Varumärkes- och affärsstrategi

Berghs Executive

  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • 42 timmar

Du som redan har en ledande eller senior roll inom kommunikation och vill skaffa dig ännu djupare kunskap inom varumärkes- och affärsstrategi kan förvänta dig en riktig nytändning efter den här kursen. Här lär vi dig hur du får olika strategier att samverka och att skapa starka varumärken.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 6 feb 2018

Datum: 6 mar 2018 – 24 apr 2018

Sista ansökningsdag: 6 feb 2018

Hur: Dagtid

Antal timmar: 42

Kursdatum: Tisdagar 6/3, 13/3, 20/3, 27/3, 10/4, 17/4 och 24/4 kl. 09.00-16.00

Om kursen

Varumärken handlar inte bara om kommunikation utan om allt ett företag eller organisation säger och gör. En naturlig konsekvens av detta är att det blir allt viktigare att få alla företagets strategier att gå hand i hand. Så skapas tydliga och uppskattade varumärken. Det låter enkelt, men i praktiken är det inte alltid så lätt.

Utgångspunkten är att varumärket är bland det viktigaste ett företag eller en organisation har. Det är mer relevant som grund för strategiska beslut än affärsidén eftersom vi verkar i en tid där produkter och tjänster blir allt mer lika varandra. Då blir andra aspekter som känslor och personlighet allt viktigare för att kunna sticka ut och skapa intresse – och ytterst för att kunna konkurrera på marknaden.

Kursen syftar till att ge deltagarna modeller och tankesätt för att skapa gemensamma plattformar för varumärkesbyggandet, som kan ligga till grund för hela verksamheten, från produkt- och tjänsteutveckling till t ex kommunikation och säljträning.

Kursen ger en överblick kring användbara verktyg och modeller och en djupare förståelse för hur varumärken fungerar i grunden. Det skapar förutsättningar att jobba metodiskt och strategiskt med varumärket över hela verksamheten och bättre argument för att få med sig hela ledningen i varumärkesarbetet.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till kommunikatörer i ledande befattning eller seniora kommunikatörer som vill bidra till att skapa ännu mer värde i företaget. Kursen passar oavsett om du jobbar på byrå eller på en marknadsavdelning. Den passar även för andra i ledande befattning som vill lära sig mer om kommunikation och varumärkesbyggande, och hur det hänger ihop med företagets övergripande strategiska ramverk.

6 mar 2018 – 24 apr 2018

Sista ansökningsdag är 6 feb 2018

Hur: Dagtid
Antal lektionstimmar: 42
Kursdatum: Tisdagar 6/3, 13/3, 20/3, 27/3, 10/4, 17/4 och 24/4 kl. 09.00-16.00
Ansök nu Sista ansökningsdag är 6 feb 2018

Det här får du

Kursen består av sju avsnitt:

  • Ramverk för varumärkestänkande
  • Nya och gamla förutsättningar i en digital värld
  • Kraften i en stark vision
  • Varumärkeslöftet i teori och praktik
  • Handlingsplan som omfattar hela verksamheten
  • Living the brand
  • Vikten av att mäta och följa upp
  • Strategisk varumärkesarkitektur

Ett projekt kring varumärkesdriven affärsstrategi kommer att pågå under hela kursens gång, där man i grupp får använda de modeller kursen tar upp och praktiskt arbeta fram ett varumärkeslöfte och en plan för genomförande över hela verksamheten.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.

Kursansvarig

asa-myrdal-bratt-berghsÅsa Myrdal Bratt, fristående varumärkeskonsult på Myrdal Bratt Partners. Åsa har lång erfarenhet av att hjälpa företag och organisationer med att utveckla sina varumärken och har bland annat varit ansvarig för en uppmärksammad varumärkesskola i Dagens Industri. Bland uppdragsgivare som Åsa har arbetat fram varumärkeslöften och planer för finns Electrolux, JM, Indiska, East Capital, Telia Mobile, Swedbank Robur, Einar Mattsson, Mio, Stockholm- the Capital of Scandinavia och Socialdemokraterna.

Kursen består av sju avsnitt:

  • Ramverk för varumärkestänkande
  • Nya och gamla förutsättningar i en digital värld
  • Kraften i en stark vision
  • Varumärkeslöftet i teori och praktik
  • Handlingsplan som omfattar hela verksamheten
  • Living the brand
  • Vikten av att mäta och följa upp
  • Strategisk varumärkesarkitektur

Ett projekt kring varumärkesdriven affärsstrategi kommer att pågå under hela kursens gång, där man i grupp får använda de modeller kursen tar upp och praktiskt arbeta fram ett varumärkeslöfte och en plan för genomförande över hela verksamheten.

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.

asa-myrdal-bratt-berghsÅsa Myrdal Bratt, fristående varumärkeskonsult på Myrdal Bratt Partners. Åsa har lång erfarenhet av att hjälpa företag och organisationer med att utveckla sina varumärken och har bland annat varit ansvarig för en uppmärksammad varumärkesskola i Dagens Industri. Bland uppdragsgivare som Åsa har arbetat fram varumärkeslöften och planer för finns Electrolux, JM, Indiska, East Capital, Telia Mobile, Swedbank Robur, Einar Mattsson, Mio, Stockholm- the Capital of Scandinavia och Socialdemokraterna.

Emelie Lindell, strategic project manager

"Jag läste varumärkes- och affärsstrategi på Berghs för att utvecklas i min roll som strategisk projektledare på kommunikationsbyrå."

Emelie Lindell, strategic project manager

Redan efter första kurstillfället fick mina kunder utväxling av mina nya kunskaper och nu ett halvår senare använder jag dagligen de insikter jag fick under kursen på ett eller annat sätt. Jag rekommenderar verkligen alla som arbetar strategiskt i en ledande roll att läsa varumärkes- och affärsstrategi på Berghs!

Behöver jag några förkunskaper?

Du har minst fem års erfarenhet av arbete med affärs- och marknadsstrategiska frågor.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilket du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten. Länka gärna till din LinkedIn-sida.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Studieavgift inkl. moms
52 500 kronor

Studieavgift exkl. moms
42 000 kronor

"Jag läste varumärkes- och affärsstrategi på Berghs för att utvecklas i min roll som strategisk projektledare på kommunikationsbyrå."

Emelie Lindell, strategic project manager

Emelie Lindell, strategic project manager

Redan efter första kurstillfället fick mina kunder utväxling av mina nya kunskaper och nu ett halvår senare använder jag dagligen de insikter jag fick under kursen på ett eller annat sätt. Jag rekommenderar verkligen alla som arbetar strategiskt i en ledande roll att läsa varumärkes- och affärsstrategi på Berghs!

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du har minst fem års erfarenhet av arbete med affärs- och marknadsstrategiska frågor.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilket du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten. Länka gärna till din LinkedIn-sida.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

52 500 kronor

Studieavgift exkl. moms

42 000 kronor

Datum

6 feb
Sista datum för ansökan

6 mar
Kursstart

42
Lektionstimmar

Tisdagar 6/3, 13/3, 20/3, 27/3, 10/4, 17/4 och 24/4 kl. 09.00-16.00