”Omvärldsbevakning är grundstommen i PR”

Att ständigt hålla sig uppdaterad kring vad som pratas om, debatteras kring och var samhällsutvecklingen är på väg är vad PR bygger på, menar Martina Larsson. Hon blev precis erbjuden tjänsten som PR-chef för Volt, fyra år efter sin examen från utbildningen Public Relations på Berghs. Här berättar hon om sin resa och ger sina bästa tips på hur du håller dig aktuell i ett PR-landskap i förändring.

Student Digital Strateg 2017/2018

Var stod du i livet innan Berghs samt vad fick dig att söka PR-programmet?

– Jag har alltid älskat att skriva och hade från början en tanke om att bli modejournalist, men när jag pluggade i Los Angeles för ett par år sedan fick jag upp ögonen för PR. Väl tillbaka i Sverige läste jag en distanskurs på Berghs för att se om det var något för mig och blev såld. Men innan jag sökte diplomutbildningen ville jag läsa andra kurser, för att få ut mer av utbildningen. Jag skräddarsydde mitt eget program med fokus på kommunikation, skrivande och retorik. När jag klev in på skolan i augusti 2012 var det både mäktigt och läskigt. Jag hade laddat så länge och det kändes som sista pusselbiten innan livet skulle börja – på riktigt.

Vilka är de viktigaste lärdomarna du bär med dig från utbildningen?

  1. En grundläggande förståelse för vad som är riktigt bra och uppmärksamhetsväckande kommunikation. På Berghs jobbar du i arbetsgrupper med en mix av alla olika discipliner, vilket gör att du utvecklar ett effektivt tänk för att förstå och komma fram till bra lösningar. Jag lärde mig att se på idéer utifrån en PR, planner- och kreatörs ögon. Jag lärde mig varför du måste börja med att definiera problemet, för att landa i insikten som sedan leder till lösningen och att om de delarna är givna, blir det också enklare att ta ut det PR-mässigt.
  2. Vikten av storytelling. Jag är otroligt glad över att jag redan från början i arbetslivet hade lärt mig värdet av ett varumärkes existensberättigande.
  3. Jag lärde mig att omvärldsbevakningen är grundstommen i PR. Att vara uppdaterad kring vad det pratas om, debatteras kring och vart samhällsutvecklingen leder är vad PR bygger på, men jag fick också ett strategiskt tänk för hur omvärlden påverkar varumärkets affär. När du jobbar med PR är det alltid utifrån den rådande kontexten. Baserat på det skapar du idéer, nyheter och hittar nya sammanhang för varumärken att synas i och verka inom.

När du tänker tillbaka på året, vilket minne är starkast?

– Det är faktiskt en salig mix av minnen i min hjärna. Arbetsproverna, såklart, som jag var livrädd för. Jag hade målat upp ett scenario i mitt huvud där det i princip gick ut på att ta fram en lösning som var så briljant att den chockade branschen, vann guld i Cannes och gick till historien. Men så var det ju inte riktigt. Sedan har jag ett starkt minne av att vi skulle lansera Flygande Jakob som en trendig maträtt. Jag minns inte lösningen men har en extremt konstig photoshoppad bild av Kronprinsessan och Prins Daniel som bär en form med Flygande Jakob i famnen som ett barn.

Du tog examen 2013. Var det solklart vad du skulle syssla med efter det?

– Nej, inte alls. Jag var faktiskt en av få i klassen som alltid sa att jag absolut inte ville jobba på byrå, men blev komiskt nog istället en av få som enbart har jobbat på byrå efter examen.

Vad hände?

– Jag fick jobb på JMW Kommunikation där jag också hade min praktik under Berghs. Först som PR-konsult och sedan som PR-specialist. Där fick jag lära mig PR-hantverket av seniora personer med lång erfarenhet och mycket genom learn by doing. Bland annat roddade jag en mindre pressträff själv efter bara två veckor. Livrädd såklart, men det gick bra. Efter tre år började jag på Edelman Deportivo som Senior media specialist. Jag hade haft siktet inställt på dem sedan Berghs och blev riktigt glad när de hörde av sig. Idag har jag precis börjat som Head of PR på Volt och där, fyra år efter examen, är jag nu.

Hur ser en vanlig dag ut?

– Den börjar med kaffe framför datorn medan jag läser mejl, därefter ser jag vilka möten jag har inbokade och planerar dagen. Jag disponerar min tid själv och gör det mesta från ax till limpa. Det kan vara allt från att jobba nära kreatörerna och säkerställa att det finns en förtjänad kärna i en idé, sätta en PR-plan, skriva pressmeddelande, pitcha en nyhet, eller sätta en strategi för hur en kund kan uppnå sina mål långsiktigt.

Vad är du mest stolt över hittills i din karriär?

– Självklart känns det jättekul när man får en ny tjänst och en högre titel, men det är egentligen bara ett kvitto på allt hårt jobb som ligger bakom. Vägen som har lett dit är det som formar en och får en att växa. Jag är stolt över många saker jag gjorde i början av min karriär och flera kampanjer jag jobbat med för kunder som Max hamburgare, Unicef och Adidas. Men det jag är mest stolt över är att jag inte har gett upp när det har varit tufft, att jag alltid jobbar hårt och aldrig gör något halvhjärtat. Det är det som gör att man blir oumbärlig på en arbetsplats och det är det som tar en vidare och framåt.

Vilka är dina bästa karriärtips till de som läser PR i år?

  • Skapa din egen verklighet. En fördel med vårt jobb är att det går att göra i många olika former. Fundera på vilket sätt som passar dig bäst. Vill du vara på ett företag, på byrå, jobba som frilans eller kanske starta eget? Låt inte din egen rädsla stå i vägen och våga testa. Du kan inte misslyckas, bara utvecklas.
  • Skaffa en mentor. Det behöver inte vara något uttalat, men någon du kan bolla med, lära av och som kan ge perspektiv.
  • Skapa ditt eget varumärke. Vi blir experter på att bygga varumärken, så glöm inte bort ditt eget. Vad är din story, vad är din USP och hur kan du dra nytta av det som särskiljer dig när du söker jobb eller startar eget?
  • Hitta ett jobb där du har tid till återhämtning, fritid, familj, vänner och kärlek. Vår hjärna är vårt främsta redskap, var rädd om den och dig själv. Inget jobb är värt att offra sin hälsa för.

Skiljer sig branschen idag från när du började?

– Ja, det gör den och mycket händer hela tiden. När jag började jobba kostade exempelvis inte influencers något, utan då handlade det om att göra så pass bra saker att personen ville lyfta det i sina kanaler. Det känns ju helt otänkbart idag. Hela mediescenen förändras, där det stora informationsflödet leder till nya utmaningar. Det har exempelvis börjat dyka upp nya typer av tjänster för nyhetsuppdateringar och vägar ut ur filterbubblorna, en jättespännande och viktig trend som jag tror vi kommer att få se mer av framöver. Vi går också allt mer ifrån produkt och till tjänst, det kommer teknik som ger nya möjligheter och utöver det blir företagens existensberättigande och syfte allt mer grundläggande i kommunikationen. Det ställer högre krav på oss att hålla oss uppdaterade och göra riktigt bra kommunikation, så att vi når igenom bruset.

Taggar:

Nathalie Borgman Peters

Student Digital Strateg 2017/2018

Nathalie Borgman Peters jobbar vanligtvis som redaktör på contentbyrån Åkesson & Curry, men spetsar i år sin kompetens med nya digitala färdigheter genom att läsa programmet Digital Strateg. När studierna tillåter hjälper hon gärna Berghs med att gestalta inspirerade människor i textform.