Kursen kändes skräddarsydd för Christoffer

Christoffer Kittel jobbar som Head of Design på Viaplay i Stockholm. Hösten 2008 läste han en 10 veckor lång kurs på Berghs med Robert Bau som kursledare. Här berättar han om tiden på Berghs och hur han använt kursen i sin karriär.

Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Christoffer Kittel, är 41 år och jobbar som Head of Design på Viaplay i Stockholm. Jag jobbar med produktstrategi, varumärkesidentitet och produktdesign. Jag är ansvarig för Viaplays designteam, som består av 15 personer i roller som UX Designer, UI Designer, User Researcher och UX Copywriter.

Jag läste kursen Design Management hösten 2008 (numera heter kursen Innovation management reds. anm.), en 10 veckor lång kurs med Robert Bau som kursledare.

Vad var det som fick dig att söka till en kurs på Berghs?

När jag flyttade till Stockholm för att plugga (Journalistik och Media på Södertörn) 1999 började min kompis samtidigt på tidningsdesignlinjen på Berghs. Jag bodde på Sveavägen så jag hälsade på henne ofta och fick ett härligt intryck av Berghs, människorna där och approachen till lärande. Jag har också många andra vänner som har gått på Berghs olika kurser genom åren. Så när jag hade jobbat några år som designer och ville bredda min strategiska kompetens var det naturligt att titta på Berghs, som hade en kurs som tycktes skräddarsydd för mig.

Vad har du fått med dig från kursen?

Många fina kontakter i nätverket, och en hel del verktyg kring att applicera och kommunicera designprocesser, men framförallt en grundtrygghet i att design kan spela en viktigt roll i affärsstrategi och hur man kan driva en sådan fråga i en organisation.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Verkligen, och mer därtill. Det var en otroligt hög nivå på föreläsningar och gästföreläsare. Jag blev otroligt inspirerad på ett sätt som håller i sig så här 10 år senare.

Berätta om något bra minne från Berghs!

Jag har varit och gästföreläst på Berghs vid två tillfällen sedan jag själv gick där, och det var jättekul att möta hungriga studenter och kunna ge tillbaka lite av det jag själv upplevde som så värdefullt när jag var kursdeltagare, att få inblick i verkligheten från folk i branschen och höra om sätt att jobba, tänka och lyckas i sin karriär.

Fick du någon typ av ”aha-upplevelse” under kursen?

Ja, att innovation och strategiarbete är något som kan faciliteras, och att facilitering var något som jag kunde använda som ett effektivt verktyg i min verktygslåda. Jag blev också stärkt i min tanke om att kommunikation och storytelling är centrala färdigheter att odla om man vill bli en framgångsrik designer.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

Mitt förhållningssätt till design förändrades av kursen, och den inställningen har guidat mig genom projekt såväl som karriärbeslut. För mig har det fungerat nästan som en ideologisk grundplåt, som jag förstärkt genom upplevelser men framförallt genom nätverkande med andra designkollegor, många från Berghs-tiden.

Vad inspireras du av?

Det finns få saker som är så inspirerande som duktiga och generösa kollegor. Och bra historier!

Vill du också läsa en kurs på Berghs? Här hittar du mer information om Innovation management och hela Berghs aktuella kursutbud. Vill du läsa om andra personer som har gått kurser på Berghs? Då rekommenderar vi Berghs artikelserie Efter kursen.

Taggar:

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.