PR

Berghs Professional

  • Distans_Piktogram Distans

Den här kursen rustar dig för att hantera och värdera PR-arbetets olika delar, både strategiskt och operativt. Vi varvar teori och praktik utifrån olika problemställningar och metoder under ledning av yrkesverksamma profiler med olika kompetenser från branschen.

Sammanfattning Nyhet

Ansök nu Sista ansökningsdag är 28 feb 2019

Datum: 2 apr 2019 – 28 maj 2019

Sista ansökningsdag: 28 feb 2019

Hur: Distans

Egna studietimmar: ca 10 timmar per vecka

Kursdatum: Start online 2/4 kl 13.00-16.00 Avslut online 28/5 kl 13.00-16.00

Plats: Den här kursen hålls på distans

Om kursen

Kursen syftar framförallt till att ge en fördjupad kunskap inom PR som del i en yrkesroll. När och hur kan man arbeta effektivt med PR och vilka metoder och verktyg bör tillämpas är några delar som kursen täcker. Det kan handla om PR som trovärdigt och kostnadseffektivt alternativ till traditionell reklam, hur planerar man för och lanserar en kampanj. Hur tar man ut ett koncept i flera PR-discipliner som debattspår, Employer branding osv. Vi täcker också in hur man bäst arbetar med issues och kriser, behöver man skilja på intern och extern kommunikation och vilka mediekanaler lämpar sig bäst för vilket innehåll.

Verktyg och konkret kunskap du får med dig från kursen är hur du lägger upp en PR-plan, hur optimerar du pressbearbetning, att författa en debattartikel, hur riggar och genomförs en medieträning, hur skriver du en brief och validerar kreativa förslag, hur skapar du bra native-innehåll och mycket mer. Fokus ligger på en mer fördjupande del av marknads-PR men kursen sveper även över områden som IR, Public Affairs och Corporate Communications.

Vem är kursen för?

Du kanske driver eget företag och har en annan huvudsaklig roll men behöver behärska och/eller kunna kravställa inom PR. Eller så arbetar du i en större organisation där PR blivit en viktig del av ditt ansvarsområde, eller kanske är du nyutexaminerad från högskolestudier inom kommunikation och vill tillgodogöra dig mer praktisk träning inför arbetslivet.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.

Kursansvarig

Dora Streiffert Tolstoy, kommunikations­chef på Schibsted Growth. Dora arbetar dagligen med strategisk rådgivning och operativt utförande. Dora har lång och bred erfarenhet från olika roller inom PR. Bland annat har hon arbetat på byråer som Trigger, Jung och JKL/MSL Group. Hon har haft flera chefs- och ledningsbefattningar inom kommunikation och marknadsföring både på byrå- och kundsidan, i Sverige och utomlands.

 

2 apr 2019 – 28 maj 2019 Nyhet

Sista ansökningsdag är 28 feb 2019

Hur: Distans
Egna studietimmar: ca 10 timmar per vecka
Kursdatum: Start online 2/4 kl 13.00-16.00 Avslut online 28/5 kl 13.00-16.00
Plats:

Den här kursen hålls på distans

Ansök nu Sista ansökningsdag är 28 feb 2019

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja

Övrig information

För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

Det här får du

  • PR och planering som del i den strategiska marknadskommunikationen
  • Varumärkespositionering och PR
  • Förståelse för olika kommunikationsfunktioner inom en organisation
  • Vilka är dagens opinionsbildare
  • Varumärken kopplat till CSR och hållbarhet – hur kommunicerar man
  • Insikter och data – att hitta vinklar och nyheter
  • Budskapsvalidering och formulering för olika kanaler
  • Om något går fel – att kommunicera i kris
  • Medierelationer och effektiv presshantering
  • Att upphandla en byrå
  • Paketering utifrån copy, rörligt och bild
  • Innehåll för egna och sociala kanaler
  • Mål och mätmetoder för PR

Att läsa på distans

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. Du behöver tillgång till en dator med ljudupptagning.

Du får personlig feedback (ej Berghs intro) och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Kursstart och -avslut är på bestämda tidpunkter (se ovan vad som gäller för denna kurs). Kursstart och -avslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

  • PR och planering som del i den strategiska marknadskommunikationen
  • Varumärkespositionering och PR
  • Förståelse för olika kommunikationsfunktioner inom en organisation
  • Vilka är dagens opinionsbildare
  • Varumärken kopplat till CSR och hållbarhet – hur kommunicerar man
  • Insikter och data – att hitta vinklar och nyheter
  • Budskapsvalidering och formulering för olika kanaler
  • Om något går fel – att kommunicera i kris
  • Medierelationer och effektiv presshantering
  • Att upphandla en byrå
  • Paketering utifrån copy, rörligt och bild
  • Innehåll för egna och sociala kanaler
  • Mål och mätmetoder för PR

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. Du behöver tillgång till en dator med ljudupptagning.

Du får personlig feedback (ej Berghs intro) och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Kursstart och -avslut är på bestämda tidpunkter (se ovan vad som gäller för denna kurs). Kursstart och -avslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

Behöver jag några förkunskaper?

Kursen är en fördjupande kurs inom PR. Det är därför bra om du har en grundläggande kunskap inom PR, kommunikation eller marknadsföring för att kunna tillgodogöra dig innehållet. Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande. För kursen krävs goda kunskaper i svenska språket.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Studieavgift inkl. moms
27 500 kronor

Studieavgift exkl. moms
22 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Kursen är en fördjupande kurs inom PR. Det är därför bra om du har en grundläggande kunskap inom PR, kommunikation eller marknadsföring för att kunna tillgodogöra dig innehållet. Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande. För kursen krävs goda kunskaper i svenska språket.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

27 500 kronor

Studieavgift exkl. moms

22 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!