
Schedule / 31 May 2022
Schedule / 1 Jun 2022
- 12.00Urban Design & Planning (SWE)
- 17.00Endineering: How to Design the End (ENG)
- 17.30Artist: KONE MARA
- 18.00Why We Need Inner Space (SWE)
- 18.45The Future of Social Media is All Talk (ENG)
- 19.15Spoken Word Performance (ENG)
- 19.30Klubb Kvadrat (SWE)
- 20.15Berghs Awards (ENG)
- 21.00Artist: KLARA KELLER
- 22.00Afterparty

Stua
Platsutveckling bidrar till att skapa en bättre värld.
UTMANING
Stua är ett företag som arbetar med platsutveckling i Sörmland men även med marknadsutveckling och process- och projektledning. Stua ägs idag av region Sörmland, kommuner i regionen men även av privatpersoner och anställda. Vi fick en brief där Stua ville ha hjälp att utveckla sin affär utanför Sörmlands gränser och nå kommuner, regioner och företag i hela Sverige. Utmaningen var att de har ett brett tjänsteerbjudande och en otydlig identitet. Men också att målgruppen inte känner till Stua utanför Sörmland.
Problemet vi fann var att Stua enbart kommunicerar sitt erbjudande och är väldigt fyrkantiga i sin kommunikation. Det är svårt att få en tydlig bild av vad Stua faktiskt gör och det finns inget varför. Varför finns Stua egentligen och vad driver dem framåt?
IDÉ
Vår lösning landade i paraplykonceptet och taglinen “Plats för framtiden”. Konceptet kopplas till vår insikt som är “platsutveckling bidrar till att skapa en bättre värld”. Med konceptet lyfter vi Stuas mission och vision, samt visar att Stua bidrar till ett bättre samhälle. Konceptet går att bygga vidare på för framtida kommunikativa insatser.
RESULTAT
Vi levererade en grundlig kommunikationsstrategi med rekommendation på strategiskt vägval för deras kommunikativa positionering. Det strategiska vägvalet innehåller även en förändring på deras idag existerande målgrupp där vi rekommenderade en annan sekundär målgrupp. Vi levererade förslag på hur hemsidan ska optimeras för att generera leads, samt en SEO-strategi för att bygga upp den organiska trafiken. Stua får också en PR-aktivering i form av en trendspaning i VR-format, som kan visualiseras i VR-glasögon men även i telefonen eller datorn. Trendspaningen finns även att läsa digitalt och kan ges ut via USB som medskick för att fortsätta att bygga varumärke och ha Stua top-of-mind. Utöver det har även förslag på banner, print och utomhusreklam tagits fram.
Med den här lösningen har vi lagt grunden för Stuas kommunikationsarbete där vi håller kunden i handen från första touchpoint till att faktiskt ta kontakt med Stua. Med detta kommer vi att hjälpa Stua öka sin varumärkeskännedom och i sin tur generera fler leads som gynnar kundens affär.