Berghs Upgrade - Digital försäljning

Berghs Professional

  • Distans
  • 108 timmar
Berghs Upgrade – Digital försäljning

Bredda din kompetens inom digital försäljning! I takt med att e-handel växer i bransch efter bransch expanderas behovet av kompetens inom digital försäljning. På programmet Digital försäljning gör du under 12 veckor en djupdykning i den digitala världens möjligheter.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 14 jan 2021

Datum: 8 mar 2021 – 28 maj 2021

Sista ansökningsdag: 14 jan 2021

Hur: Distans

Antal timmar: 108

Egna studietimmar: 20 h egen studietid/vecka

Kursdatum: Utbildningen har lärarledda lektioner måndagar 13-16, onsdagar 9-12 och fredagar 10-11 (avvikelser kan förekomma).

Plats: Den här kursen hålls på distans

Om utbildningen

Digital försäljare är en yrkesroll som efterfrågas kraftigt i de allra flesta branscher i takt med att allt fler företag utvecklar sin organisation med nya ansvarsområden eller hela avdelningar fokuserade på digital strategi och försäljning. Utbildningen fokuserar på digital försäljning och en ökad affärsförståelse för att kunna specialisera sig inom online försäljning.

Kunskapsområden som digital säljstrategi, processer, verktyg för att planera aktiviteter och optimera för konvertering. Under utbildningen startar du en e-handelsajt för att testa praktiskt.

Programmet innehåller följande kurser:

  • Berghs DEV – Berghs DEV syftar till att utveckla sin professionella roll och reflektera över sin lärprocess.
  • Digital försäljning – kunskap om hur det digitala ekosystemet hänger ihop och vilka synergieffekter som kanalerna kan generera.
  • Digital marknadsföring och datadrivna kampanjer – konkretisera det digitala landskapet och skapa förståelse och praktisk kunskap för vilka komponenter och verktyg som finns inom digital marknadsföring.
  • Analys och konvertering – kunskap praktiskt användning av de ledande analysverktygen, identifiera vad som är relevant att mäta, samt hur man utvärderar en besökares beteende.
  • E-handel i praktiken – inspiration och värdefulla insikter för att lära sig skapa en fungerande e-handel.

Pedagogisk modell

Berghs pedagogik är praktiskt baserad med yrkesverksamma lärare och casebaserade uppgifter att lösa individuellt eller i grupp. Pedagogiken bygger på samtalet med ett ansvar för sitt eget såväl som gruppens lärande. Vår metodik handlar om att praktiskt lösa uppdrag, presentera lösningar, få feedback och reflektera. Vissa uppgifter kan löpa parallellt och sträcka sig över flera veckor. Den första veckan startar med kursen Berghs DEV som ger dig verktyg att förstå sig själv, och därmed andra bättre. Att förstå sin lärandestrategi något vi jobbar med under hela utbildningen.

Vem är utbildningen för?

Kursen riktar sig till etablerade säljare och kommunikatörer med minst 2 års arbetslivserfarenhet inom sälj, marknadsföring eller kommunikations­branschen för att ha grundförutsättning att koppla på nya kunskaper.

Genom att få strukturerade metoder och kunskap om olika verktyg ges du möjligheten att efter utbildningens slut kunna söka jobb som Digital säljare, Online Sales Manager, E commerce manager beroende på tidigare erfarenhet. Du kommer också att bredda dina kontakter i branschen under utbildningens gång.

Övrig information

Utbildningen är helt online genom vår onlineplattform Canvas och videoverktyget Zoom där kan lärarna genomföra föreläsningar live och säkerställa samtal i grupper i enlighet med vår pedagogik. Detta i kombination med att det finns förinspelat material och uppgifter att lösa. Varje vecka har vi två till tre schemalagda lektioner.

Berghs Upgrade

Genom utbildningskonceptet Upgrade ger Berghs dig möjlighet att skifta karriär och utbilda dig till en ny yrkesroll baserad på befintlig kompetens – på 12 veckor.

Utbildningarna riktar sig till dig som redan har erfarenhet av att arbeta inom kommunikation och vill styra om din karriär mot ett nytt område eller en ny spetskompetens. Vid avslutad utbildning inom Berghs Upgrade finns en ny uppsättning kunskaper, erfarenheter som visar på ny kompetens direkt i ditt CV.

