Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Här är sommarens intensivkurser på Berghs

campus

På Berghs erbjuder vi i sommar 11 intensivkurser som löper över två eller tre heldagar i rad och komprimerar en mängd kunskap, insikter och verktyg inom områden som sociala medier, att skriva, PR, projekt- och produktionsledning, marknads­kommunikation och social video.

Juni 2, 2017

Berghs intensivkurser är ett gäng av våra allra mest populära kurser som pågår under 2-3 heldagar den 28 till 30 juni. Här lär du dig att skriva för att övertyga, bli bättre på marknads­kommunikation, vässa dina skills inom Marknads-PR, projekt- eller produktionsledning, får kommunikations­chefens viktigaste verktyg och mycket mer. Sommarens intensivkurser passar perfekt för dig som har svårt att komma loss för att läsa en längre kurs på Berghs men ändå vill ta ett kliv framåt. Eftersom vi har fina samarbeten med rabatterade priser till kursdeltagare på närliggande hotell passar de även dig som inte bor i Stockholm.

Kanske passar det helt enkelt bättre att förlägga två eller tre heldagar i rad på Berghs, där du under intensiva timmar och fullt fokuserat, tillsammans med en grupp av likasinnade, tillgodogör dig nya insikter, kunskaper och vidgar ditt nätverk.

Intensivkurser på Berghs sommaren 2017

Leda kreativa möten (28-29 juni 2017)

Den här kursen vänder sig till dig som håller och leder möten och workshops i ditt dagliga arbete, internt eller med kund, t.ex. projektledare, produktionsledare, kreatörer samt andra ledare inom kommunikation. Kursen ger dig kunskap om hur du leder möten och workshops där deltagarnas kompetens tas tillvara på bästa möjliga sätt. Här får du med kreativa övningar och metoder lära dig att leda möten som både är meningsfulla och effektiva. Du får pröva flera övningar och verktyg som skapar en bra process i den lilla och stora gruppen.

Sista ansökningsdag: Måndag 26 juni

Marknads-PR (28-30 juni 2017)

Den här kursen ger dig de kunskaper du behöver för att arbeta proaktivt med PR som en del av marknadsföringen. Vi går igenom arbetsprocessen, vad du ska tänka på och hur du ska jobba för att nå maximal effekt. Kursen ger dig också kunskap om hur medielandskapet förändras och samt hur det påverkar PR-arbetet och vilka fördelar man kan dra av detta. Kursen varvar teori med konkreta exempel och praktiska handfasta övningar baserade på autentiska kundbehov. Kursens olika perspektiv är 1. Omvärlden: Varför blir marknads-PR allt viktigare som marknadsföringsverktyg? 2. Innehållet: Vad utgör bra marknads-PR och bra innehåll för förtjänade kanaler? 3. Hantverket: Hur jobbar jag med och planerar för marknads-PR i min vardag?

Sista ansökningsdag: Måndag 26 juni

Produktionsledning (28-30 juni 2017)

Dina huvuduppgifter som produktionsledare är att resursplanera och samordna, vare sig det gäller annons-, webb- eller filmprojekt, evenemang, informationskampanjer eller annan regelbunden medieproduktion. Därför måste du ha intresse och känsla för ordning och struktur. Den här kursen ger dig de konkreta verktyg du behöver för att kunna verka som produktionsledare på reklam- eller inhousebyrå.

Sista ansökningsdag: Måndag 26 juni

Strategisk hållbarhets­kommunikation (28-30 juni 2017)

Den här kursen utgår från tre olika delar inom strategisk hållbarhets­kommunikation. Till att börja med utvecklingen i omvärlden som driver den ökade vikten av hållbarhet och effekterna detta har på ert varumärke. Därefter människans sätt att förhålla sig till hållbarhet samt de attityder och beteenden som ni måste förändra. Den tredje och största delen handlar om hur du bygger varumärke och kommunicerar med hållbarhet som redskap. Hur du engagerar människor och inte minst får dem att förstå vad ni gör samt varför ni är så bra på det.

Sista ansökningsdag: Måndag 26 juni

Kommunikations­chefens viktigaste verktyg (28-30 juni 2017)

Den här kursen ger en grundläggande förmåga att arbeta med strategier, verktyg och en handlingsplan för att dra största möjliga nytta av din potential på ett jobb med kommunikationsansvar. Kursen tar upp den förändrade kommunikationschefsrollen, utvecklar din kommunikativa förmåga och hjälper dig hantera gränssnittet mot HR och Marknad. Den ger dig också en modell för intressentanalys, framgångsnycklar för att få med dig människor i förändringsprocesser samt en möjlighet att jobba fram en kommunikations­strategi för det nya kommunikationslandskapet.

