Sista ansökningsdag är 7 september
Why

Strategisk och positionerande hållbarhets­kommunikation

Distans
Professional
  • Vägen mot ett hållbart varumärke
  • Positionering och differentiering
  • Målgrupper och värderingar

I en osäker värld står företag och organisationer inför en enorm utmaning kring att hantera sina risker, omvärldens ökade krav och samtidigt svara upp mot behov och förväntningar från medarbetare, kunder och intressenter. Vi navigerar i det nya landskapet för näringslivet, där omställning är en grundförutsättning för den framtida affären och kommunikation är ett verktyg för att få den att hända.

Nyhet

11 okt - 6 dec

Sista ansökningsdag är 7 september
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
34 375 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Start online tisdag 11 oktober kl. 13.00-16.00. Avslut online tisdag 6 december kl. 13.00-16.00
Egna studietimmar:
ca 10-15 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om kursen

På denna kurs får du kunskaper i hur hållbarhetsfrågan påverkar förutsättningarna för företag och organisationer i deras förtroende- och omställningsarbete. Under 8 veckor utforskar vi hur varumärke och kommunikation kan fungera som verktyg för att driva engagemang och öka förtroende – men också för att skapa resultat för det faktiska hållbarhetsarbetet. Vi kartlägger strategiska utgångspunkter och hur man som kommunikations- eller marknadschef kan ta en tydligare position på marknaden, skapa ökad lojalitet hos kunder och konsumenter, stärka arbetsgivarvarumärket och samtidigt skapa resultat för företagets omställningsarbete.

Kursen är utformad som sammanhängande process där du som deltagare ges möjligheten att skapa en roadmap för din verksamhet genom övningar och egen analys. Utbildningen går ifrån ifrån ax till limpa. Från kartläggning och analys av organisationens nuläge, dess förutsättningar och möjligheter för att lyckas, till aktivering och budskap som skapar relevans för målgruppen.

Efter avslutad kurs hur du fått en helhetsbild av hur hållbarhetsfrågan integreras i kärnan av din verksamhet, hur du skapar en strategi för att integrera hållbarhet i varumärkesidentiteten och hur du skapar trovärdighet och relevans för olika intressenter genom relevanta budskap och rätt tonalitet.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till dig som är kommunikations-, varumärkes- eller marknadsansvarig. Kanske har du en kombinerad roll som kommunikations- och hållbarhetschef? Och som vill förstå hur hållbarhet kan integreras i varumärkeserbjudandet och dessutom bidra till att skapa resultat för hållbarhetsarbetet.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.

Kursansvarig

Anna.HogbergAnna Högberg, medgrundare och Managing director på Mission anew i Stockholm – en förändringsbyrå som rör sig i området mellan kommunikation, varumärke och hållbar affärsutveckling. Med en bakgrund som varumärkesstrateg och kreatör på byråsidan och över 10 års erfarenhet av hållbarhets­kommunikation är Anna en erfaren och möjlighetsorienterad rådgivare. Anna har arbetat med frågorna brett; från organisationsvärlden till näringslivet och i de allra flesta branscher – både B2B och B2C.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Kursen vänder sig till dig som är kommunikations-, varumärkes- eller marknadsansvarig. Kanske har du en kombinerad roll som kommunikations- och hållbarhetschef.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
34 375 kronor

Studieavgift exkl. moms
27 500 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Övrig information

För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.

Nyhet

11 okt - 6 dec

Sista ansökningsdag är 7 september
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
34 375 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Start online tisdag 11 oktober kl. 13.00-16.00. Avslut online tisdag 6 december kl. 13.00-16.00
Egna studietimmar:
ca 10-15 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Det här får du

  • Kunskaper i näringslivets utmaningar och möjligheter för att lyckas långsiktigt i planetära och sociala hållbarhetsfrågor.
  • Förståelse för hur vägen mot ett hållbart varumärke ser ut och vad som krävs för att ta sig dit.
  • Hur omställning kan skapa fokus och stärka varumärket.
  • Hur man bygger sin trovärdighet och hur man riskerar att stjälpa den.
  • Långsiktigt värdeskapande för intressenter, medarbetare och kunder.
  • Positionering, differentiering och varumärkets roll i omställningen.
  • Hållbarhetsbidraget; företagets spjutspets.
  • Hur man hanterar och kommunicerar målkonflikter och etiskt svåra frågor.
  • Hur man navigerar kring transparens och ärlighet.
  • Hur man strukturera kommunikationen för att skapa stringens och trovärdighet.
  • Målgrupper och värderingar – hur man pratar hållbarhet med alla.

 

Att läsa en distanskurs på Berghs

• Du studerar när det passar dig under veckorna och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.

• Du får personlig feedback på varje veckouppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via vår utbildningsplattform Canvas.

• Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).

• Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter och sker i videoplattformen Zoom* . Se på kurssidan vad som gäller för just din kurs. Däremellan jobbar du på egen hand.

• Berghs distanskurser är inte utformade med livelektioner eller föreläsningar i Zoom varje vecka.

• Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

• Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.

• Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de filmas, läggs i Canvas och finns tillgängliga under terminen.

*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.