
Design Leadership
- Skapa en stark designkultur
- Utvärdering av företagets designförmågor
- Best practise för Design Leadership
Vad behöver du som ledare arbeta med för att skapa en stark designkultur inom just ditt företag?
I hård konkurrens kämpar många företag med att skapa en unik och personlig relation med sina kunder. Allt fler går från produkt till tjänst och upplevelse för att skapa unika konkurrensfördelar. Design och upplevelse har blivit en strategisk förmåga som inte bara bör, utan måste finnas inom företaget, för att det ska kunna vara branschledande.
Kursinformation
Om kursen
Du kommer på denna praktiska och teoretiska kurs få möjlighet att jobba med Design Leadership utifrån din roll och ditt företag. Vi kommer att ge dig olika modeller och strukturer för att utvärdera ditt företags designförmågor, systemtänkande, ledarskap, förändringsarbete och hantera designteam. Med designförmågor menar vi kultur, omfattning på arbete, antal anställda, strategisk höjd, budget för research och design samt mätning och uppföljning. Vi kommer att under dessa dagar arbeta med att ge best practise kring Design Leadership i företag och organisationer. Samtidigt kommer du att få arbeta med reflektion och grupparbete för att specificera hur du ska ta ditt företag till nästa nivå där design ses som en strategisk förmåga.
De flesta av kursens uppgifter utgår från arbetsrelaterade case. Du kommer att behöva använda ditt företag/organisation eller en kund om du jobbar på byrå eller är konsult. Om du är mellan jobb behöver du hitta ett företag som du kan bygga ditt case på och där du har personer som kan avsätta tid för att hjälpa dig.
Observera att en del av kursen hålls på engelska. Föreläsaren förstår dock svenska. Kursens dokumentation är på engelska.
Vem är kursen för?
Du har en ledar- eller chefsroll alternativt är på väg mot en sådan. Eller så befinner du dig i en situation där du måste leda även om du inte har en sådan roll eller titel. Du har jobbat med digital design och/eller digital utveckling, men kan även ha en annan bakgrund inom affärsutveckling eller strategi.
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du bör ha en ledar- eller chefsroll på ett företag eller vara på väg mot en sådan. Du kan ha en bakgrund inom digital design och/eller digital utveckling men kan även komma från en annan bakgrund, och nu vara ledare för en grupp designers.
Skicka också med
Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här kursen och vilka utmaningar du har på ditt företag eller organisation kopplat till design och ledarskap. Bifoga även länk till Linkedin eller en CV (ingen portfolio behövs).
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs inkl. hemuppgift (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
34 375 kronor
Studieavgift exkl. moms
27 500 kronor
Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!
Övrig information
Kursen ges fysiskt på Berghs. OBS! Vi följer aktuella restriktioner och i händelse av att restriktionerna ändras vad gäller resor och sammankomster kommer vi anpassa kursverksamheten därefter. Om du då är anmäld till en fysisk kurs och inte vill delta online kan du inom 3 dagar efter att du fått besked att kursen ges helt online istället omboka till ett senare kurstillfälle.
Kursinformation
Det här får du
- Arbeta med en modell och struktur att utvärdera ditt företag utifrån ett antal designförmågor.
- Förståelse kring systemtänkande, ledarskapsmodeller och coaching.
- Råd kring att skapa ett eget designteam.
- Handfasta tips kring förändringsarbete.
- Diskutera med andra design leaders och reflektera över hur du kan öka designmognaden inom ditt företag
- Inspiration från hur andra företag jobbar med dessa frågor.
- Underlag för att prata med dina chefer, medarbetare och ledningsgrupp om Design Leadership och dess betydelse för företaget.
- Material för att göra intervjuer med personer inom ditt företag för att förstå vilka utmaningar som finns.
- Övergripande roadmap och stakeholders som du kan arbeta vidare med när du kommer hem till ditt företag.
Tidigare deltagare
