Kollegium

Ai i undervisningen

AI kan stötta utveckling av innehåll, lektionsplanering och lärodesign. Dessutom kan AI assistera deltagare och studenter under läroresan.
Men det finns även stora utmaningar när du släpper in AI i klassrummet, det förändrar din roll som kursansvarig lärare.

AI och lärande

De nya AI verktygen påverkar inte bara kommunikationsvärlden utan självklart hur vi undervisar. Vår inställning på Berghs är att det är viktigt att prata om AI och reda ut allt från etik till att utforska användningsområden.

Det finns mycket att diskutera om AI och här avgränsar vi det till att prata om hur det påverkar din roll som lärare. Alltmer forskning visar att framtiden tillhör de som lär sig använda AI - och det gäller verkligen alla som undervisar. Samtidigt kommer styrkeförhållandet i klassrummen skifta när deltagare och studenter får tillgång till helt nya verktyg - det är fortfarande outforskat hur vi bäst ska inkorporera AI som lärostöd.

 Här hittar du Berghs AI policy https://www.berghs.se/om-berghs/ - vi hoppas den kan vara till stöd till dig när du möter kursdeltagare och studenter.

Hur du kan addressera AI utmaningar

Det finns utmaningar som du som kursansvarig behöver ta i beaktning när det gäller AI som rör din undervisning, ämnet som du ska prata om och hur du vill att studenter eller deltagare ska förhålla sig till AI. 

  1. När det gäller din expertis och praktik så är det bra att berätta för deltagare hur det ser ut i din bransch och vilken roll AI spelar.  Ge gärna flera perspektiv. 
  2. Berätta om hur du undervisar och vad du förväntar dig av studenterna, kommer du tillåta AI eller vill du begränsa det? Kommer du att själv använda AI för att bedöma deras inlämningar (viktigt att du berättar hur). 
  3. Ta reda på vilken AI nivå som finns i gruppen/klassen. Ett av de stora problemen för oss lärare är att det finns stor skillnad på förkunskaper och användning av AI. Det gäller speciellt om du vill använda AI i kursmoment. Du behöver ha en plan för att stötta dem som inte använt AI - kanske genom att rekommendera dem att ta någon/några introkurser om AI som finns på nätet. Likaså vara beredd på att det kan finnas riktiga AI proffs i en grupp. 
  4. Ta den etiska diskussionen om AI redan från start. Lyssna in och var öppen för de frågor som dyker upp. Utgå från något dilemma som: Är det rätt att statsministern bollar idéer med sin AI? Är det OK att Ebba Busch i sitt sommartal haft ett fejk citat från en forskare - och inte faktagranskat material från AI - och sedan säger nåt i stil med:  Hoppsan, det var inte bra….!  . Är det OK att konstnärers uttryck kopieras eller författares stil stjäls? Eller att företag representeras av avatarer? 

I etiska dilemman finns det ofta skilda åsikter och det är okey att inte vara överens, det är diskussionen som är viktig och du som lärare kan visa att du är öppen för att ta den. 

Några viktiga frågor: 

Länkar och inspiration

Det finns några riktigt bra nyhetsbrev/LinkedIn personer att följa kring AI och utbildning. Följ gärna professor Ethan Mollick från The Wharton School och hans nyhetsbrev. Finns på LinkedIn. Följ även Dr Philippa Hardman och hennes AI experiment (LinkedIn och nyhetsbrev). De båda delar frikostigt med sig av roliga experiment och insikter.

Ni kan även följa pedagogen och läraren Nick Potkalitsky som ligger i framkant hur vi som utbildar kan använda AI när vi undervisar.

https://open.substack.com/pub/nickpotkalitsky/p/ai-in-k-12-today-the-back-to-school?r=dt1nq&utm_campaign=post&utm_medium=email

Den som nyfiket och engagerat tagit sig an AI är Anders Larsson som höll den första AI kursen på Berghs: AI i kreativa processer. Anders har sedan utvecklat flera kurser och mött hundratals deltagare. Under tiden har han samlat på sig tankar hur AI kan användas i undervisningen och höll ett inspirerande seminarium för Berghs kursansvariga i augusti. Här kan du ta del av hans bilder.