8 mar 2021 – 28 maj 2021

Sista ansökningsdag är 14 jan 2021

Hur: Distans
Antal lektionstimmar: 108
Egna studietimmar: 20 h egen studietid/vecka
Kursdatum: Utbildningen har lärarledda lektioner måndagar 13-16, onsdagar 9-12 och fredagar 10-11 (avvikelser kan förekomma).
Plats:

Den här kursen hålls på distans

Ansök nu Sista ansökningsdag är 14 jan 2021

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Övrig information

För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

Vad kommer jag att lära?

  • Analysera och konvertera säljaktiviteter med tillhörande verktyg
  • Kunna sätta en digital säljstrategi och säljprocesser
  • Planera och genomför datadrivna kampanjaktiviteter
  • Analysera aktiviteter och göra sökordsanalys
  • Optimera innehåll för konvertering
  • Strukturera och innehåll på e-butiken för maximal konvertering
  • Segmentera målgrupp och förstå kundresan
  • Förstå metoder för samarbete och samskapande
  • Insikt om egna styrkor och den egna läroprocesserna

Att läsa på distans

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

Du får personlig feedback (ej Berghs intro) och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback. Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter (se ovan vad som gäller för denna kurs). Kursstart och kursavslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

Om du har specifika frågor kring utbildningen Digital försäljning, vänligen kontakta Lisa Koikeroinen på lisa.koikeroinen@berghs.se

Programansvarig

Sophia.BågeSophia Båge arbetar som E-Commerce Growth Strategist på E-handels Studion Creative Unit och har drygt 20-års erfarenhet av att utveckla kunders e-handel och digitala affärer med data som stöd. Hon brinner för att coacha företag och team att arbeta tillväxtdrivet och med med användaren i fokus vaska fram guldkornen i form av värdefulla insikter ur kunddatan. Hon har tidigare varit VD på E-handels byrån Young/Skilled.

Sophia är också kursansvarig på för kursen Konverteringsoptimering som ingår i heltidsprogrammet Growth Marketing på Berghs.

För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

  • Analysera och konvertera säljaktiviteter med tillhörande verktyg
  • Kunna sätta en digital säljstrategi och säljprocesser
  • Planera och genomför datadrivna kampanjaktiviteter
  • Analysera aktiviteter och göra sökordsanalys
  • Optimera innehåll för konvertering
  • Strukturera och innehåll på e-butiken för maximal konvertering
  • Segmentera målgrupp och förstå kundresan
  • Förstå metoder för samarbete och samskapande
  • Insikt om egna styrkor och den egna läroprocesserna

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

Du får personlig feedback (ej Berghs intro) och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback. Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter (se ovan vad som gäller för denna kurs). Kursstart och kursavslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

Om du har specifika frågor kring utbildningen Digital försäljning, vänligen kontakta Lisa Koikeroinen på lisa.koikeroinen@berghs.se

Sophia.BågeSophia Båge arbetar som E-Commerce Growth Strategist på E-handels Studion Creative Unit och har drygt 20-års erfarenhet av att utveckla kunders e-handel och digitala affärer med data som stöd. Hon brinner för att coacha företag och team att arbeta tillväxtdrivet och med med användaren i fokus vaska fram guldkornen i form av värdefulla insikter ur kunddatan. Hon har tidigare varit VD på E-handels byrån Young/Skilled.

Sophia är också kursansvarig på för kursen Konverteringsoptimering som ingår i heltidsprogrammet Growth Marketing på Berghs.

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens och minst 2 års arbetslivserfarenhet inom sälj, marknadsföring eller kommunikations­branschen.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här utbildningen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV).

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast 1 vecka efter sista ansökningsdag.

Studieavgift inkl. moms
56 250 kronor

Studieavgift exkl. moms
45 000 kronor

Tillkommande kostnader
För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon).

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens och minst 2 års arbetslivserfarenhet inom sälj, marknadsföring eller kommunikations­branschen.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här utbildningen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV).

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast 1 vecka efter sista ansökningsdag.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

56 250 kronor

Studieavgift exkl. moms

45 000 kronor

Tillkommande kostnader

För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon).

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!