Den här artikeln är inaktuell eller har något år på nacken.      Här är Berghs aktuella kursutbud!

Lyft din produktion till nya höjder – med rörlig bild

Idag efterfrågar allt fler rörligt material som ett komplement till, eller ersättning för, traditionell kommunikation. För allt fler inom kommunikationsbranschen öppnar sig nya kreativa möjligheter, men också behov av att snabbt ta till sig den nya tekniken och lära sig hur den kan användas på bästa sätt. Här delar Anders Larsson, ansvarig för kursen ”Rörlig bild - filma och redigera” på Berghs, med sig av vilka misstag de flesta gör och hur du lättast undviker dem.

Hej Anders! Varför ökar efterfrågan på rörligt kommunikationsmaterial?

Kombinationen av att det rörliga mediet med bild och ljud är oerhört starkt, och faktum är att det idag går att producera film med hög kvalité till lägre kostnad och med mindre insatser. Det tror jag är svaret på varför vi ser allt mer rörligt i alla mediekanaler idag.

Vad är de viktigaste sakerna att tänka på när man skapar rörligt material?

Som i all kommunikation är det berättelsen som är det viktiga. Vad vill jag berätta, vem är målgruppen, hur skall jag bygga upp min berättelse och använda kraften i det rörliga mediet till fullo. Till skillnad från stillbild och text har det rörliga mediet fler dimensioner och det gäller att använda mitt filmade material tillsammans med ljudet, eventuellt voiceover, musiken, eventuella animationer och andra effekter så att det sammantaget blir något som lyfter min kommunikation.

Vilka är de största missarna företag gör när det gäller rörlig kommunikation?

Även om det är enklare att filma än någonsin så finns det fortfarande en hel del att lära för att det skall se bra ut. Den nya publiken vänjer sig snabbt vid hög kvalité så det gäller att hänga med. Något många slarvar med i enklare produktioner är ljudet. Som betraktare är vi känsligare för dålig ljudkvalité än för dålig bildkvalité. Ett annat område där det med små medel kan göra stor skillnad är hur du komponerar bilden, var du ställer kameran. Genom att vara lite kreativ och tänka till kring hur du placerar din kamera så kan du lyfta hela din produktion till nya höjder.

Kan du ge några exempel på företag som du tycker lyckas bra med att skapa och distribuera rörligt material?

Det finns många företag idag som verkligen satsar och blivit allt skickligare på att använda rörligt material. Personligen tycker jag det Volvo gjort de senaste åren är ett lysande exempel på hur väl film kan fungera när man vågar lämna schablonfilmen för bil och lastbilsreklam. De stora har budget för sådant. Roligare kanske är att se alla mindre bolag som använder film kreativt. Ett företag som inspirerar mig mycket i mitt eget filmskapande är The Music Bed. De säljer egentligen musik till filmskapare, men hela deras hemsida är ett galleri av film som deras under skapat. De anordnar filmtävlingar, håller filmworkshops, mm. De har fattat hur starkt mediet är.

Kan du tipsa om någon bra tutorial eller webbsida för personer intresserade av att bli bättre på att skapa rörligt material?

Det finns idag många riktigt bra webbsidor för filmare. En av mina favoriter är Nofilmschool.com. Det är en mix av allt från hur du finansierar en film, skriver manus, hittar skådisar, ger regi, ljudsätter, fångar bästa ljudet, till recensioner av ny teknik och massor av filmtips. En väldigt generös och innehållsrik site. På kursen går vi igenom många fler resurser på nätet. Allt från rena tutorials i programvaror till tutorials kring hur du skapar bästa företagsfilmen eller din första dokumentär.

Vill ni veta mer om Fast-Forward-kursen ”Rörlig Bild – filma och redigera”?

Om ni är intresserade av Anders Larssons Fast Forward-kurs om rörlig kommunikation på Berghs School of Communication kan ni läsa mer om den och anmäla er här.

Taggar