Hur du kan delta!

Det viktigaste är att starta, prova och sedan dela med sig till andra.

Hur kan deltagare använda AI när de går din kurs? 

Deltagarna på mina kurser kan testa en GPT jag matat med Berghs pedagogiska koncept, min kursdesign och utvald dokumentation från mina kurser. Med GPT:n kan deltagaren förbereda sig inför kursen, få tips om ett mer aktivt deltagande och sutligen få tips om hur kursen kan integreras i deltagarens vardag efter genomförd kurs. Och det är just den sistnämnda egenskapen jag tycker fungerar bäst. Där kan deltagaren t.ex. få tip om hur hen förbereder och genomför en 15-minuters recpac av kursen med sina kollegor hemma på arbetsplatsen. 

I övrigt uppmuntrar jag mina deltagare att utforska hur AI kan användas till allt som rör deras kurs. Det kan handla om att gå i dialog med utvald kurslitteratur kring egna case, att ladda upp teknik- och metodmanualer i ChatGPT för att sedan ställa frågor och få coachning i hur jag använder metoder och tekniker, sammanfatta och förklara, göra research, utvärdera mina resultat, få förslag på förbättringar, vidga mitt kreativa seende bortom mina egna begränsade perspektiv, mm, mm.

Hur kan du få hjälp av AI att designa undervisningen? 

Som lärare kan AI fungera som en utmärkt assistent i det förberedande arbetet kring kursdesign, eget lärande, konstruktion av övningar, skapa pedagogiska exempel på tillämpning av teorier du lär ut till deltagarna. Mest spännande just nu tycker jag är att utmana mig själv genom att ge ChatGPT exempel på läromål jag använder på mina kurser och sedan låta ChatGPT förbättra min pedagogik och mina exempel för att mer effektivt nå utsatta läromål.

Jag är stort fan av Daniel Willingham som utvecklat teorier kring hur vi lär oss genom att anpassa pedagogiken utifrån innehåll istället för utifrån varje individs sätt att lära (det som brukar kallas lärstilar). Om man tror på Daniels teorier kan ChatGPT vra till stor hjälp att anpassa ett innehåll så att det lärs ut på bästa möjliga sätt. Daniels har även massa spännande tankar om hur vårt minne fungerar och hur vi kan optimera vårt lärande om vi lär oss mer om vår hjärna. Anpassat innehåll och utveckla kognitiva färdigheter är hans recept. Prova t.ex. prompten ”Agera pedagog och utveckla Daniel Willinghams teorier kring hur jag bäst lär mig VÄLJ ETT ÄMNE”

En annan förebild inom pedagogiken är Dylan Williams och hans teorier kring formativ bedömning och feedback. Hans tankar kring feedback finns i ChatGPTs träningsdata så här brukar jag få inspiration kring hur jag kan lägga upp feedback utifrån Williams enkla formel ”Vart är jag på väg, Hur går det för mig och Vad är nästa steg”. Prova t.ex. den här prompten för lite feedback-inspiration ”Jag är lärare i generativ AI och har en student som har svårigheter att skriva bra promptar till ChatGPT. Ofta ger personen upp efter första försöket och tycker AI är oanvändbart. Vidare så formulerar sig studenten ofta i korta och generella formuleringar som resulterar i allmänna och ytliga svar. Hjälp mig formulera feedback enligt Dylans Williams feedback-teori så att studenten känner lust att fortsätta sitt utforskande av generativ AI. Ge tre exempel”

Jag har använt AI i min storytelling kurs, men jag väntade jag till dag 3 (av 3) för att introducera det. Jag tänkte att deltagarna först måste först lära sig alla grundbegreppen för att se vad en bra story är. När vi tillsammans började prompta så gick det otroligt fort, nästan för fort. Det kom både stories och strategier, anpassade till flera plattformar på bara några korta sekunder. Svårigheten blev att som lärare hinna med och diskutera. Det roliga var att det blev ganska bra resultat tack vare det grundarbete som vi gjort. 

