Berghs Upgrade - Content Manager

Berghs Professional

  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • 84 timmar

Bli en Content Manager på 12 veckor! Lär dig att tänka strategiskt och taktiskt kring redaktionell marknadsföring, så kallad Content Marketing.

Vill du bli kontaktad när ansökan öppnas?

Om utbildningen

Att vara Content Manager på ett företag kan liknas vid rollen som chefredaktör inom traditionell media. Det är en slags hybrid mellan marknadschef och chefredaktör där det handlar om att producera innehåll kontinuerligt såväl som att ta ansvar för resultatet.

Under utbildningen kommer du att lära dig att tänka strategiskt och taktiskt kring redaktionell marknadsföring, så kallad Content Marketing. Kursen innehåller ett skarpt varumärke och case som tar dig igenom tre olika områden, strategi och taktik, storybuilding samt distribution och publiceringsplattformar. Vi kommer att arbeta med att planera och skapa olika format som bygger det varumärke content managern ska jobba med. I det ligger att omvandla en kommunikations­strategi till innehåll som både bygger varumärke på långsikt samt skapar försäljning/konvertering på kort sikt.

Pedagogisk modell

På Berghs arbetar vi med så kallad Action Based Learning. Det bygger på individens ansvar för det egna såväl som gruppens lärande. Den första veckan görs en uppgift på temat som blir en introduktionsövning där vi får lära känna varandra, det nya arbetsklimatet och utbildningsmodellen som väntar.

Teori varvas med praktiska övningar. Utbildningen pågår under 12 veckor med en lektionsdag per vecka. Resterande tid används till eventuella egna case (från ditt företag eller organisation) samt andra case som ingår i utbildningsprogrammet. Några av landets främsta experter inom sina yrkesområden kommer att guida dig genom processen.

Vem är utbildningen för?

Utbildningen riktar sig till dig som vill arbeta som den nya tidens marknadsförare och driva utveckling och kommunikation för varumärken och organisationer.

Du förväntas ha grundläggande kunskaper inom marknadsföring, en förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och vara intresserad av sociala medier samt ny teknisk utveckling. Du kanske har arbetat som journalist, haft roller på en kommunikationsbyrå, PR-byrå eller på en marknads-, press- eller informationsavdelning. Efter avslutad utbildning kommer du att kunna söka jobb som Content Manager.

Berghs Upgrade

Genom utbildningskonceptet Upgrade ger Berghs dig möjlighet att skifta karriär och utbilda dig till en ny yrkesroll baserad på befintlig kompetens – på 12 veckor.

Utbildningarna riktar sig till dig som redan har erfarenhet av att arbeta inom kommunikation och vill styra om din karriär mot ett nytt område eller en ny spetskompetens. Vid avslutad utbildning inom Berghs Upgrade finns en ny uppsättning kunskaper, erfarenheter som visar på ny kompetens direkt i ditt CV. Övriga Upgrade utbildningar är Digital Design och Digital Copywriting.

Vill du bli kontaktad när ansökan öppnas?

Övrig information

Utbildningen har lärarledda lektioner varje tisdag kl. 9:00-17:00 som standard (avvikelser kan förekomma) med kontinuerliga avstämningar däremellan via vår digitala lärplattform. Utbildningens första och sista utbildningsvecka kommer att ha flera schemalagda dagar.
Detta är en deltidsutbildning, dvs att det kommer att vara mycket studier mellan kurstillfällena, men att det går att arbeta deltid parallellt.

Det här får du

Strategi och taktik

  • Lärdom om Content Marketing som marknadsföringsmetod – både strategiskt och operativt.
  • Kunskap om hur du gör kopplingen mellan Content Marketing och ett varumärkes affärsmål.
  • Konsten att hitta ämnesområden och vinklar till ett varumärke.
  • Livsstilsmålgrupper vs beteendegrupper.
  • Praktisk kunskap i hur du sätter mål och mäter ditt innehåll.

