
Schedule / 31 May 2022
Schedule / 1 Jun 2022
- 12.00Urban Design & Planning (SWE)
- 17.00Endineering: How to Design the End (ENG)
- 17.30Artist: KONE MARA
- 18.00Why We Need Inner Space (SWE)
- 18.45The Future of Social Media is All Talk (ENG)
- 19.15Spoken Word Performance (ENG)
- 19.30Klubb Kvadrat (SWE)
- 20.15Berghs Awards (ENG)
- 21.00Artist: KLARA KELLER
- 22.00Afterparty

KFC
Lansering av plantbaserade produkter för kycklingjätten.
UTMANING
KFC gav oss i uppgift att skapa kommunikation som medvetandegör lanseringen av deras nya gröna produkter, samt verkar varumärkesbyggande med en ny målgrupp i fokus (unga kvinnor 17-34). Utmaningen utgörs i två delar som kräver olika angreppssätt för att skapa relevanta lösningar. Ena handlar om att jobba kortsiktigt med en strategi som ska skapa kännedom i en bredare utsträckning inför deras lansering. Andra delen är målgruppsfokuserad där vi på ett långsiktigt sätt ska attrahera målgruppen på ett relevant, känslomässigt och igenkännande plan.
Med dessa utmaningar i fokus landade vi i två koncept, ett produktkoncept och ett lanseringskoncept.
IDÉ
Genom produktkonceptet Greasy Green presenterar vi KFCs gröna produkt på ett nytt sätt, genom att ta avstånd från den nuvarande bilden av plantbaserat, där det inte behöver ses som ett hälsosamt val samt att vi annonserar att deras nuvarande sortiment nu finns som gröna alternativ.
Lanseringskonceptet Först i Sverige bygger på insikten att vi lanserar en produkt i en kategori där plantbaserat redan är väletablerat sedan en lång tid tillbaka. Genom att vända på steken och använda humor kan vi bryta oss igenom bruset. Konceptet tar oss tillbaka några år och pratar om KFCs produkt som revolutionerande ett plantbaserat alternativ som snabbmat!!!
Större än såhär blir det inte.*
*på KFC
RESULTAT
KFC får på ett relevant sätt möjligheten att med fortsatt humor och självinsikt kunna prata om sina produkter utan att skapa misstro hos mottagaren då de är transparenta med hur läget ser ut. Båda koncepten går att jobba med långsiktigt då de pratar om sitt gröna sortiment på ett sätt som särskiljer sig från
konkurrenterna. När de också breddar bilden av vem som äter plantbaserad mat kommer fler kunna identifiera sig med denna kategori och vinna andelar som andra inte besitter. KFC har möjlighet att genom Greasy Green fortsätta skapa ny kommunikation som är relevant hos en målgrupp de inte pratar till idag.