Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Digital strategi – ett lager tvärs över andra strategier

img

En av Berghs mest populära onlinekurser är Digital Strategy in English. Som kursansvarig står Michael Kazarnowicz, och för Berghs.se berättar han vad som trendar inom digitalt just nu, hur det digitala utmanar vårt sätt att göra affärer idag och varför vi bör hålla ögonen på “wearables”.

Skrivet av Berghs School of Communication
Oktober 9, 2014

Hej Michael, kan du inte berätta: digital strategi – hur skiljer sig den från en övergripande marknadsstrategi eller säljstrategi?

Jag skulle inte säga att den skiljer sig, utan att den i bästa fall är en integrerad del i all strategi. Det är dock få organisationer som är redo för att jobba på det sättet. I det fallet är digital strategi helst integrerad i de andra delarna, som ett lager som går tvärs över andra strategier som sälj-, marknad- och kommunikations­strategi.

I kursbeskrivningen står att läsa att din kurs Digital Strategy in English ”gives participants an understanding of how digital challenges our way of doing business, building brands and communicating” – skulle du kunna ge ett exempel på en sådan utmaning?
Organisationer ser ofta sig själva som summan av olika funktioner, där PR är skilt från Support, och Marknad är något annat än Produktutveckling. För konsumenten däremot är de en och samma; alla är Varumärket. När då Marknad har ansvar för Facebook, men får en massa supportfrågor — eller reaktioner på en artikel som PR fixat, hur sköter man det?

Det är i år tredje året som du håller i den här kursen (tidigare hette den Interactive Communication) –  har klimatet utanför förändrats sedan dess? I vilken riktning rör vi oss inom det digitala?
Deltagarna börjar bli duktigare på digitalt, samtidigt som de tjänster och nätverk som finns blir mer avancerade. Det resulterar i att lösningarna blir mer komplexa och skilda vilket gör att lärdomarna från andra deltagares lösningar och feedback blir fler.

För två år sedan listade du ”fem billiga alternativ till dyra program” – använder du dem fortfarande? Skulle du vilja komplettera listan med ett eller flera verktyg?
Doodle och Google Docs använder jag mer idag än då, och den senare har blivit mycket kraftfullare och bättre idag. Idag har många tjänster mognat och börjat kosta om man är en flitig användare, vilket är utmärkt eftersom det gör att de blir livskraftigare. Det viktigaste idag tror jag är att hitta rätt filter som ser till att man får rätt nyheter i rätt tid, som ökar signalen och minskar bruset. Mina filter är både personer och tjänster. Bland de senare återfinns Feedly, Prismatic och LinkedIn Pulse. Personer värda att följa beror på område man är intresserad av, och Quora är ett bra ställe att hitta experter inom allehanda områden.

Har du ett tips på en hemsida, en app, ett socialt nätverk eller ett verktyg du tycker vi bör hålla ögonen på?
Jag tror att en trend som det gäller att hålla ögonen på är ”wearables”. På samma sätt som smarttelefonen gjort att vi gått från några få, längre sessioner ”digitalt” (alltså framför dator eller laptop) till 85 korta sessioner per dag (vilket är så många gånger 90-talister använder sin telefon på en dag) kommer wearables korta sessionerna och öka dem ytterligare. Så från 85 minutlånga sessioner med smartphone till hundratals — kanske till och med tusentals – sessioner på bara några sekunder per dag med wearables.

Digital Strategy in English är en onlinekurs som sträcker sig över 8 veckor och startar varje höst och vår på Berghs. Läs mer om kursen och ansök här!