Digital försäljning med fokus e-handel
- —Driva och optimera en e-handel
- —Kundresa och digital säljstrategi
- —Lojalitet och kundrelationer
Vill du bredda din kompetens inom e-handel? I takt med att e-handel växer i bransch efter bransch expanderas behovet av kompetens inom detta område. Detta är kursen för dig som vill bli vassare på digital försäljning och få en ökad affärsförståelse för att kunna specialisera dig inom e-handel.
- Format
- Distans
- Plats
- Distans
- Pris
- 28 500 SEK (exkl. moms)35 625 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 16 december
- Start
- Torsdag 3 april 2025
- Slut
- Onsdag 28 maj 2025
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Kursen ger både strategisk och taktisk kunskap i hur man driver försäljning på en e-handel på ett effektivt sätt. Du får en genomgång av strategiska metoder för att ta fram en kundresa och utifrån den en digital säljstrategi. Vidare till praktiska verktyg för att optimera försäljning på e-handel.
Under kursens gång sätter du upp en egen e-handelsite för att tillämpa dina kunskaper praktiskt. Det ger dig en god förståelse av olika användningsområden inom ämnet.
Genom att få strukturerade metoder och kunskap om olika verktyg ges du möjligheten att efter utbildningens slut kunna söka jobb som digital säljare, Online Sales Manager eller E-commerce manager beroende på tidigare erfarenhet. Du kommer också att bredda dina kontakter i branschen under utbildningens gång
Kursen riktar sig till dig med minst 2 års arbetslivserfarenhet inom sälj, marknadsföring eller kommunikationsbranschen för att ha grundförutsättning att koppla på nya kunskaper. Du kanske arbetar som säljare, butikssäljare eller kommunikatör idag och vill vässa dina kunskaper inom digital försäljning och e-handel.
- Introduktion till de tekniska plattformar som utgör en e-handel
- Nyckeltal som är viktiga för e-handel och hur man kan använda data för att mäta och optimera dessa
- Att starta eget varumärke online
- Att driva och optimera en e-handel på ett datadrivet sätt
- Ramverk för att ta fram kundresa och digital säljstrategi
- Kvalitativ och kvantitativ data för att identifiera kundresan på en e-handel
- Verktyg för att bygga en effektiv säljprocess
- Lojalitet och kundrelationer
- Ämne
- Strategi & analys
- Nivå
- Professional
- Format
- Distans
- Språk
- Svenska
- Plats
- Distans
- Pris
- 28 500 SEK (exkl. moms)35 625 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 16 december
- Start
- Torsdag 3 april 2025
- Slut
- Onsdag 28 maj 2025
- Egenstudier
- Ca 10 timmar per vecka
- Kursdatum
Start online på Zoom 3/4 kl 16:00-18:00. Öppet klassrum från andra kursveckan – gemensam uppföljning på Zoom och tillfälle att ställa frågor (ej obligatoriskt). Avslut online på Zoom 28/5 kl 16:00-18:00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha gymnasiekompetens och minst 2 års arbetslivserfarenhet inom sälj, marknadsföring eller kommunikationsbranschen för att ha grundförutsättning att koppla på nya kunskaper.
Du kanske arbetar som säljare, butikssäljare eller kommunikatör idag och vill vässa dina kunskaper inom digital försäljning och e-handel.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
28 500 kronor
Studieavgift inkl. moms
35 625 kronor
Övrig information
För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera, mikrofon och möjlighet att använda Zoom) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.
- Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
- Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
- Kurserna har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns).
- Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
- De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
- Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
- Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
Kursansvarig
Sophia Båge
E-Commerce Growth Strategist på E-handels Studion Creative Unit
Sophia leder även kursen Performance Marketing.
Relaterade artiklar
Josefine lärde sig mer om digital säljstrategi
Josefine Arnstad är Flagship Store Manager på Marimekko och har mångårig erfarenhet inom retailbranschen.
Så här hittar du stipendier för kompetensutveckling!
Det finns mängder av stipendier att söka som studerande, men det finns även en del att söka för dig som jobbar.
Berghs experter delar misstag och lärdomar
Ibland blir saker inte riktigt som det var tänkt. Här berättar Berghs kursansvariga om tabbar de har råkat göra på jobbet och vad de lärde sig.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!