Storybuilding

  • Kreativa metoder och mallar för idéutveckling.
  • Praktisk kunskap i att skapa innehåll (text, film, bild, ljud).
  • Automatisering (metoder och verktyg).
  • Sökordsoptimering.

Distribution

  • Kunskap om spridning av innehåll i olika kanaler som sociala medier, webbplats och externa medier.
  • Hur du anpassar innehållsformat för olika kanaler.
  • Metoder och verktyg.
  • Köpt och förtjänad.
  • Samarbeten.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

Har du specifika frågor kring utbildningen Content Manager? Mejla till utbildningskoordinator Lotta Walle

Programansvariga

Jonas.LyckstedtJonas Lyckstedt, Executive Creative Director på contentbyrån Drum och fd varumärkeschef på Aftonbladet och Emil Thelander, Byråchef på Drum.

Delkursansvarig: för delkursen Story-management ansvarar Hannah Sjöström, redaktör, bloggare, ägare och grundare av naturligtsnygg.se.

 

 

 

 

Utbildningen har lärarledda lektioner varje tisdag kl. 9:00-17:00 som standard (avvikelser kan förekomma) med kontinuerliga avstämningar däremellan via vår digitala lärplattform. Utbildningens första och sista utbildningsvecka kommer att ha flera schemalagda dagar.
Detta är en deltidsutbildning, dvs att det kommer att vara mycket studier mellan kurstillfällena, men att det går att arbeta deltid parallellt.

Strategi och taktik

  • Lärdom om Content Marketing som marknadsföringsmetod – både strategiskt och operativt.
  • Kunskap om hur du gör kopplingen mellan Content Marketing och ett varumärkes affärsmål.
  • Konsten att hitta ämnesområden och vinklar till ett varumärke.
  • Livsstilsmålgrupper vs beteendegrupper.
  • Praktisk kunskap i hur du sätter mål och mäter ditt innehåll.

Storybuilding

  • Kreativa metoder och mallar för idéutveckling.
  • Praktisk kunskap i att skapa innehåll (text, film, bild, ljud).
  • Automatisering (metoder och verktyg).
  • Sökordsoptimering.

Distribution

  • Kunskap om spridning av innehåll i olika kanaler som sociala medier, webbplats och externa medier.
  • Hur du anpassar innehållsformat för olika kanaler.
  • Metoder och verktyg.
  • Köpt och förtjänad.
  • Samarbeten.

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

Har du specifika frågor kring utbildningen Content Manager? Mejla till utbildningskoordinator Lotta Walle

Jonas.LyckstedtJonas Lyckstedt, Executive Creative Director på contentbyrån Drum och fd varumärkeschef på Aftonbladet och Emil Thelander, Byråchef på Drum.

Delkursansvarig: för delkursen Story-management ansvarar Hannah Sjöström, redaktör, bloggare, ägare och grundare av naturligtsnygg.se.

 

 

 

 

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande samt kunskaper inom marknadsföring. Du ska även ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och vara intresserad av sociala medier samt ny teknisk utveckling.

Du ska ha arbetslivserfarenhet från redaktion, marknadsavdelning och/eller kommunikationsbyrå.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här utbildningen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV).

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Studieavgift inkl. moms
87 500 kronor

Studieavgift exkl. moms
70 000 kronor

Tillkommande kostnader
Du behöver ha med dig egen dator samt tillgång till Office-paketet samt Photoshop.

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande samt kunskaper inom marknadsföring. Du ska även ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och vara intresserad av sociala medier samt ny teknisk utveckling.

Du ska ha arbetslivserfarenhet från redaktion, marknadsavdelning och/eller kommunikationsbyrå.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här utbildningen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV).

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

87 500 kronor

Studieavgift exkl. moms

70 000 kronor

Tillkommande kostnader

Du behöver ha med dig egen dator samt tillgång till Office-paketet samt Photoshop.

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!