Sista ansökningsdag: Måndag 26 juni

Bygga varumärke i sociala medier (28-30 juni 2017)

Ett varumärke i sociala medier har nya utmaningar och måste förtjäna sina vänner, advokater och nya följare. Det är en sak att använda sociala medier – en annan att göra det effektivt. Det är en utmaning som många företag står inför som redan har dem i sin kommunikationsstrategi: att gå från att använda det som ett komplement till att utnyttja dess fulla potential som varumärkesbyggare. Kursen  tar sin utgångspunkt i precis detta. Fokus är på varumärket och effektiv varumärkeskommunikation i sociala medier. Vi gör bland annat djupdykningar i varumärket och målgruppen i en digital verklighet, kanalernas strategiska möjligheter, hur content fungerar i sociala medier och hur du praktiskt kan implementera dem i företagets kommunikations­strategi.

Sista ansökningsdag: Måndag 26 juni 

Digital kommunikation (28-30 juni 2017) FÅTAL PLATSER KVAR!

I den här kursen får du lära känna det digitala medielandskapet och får en inblick i aktuella tjänster. Kursen kommer att ta dig på en resa från att lära dig hur din organisation kan dra nytta av de tjänster som finns, till hur du hanterar, lanserar och följer upp digitala kampanjer. Dessutom får du en inblick i vilka möjligheter framtidens tekniker ger. Genom att titta på konkreta case från olika företag och organisationer visar vi hur strateger, kreatörer och producenter jobbar tillsammans för att skapa digital kommunikation.

Sista ansökningsdag: Måndag 26 juni 

Projektledning (28-30 juni 2017) FULLBOKAD!

Den här kursen ger dig grundläggande kunskap i projektledning. Vår utgångspunkt är att ta fram en projektplan. Vi går igenom ett projekts olika faser och de olika rollerna i en projektorganisation. Du kommer att få tips och verktyg för hur du kan få dina projekt att flyta och nå uppsatta mål. Du får träna på att göra en projektplan som presenteras både skriftligt och muntligt i slutet av kursen. Arbetet med projektplanen görs stegvis under lektionstid och på egen hand mellan lektionerna.

Nästa kursstart publiceras i slutet av juni.

Att skriva för att övertyga (28-30 juni 2017) FÅTAL PLATSER KVAR!

Det här är kursen för dig som vill träna upp din förmåga att skriva på ett intressant och övertygande sätt. Under kursen lär du dig budskapsval, argumentation och målgruppsanpassning. Vidare dispositionsmodeller, stilistik, läsbarhet och vanliga fel. Du kommer få veta hur skrivprocessen fungerar och hur du skriver effektivt. Och även hur du hanterar invändningar och ändringar från dina beställare och uppdragsgivare. Under kursen får du flera praktiska skrivuppgifter; både metodövningar och verkliga fall. Du kommer också att få möjlighet att förbättra ditt eget företags informationsmaterial.

Sista ansökningsdag: Måndag 26 juni

Social video (28-30 juni 2017) FULLBOKAD!

I den här kursen ger vi dig idéer och verktyg för att på bästa sätt komma igång med att producera rörligt content för din kund eller arbetsgivare, på egen webbplats eller i annat syfte. Kursen varvar teori med praktiska övningar där du får lära dig mer om dramaturgi och storytelling för sociala medier samt i samarbete med andra kursdeltagare träna på att producera video. Du får testa olika tekniker för att förbättra bild- och ljudkvalitén på dina produktioner samt lära dig mer om hur du via klippning skapar ett proffsigt slutresultat. På kursen berör vi även strategier för att nå ut med din film på sociala medier, för att nå din målgrupp, samt hur du kan optimerar din film för att sökmotorerna skall hitta den. På kursen är allt från Smartphones till mer avancerade kameror välkomna.

Nästa kursstart publiceras i slutet av juni.

Effektiv marknads­kommunikation (28-30 juni 2017) OBS: EN PLATS KVAR!

Den här kursen ger en gedigen genomgång av marknads­kommunikation där vi tittar extra på tre centrala områden: Content marketing, förändringskommunikation och integration av digitala och sociala medier. Efter kursen får du med dig en struktur för att i praktiken kunna arbeta effektivt och integrerat i sin kommunikation. Kursen syftar till att ge dig teori, metoder och praktiska verktyg för att du ska få en stabil grund och även börja ta nästa steg i din kommunikationsroll. Ett steg som även ger ett mervärde till hela organisationen med verksamhetsnyttan som ledstjärna.

Sista ansökningsdag: Måndag 26 juni

Fotograf: Tatiana Lapina