massor av digitala kanaler ”bara för att” är det sämsta valet, alla måste inte ha en facebooksida.

En annan viktigt detalj att ta med i strategin är tonaliteten, på vilket sätt ska vi prata? Ett bra tips är att skapa en persona för varumärket. Den kan beskrivas i ord, i form av en kändis man vill likna, ett visuellt moodboard eller vara någon färgstark medarbetare inom företaget. Det viktiga är att enas kring en persona för att sedan kunna hålla en röd tråd och en trovärdig tonalitet i de olika digitala kanalerna.

Vad anser du kännetecknar en riktigt vass copywriter?

Om jag ska fokusera på just en digital copywriter så skulle jag säga att det handlar om att ha lika delar av:

1) Kreativitet och lekfullhet i sitt sätt att skriva.
2) Stenkoll på de olika digitala kanalerna och dess förutsättningar och begränsningar.
3) Viss visuell känsla.
4) Analytisk och strategisk förmåga.

Sedan så skulle jag nog även vilja tillägga: att ha hjärtat på rätt ställe, tycker att den empatiska förmågan är något som alltför ofta undervärderas idag.

Låter det här intressant och vill du ta del av mer kunskaper från Sofia?

Tag en titt på Berghs distanskurs Digital copywriting här!

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.