Kreativt ledarskap

Berghs Executive

  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • 42 timmar

Allt fler organisationer vill bli mer kreativa. Men hur gör man för att skapa utrymme för kreativitet, och få fler att bidra i idéarbetet? Den här kursen riktar sig till dig som har erfarenhet av hur kreativa processer fungerar, och vill utveckla ett ännu bättre kreativt ledarskap baserat på samskapande och lärande.

Sammanfattning Nyhet

Ansök nu Sista ansökningsdag är 6 okt 2017

Datum: 7 nov 2017 – 12 dec 2017

Sista ansökningsdag: 6 oct 2017

Hur: Dagtid

Antal timmar: 42

Egen studietid: ca 3 timmar per vecka

Kursdatum: Tisdagar 7/11, 14/11, 21/11, 28/11, 5/12 och 12/12 kl 09.00-17.00

Om kursen

I en värld där allt fler pratar om vikten av kreativa organisationer, allt fler inser att de bästa idéerna kan skapas i samarbeten mellan företag eller avdelningar, och där fler och fler människor har både verktyg och kanaler för att nå ut, krävs en ny typ av kreativ ledare.

En ledare som inte avgör vad som är rätt eller fel, utan snarare kurerar idéer, bygger självförtroende och har ett coachande förhållningssätt. Som strävar efter att få ut så mycket kreativitet och så många bra idéer som möjligt av en organisation, istället för att hitta den enskilt bästa idén.

I den här kursen delar kreativa ledare som har lång erfarenhet av att arbeta på detta sätt med sig av sina erfarenheter. Vi mixar teoretiska modeller med praktiska coachingövningar och arbete med verkliga case. Efter kursen har du fått ett nytt perspektiv på kreativt ledarskap och är redo att implementera det i ditt eget arbete.

Vem är kursen för?

  • Du som arbetar som Creative Director eller senior kreatör och vill utveckla ett coachande ledarskap
  • Du som arbetar i en mer strategisk roll på en kommunikations/marknadsavdelning, och vill få större förståelse för hur man bygger upp en kreativ kultur

Gästföreläsare

Lena McEvenue – Huvudlärare bredvid Anna Romson och Magnus Engström
Ansvarig för utbildningen Samskapande organisationer på Gestaltakademin. Lena har arbetat med marknadsföring och kommunikation både internationellt och i Sverige, bland annat på Ikea och retail- och designbyrån BAS, och jobbar idag som organisationskonsult och ledarskapscoach.

Adam Kerj
Har varit Creative Director på några av USA:s främsta byråer, och ligger bakom mängder av prisvinnande kampanjer. Adam kommer fokusera på varför vi måste bryta silos, och hur vi kan kortsluta kreativa och strategiska processer för att skapa en idékultur som är i konstant beta.

Johan Nilsson
Copywriter och Creative Director, med erfarenhet från många av Sveriges bästa reklambyråer – bl a Lowe Brindfors, Forsman & Bodenfors och Garbergs, även medgrundare till WW/TBWA. Johan arbetar idag som frilans och kommer föreläsa om olika idégenereringsprocesser.

Christopher Waldekrantz
Creative Director på Berghs, tidigare programansvarig för art- och copyutbildningen. Christopher kommer fokusera på vad som krävs för att få ut max av unga talanger och hur mer seniora personer kan lära från dessa juniorer.

7 nov 2017 – 12 dec 2017 Nyhet

Sista ansökningsdag är 6 okt 2017

Hur: Dagtid
Antal lektionstimmar: 42
Egna studietimmar: ca 3 timmar per vecka
Kursdatum: Tisdagar 7/11, 14/11, 21/11, 28/11, 5/12 och 12/12 kl 09.00-17.00
Ansök nu Sista ansökningsdag är 6 okt 2017

Det här får du

  • Kunskap i hur grupper och individer samverkar
  • Grunderna för bra feedbackprocesser
  • Insikt i hur man skapar trygghet genom att fokusera på lärande före prestation
  • Praktiska verktyg för att applicera ett coachande förhållningssätt i ditt kreativa ledarskap
  • Förståelse för hur systemteoretiska verktyg kan skapa mer rum för kreativitet
  • Kunskap i neuroledarskap och den sociala hjärnans principer
  • Processer för att få ut mer av en organisations kollektiva kreativitet

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.

Kursansvariga

Magnus EngströmMagnus.Engström och Anna.RomsonAnna Romson. Anna och Magnus är Creative Directors som tillsammans driver Cogs Creative. Anna är ursprungligen Art Director och har jobbat på Hall & Cederquist, drivit egna byrån Romson, samt varit kreativ chef på Leo Burnett och Brindfors. Magnus började som copywriter och har arbetat på TBWA, Hall & Cederquist och Publicis, samt drivit egna byrån Public Speaking.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du bör ha flera års erfarenhet av arbete med kommunikation och marknadsföring, och gärna erfarenhet av att leda kreativt arbete.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en meritförteckning.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

47 500 kronor

Studieavgift exkl. moms

38 000 kronor

Tillkommande kostnader

Du behöver ha med dig en bärbar dator.

Datum

6 okt

Sista datum för ansökan

7 nov

Kursstart

42

Lektionstimmar