Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Lie Barrén och Philip Bratt: 48H sätter våra kunskaper på prov

hfront

48H är reklamtävlingen där kommunikationsstudenter från hela landet under två intensiva dygn i mars arbetar i mixade grupper med en kommunikationsutmaning för en ideell organisation. Just nu pågår förberedelserna för fullt. I projektgruppen sitter Lie Barrén och Philip Bratt.

Skrivet av Berghs School of Communication
Januari 10, 2013

48H är en tävling för alla framtida kommunikatörer, designers och reklammakare som går av stapeln den 14 till 16 mars 2013. Resultatet, en annons och en frivillig digital lösning för en ideell organisation, kommer att publiceras i samarbete med Citypaketet, som också är garant för tävlingen.

Sedan oktober förra året har 16 eldsjälar från Berghs och Stockholms Universitet arbetat hårt med att göra årets version av 48H till det bästa någonsin. Unikt med tävlingen är att den arrangeras både för och av studenter, och från Berghs arbetar just nu 7 personer med förberedelserna. Två av dem är Lie Barrén, som läser Strategisk kommunikation och PR och Philip Bratt, Interactive Communication.

Tre månader kvar och ni verkar redan fullt sysselsatta, vad gör ni egentligen?
Lie: Vi kickade igång i oktober och sedan dess har det varit full rulle. Projektgruppen är indelad i fyra olika subgrupper: spons, event, form och marknadsgruppen, som jag och Philip är med i. Vi jobbar med en miljon saker på samma gång, allt från att spika ideell organisation, tävlingsjury och boka lokaler till att ta fram ny grafisk profil och logotyp. Vi alla är peppade att skapa den bästa 48H någonsin.

Philip: Vi har exempelvis precis blivit klara med hemsidan som lanserades tidigare i veckan och håller nu på att skapa en introduktions- och reklamfilm. Vi har också mycket kontakt med olika skolor och ambassadörer på skolor över landet och är i full färd med planeringen inför den road show vi kommer göra under de sisa dagarna i januari. Då besöker vi skolor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Kalmar och Linköping och berättar om tävlingen.

Varför valde ni att vara med i projektgruppen för 48H?
Lie: För att utmana mig själv och sätta prov på det jag lär mig på Berghs. Ibland kan det kännas lite mycket i kombination med skolan men det är det värt. Det är en grym erfarenhet att få kliva in i sin arbetsroll redan nu.

Hur hinner ni med 48H när skolan tar så mycket tid?
Philip: Man får ta sig tid. Så länge det är kul att jobba med något så är det inga problem.
Lie: Det är klart att det blir mycket med ett sådant här projekt utanför skolan men det är både givande och roligt att få sätta sina kunskaper på prov. Det gäller bara att göra vissa prioriteringar så man kan gå ”all in” under det här året och ta vara på alla möjligheter på bästa sätt.

Vad hoppas ni åstadkomma med årets 48H?

Lie: Att skapa en åtråvärd tävling som kommunikation- och reklamstudenter i hela landet uppfattar som lärorik, rolig och utmanande.

Philip: Anmälningsantalet brukar ligga runt 400 och det ska vi uppnå i år också. Vi vill att alla involverade ska känna att 48H 2013 är en riktigt cool och rolig upplevelse. Det ska vara en ingång till att prova på en tävling för första gången och ge mersmak att delta i andra tävlingar i framtiden. Det som är roligt är att det är så intensivt och att du sätts ihop i ett team där du inte känner dina lagkamrater.

Hur är det att arbeta tillsammans med studenter från Stockholms Universitet, märker ni någon skillnad i arbetssätt?
Philip: Jag gillar alla jättemycket. Man märker att vi utbildas på olika sätt, vi är ofta mer praktiska och de lite mer teoretiska.

Lie: Vi har riktigt kul tillsammans i projektgruppen. SU och Berghs-studenter utgör en bra mix, vi kompenserar varandra på ett bra sätt. Vi alla kommer ju från olika bakgrunder och utbildningar, från Berghs är till exempel alla heltids­utbildningar representerade i arbetsgruppen. Det är det som gör arbetet extra givande.

Den 11 februari öppnar anmälningen till 48H och alla studenter anmäler sig individuellt. På briefdagen, den 14 mars, lottas man ihop i arbetslag om tre personer: en strateg, en copywriter och en AD. Studenterna ges tillfälle att knyta kontakter med människor som kommer att dela den bransch de själv utbildar sig inom. ’

Uppdragsgivaren är än så länge hemlig och avslöjas inte förrän vid briefsläppet, men ledtrådar angående årets slående jurymedlemmar kommer succesivt att släppas på tävlingens olika kanaler.

Håll utkik på Facebook och 48H hemsida.

Från Berghs är följande studenter med och arrangerar 48H:

  • Lie Barrén, SKPR
  • Philip Bratt, IC
  • Ebba Körlof Sundberg, RAC 12/14
  • Petra Eriksson, RAC 11/13
  • Isabelle Österlund, GD 11/13
  • Kajsa Jakobsen, PL
  • Frida Östhem, MK

652