
Schedule / 31 May 2022
Schedule / 1 Jun 2022
- 12.00Urban Design & Planning (SWE)
- 17.00Endineering: How to Design the End (ENG)
- 17.30Artist: KONE MARA
- 18.00Why We Need Inner Space (SWE)
- 18.45The Future of Social Media is All Talk (ENG)
- 19.15Spoken Word Performance (ENG)
- 19.30Klubb Kvadrat (SWE)
- 20.15Berghs Awards (ENG)
- 21.00Artist: KLARA KELLER
- 22.00Afterparty

Skanska
Employer branding-lösning för Skanska som höjer hela yrkeskåren.
UTMANING
På SKANSKA upplever man en klyfta mellan tjänstemän (TJM) och yrkesmedarbetare (YMA). Skanska vill nu genomföra ett initiativ för att lyfta sina YMA och därmed minska gapet mellan de två yrkesrollerna.
Vårt uppdrag: Skapa en kreativ lösning för att nå YMA.
Budskap: Värdesättande av YMAs kompetens.
Primär målgrupp: Befintliga YMA
Sekundär målgrupp: Framtida arbetskraft, tjänstemän, underentreprenörer
Mål: Minskat gap mellan YMA och Tjänstemän.
Slutresultat: En mer attraktiv arbetsplats.
IDÉ
Problem: YMA anses av allmänheten vara ett lågstatusarbete.
Insikt: Samhällsviktiga yrken porträtteras i populärkultur på ett fördelaktigt sätt vilket ger dem status.
Lösning: On Site by Skanska - en unik inblick i samhällsviktiga byggbranschen.
En YMA är så mycket mer än en ”byggare”, det är människor med unik spetskompetens och pelare i välfärdssamhället men får inte samma status och porträtteras inte därefter. Vi höjer YMAs status i samhället med hjälp av ett övergripande kommunikationskoncept som visar vad YMAs faktiskt gör.
On Site by Skanska
• Porträttering av livet på projekt
• En sann bild av de utmaningar YMA står inför dagligen
• All kommunikation som går under konceptet ska syfta till att skapa stolthet och intern tillhörighet hos YMA’s på SKANSKA
• Kan tas ut på flera olika sätt framöver
RESULTAT
För att kicka igång konceptet “On Site” så har vi i ett första steg tagit fram en reklamkampanj med syfte att cementera och manifestera konceptet. Vi kommunicerar externt för att höja hela yrkeskåren. I reklamkonceptet går vi in på individnivå och fokuserar på de YMAs som finns på arbetsplatsen. Vi framhäver hur de bygger så mycket mer än byggnader, de bygger även för nya generationer, för relationer, för samhället. Vi zoomar in och zoomar ut på makro och mikro-nivå. Copyn är storslagen medan tonaliteten på filmmaterialet är autentiskt. Allt filmmaterial utgår från YMAs egna synvinkel - detta med hjälp av Go Pros fästa på hjälmarna.