Om Berghs

Vi älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas. Vi vill fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har Berghs gjort sedan 1941.

Bäst i test – utbildning som ger jobb

Ibland beskrivs vi som världsledande. Vi har utsetts till ”School of the Year” vid sju tillfällen i den internationella tävlingen Future Lions i Cannes. Under de elva år som tävlingen genomförts har Berghs blivit tilldelad huvudutmärkelsen 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2010 och 2009. Berghs har vunnit flest gånger i konkurrens med mer än 400 skolor från över 50 länder. Våra studenter är eftertraktade då de snabbt kan omsätta sin kunskap i handling, och 97% är i jobb inom den disciplin de utbildat sig inom sex månader efter avslutad utbildning. Det är vi stolta över.

Kreativ innovation

På Berghs vet vi att kommunikation bidrar till att hitta innovativa lösningar på dagens och morgondagens utmaningar. Vi tror på integration – mellan studenter, utbildningar, discipliner, ämnen, näringslivet, byråer, entreprenörer och företag. Därför behöver vi förbereda varje individ med ett processtänk som gör att de kan klara av att följa med i en tid av snabba förändringar.

Berghs arbetar nära näringslivet för att löpande tillgodose efterfrågade kompetenser. Extremt nära. Pedagogiken (Action-based learning) på Berghs handlar till stor del om att omsätta teorier i praktiken, genom att lyfta in verkligheten i klassrummet. Det sker när uppdragsgivare presenterar riktiga utmaningar inom våra utbildningar.

Våra lärare ser vi mer som inspiratörer än föreläsare. Många tillhör de främsta inom sitt yrke, den profession de också undervisar i, och de kommer till oss för att dela sin erfarenhet och väcka nyfikenhet att självständigt tackla problem.

Från kunskap till kompetens

Idag är det lätt att känna sig uppdaterad genom att mängder av information, men vi vill ta det ett steg längre. Vi vill bidra till att omvandla kunskap till kompetens. Det sker när man får prova sin kunskap, öva, reflektera, ge och ta emot feedback. Vårt löfte är att erbjuda kommunikationsutbildning inom kreativitet, strategi och kreativ innovation som kan omsättas i handling omedelbart.

En hub för kommunikation

Våra insikter kring kommunikation samlar vi i spaningen ”According to Berghs”, och de bygger på det som görs hos oss dagligen, det vi läser och genom att aktivt resa för att lära från internationella festivaler. Vikten av nätverk blir ständigt större i dagens klimat, och på Berghs agerar vi som en hub för kommunikation i Sverige. Hos oss möts tusentals personer och uppdaterar sin kunskap varje år, här delar hundratals inspiratörer från branschen erfarenhet och här sker nya spännande samarbeten kontinuerligt.

Berghs utbildar alla inom kommunikationsbranschen – och det gör oss unika. Vi utbildar dig som vill in i branschen, dig som befinner sig mitt i yrkeslivet och dig som siktar mot absoluta toppen.

Lyckas vi med vår uppgift har vi bidragit till att ni som studerar hos oss får jobb, stärks i era yrkesroller och blir trygga att kunna utvecklas vidare inom nytt område. Välkommen till Berghs School of Communication. Vi vill se dig växa och utbilda dig för livet som kommunikatör.

Berghs historia

Berghs startades 1941 av Gösta och Irma Bergh. Skolan heter då Reklamtekniska skolan och byggde på ämnen som dekoration, illustration och annonsteckning. Skolan började tidigt diplomera både reklam- och marknadskonsulenter, för att svara upp både mot byråsidan och företag.  Berghs började satsa på dagskola och aftonskola på 70-talet, distansskola på 80-talet och skräddarsydda utbildningar i början av 90-talet. Gösta sålde skolan till TBV och därefter var Reklamförbundet ägare tills dagens ägare ABNU köpte skolan på 2000-talet. Från 1 juli 2000 heter vi Berghs School of Communication och har ett starkt internationellt anseende. Berghs är en del av utbildningskoncernen Intendia Group.

Läs gärna mer:
Berghs från 1941 till idag

 

Berghs är en del av Intendia Group.

intendia