Jag höll även en kurs då vi skulle använda AI för att designa lärande. En utmaning var att nivån hos deltagarna har skilda nivåer och förkunskaper. Det måste läraren vara beredd på. Om du ska använda AI verktyg se gärna till att meddela deltagare i förväg och länka till kurser de kan ta för att höja sig om det behövs. Sätt tydliga krav. 

Som lärodesigner har jag stor användning av AI som Claude eller ChatGPT. Jag skapade en egen GPT som jag fyllde med grundläggande principerna om pedagogik och kunde sedan ställa frågor till den. GPTn hjälpte mig får fram kursuplägg, sätta mål, tänka ut lektioner, utmana mina tankar, ifrågasätta mina ideer och komma med många konkreta förslag.
Det går otroligt mkt snabbare - men själva kursen och upplägget får jag själv designa. 

I min kurs testade vi även verktyg som Tilda och WeareLearningsom har AI inbyggt. 

Slutsatsen är att AI är till stor hjälp om du vet vad du vill ha och vilka frågor du vill ha svar på. Sedan får du putsa och fila på materialet innan det kan användas. 

Anna märkte att när hennes kursdeltagare använde AI för inlämmningsuppgifter så tappade de skärpan och originalitet - så hon bestämde sig för att adressera problemet, 

Nu har hon lagt till en del om AI vid kursstart som säger att AI kan vara din digitala assistent, MEN, du måste redovisa metod och urval. Berätta kort om hur du gjort. AI assisterar dig, men gör inte hela jobbet. 

I nästa steg introducerar Anna ett antal frågeställningar som klassen får diskutera. Ett förslag på upplägg kan vara: 

Vem gör det bäst, AI eller människa: 

Utmanar normer?

Ifrågasätter etablerade arbetssätt?

Hittar rätt genvägar i en snårig bransch?

Chansar och skarvar lite?

Du kan lyssna på Anna på Berghs lärarmöte om AI.

 Min favorit för klassrumsassessment! Jag har jobbat mycket med sprint workshops innan och valde att komprimera den till en kortare intensiv version. Mest för att få igång tankarna och lösa upp knutar. Deltagarna genomför hela designcykeln (eller valt problemen eller perspektiv) från problem till prototyp:

SETUP (1 min): 

  • Deltagarna får samma kreativa brief: tex "En lokal restaurang vill öka sin kundkrets bland 25-35-åringar"
  • Alla startar timer samtidigt

DEFINIERA (3 min): 

  • AI hjälper skärpa problemet: "Ställ 3 frågor som gör utmaningen mer specifik"
  • Deltagaren väljer en vinkel att fokusera på

IDEA (6 min): 

  • 1 min: Skriv 8 lösningsidéer på papper (Crazy 8s)
  • 2 min: Mata 2 bästa i AI, få 4 nya vinklar tillbaka
  • 1 min: Välj 1 idé att köra med

BESLUT (2 min): 

  • AI bryter ner idén i 3 konkreta steg
  • Deltagaren planerar sin prototyp

PROTOTYP (5 min):

  • Skapa snabb prototyp med AI-verktyg (Visual/copy/user journey - vad som passar idén)

TEST (3 min): (Tips preppa prompt för målgruppskaraktärerna på förhand)

  • AI agerar som 3 personer i målgruppen
  • Ger snabb feedback på prototypen

REFLEKTION (2 min):

  • AI analyserar deltagarens sprint-stil och process
  • Identifierar styrkor/utvecklingsområden

DELNING (5 min eller mer beroende på grupp):

  • Snabb gallery walk av prototyper
  • Diskussion av olika sprint-stilar i gruppen

Resultat: Konkret prototyp + personlig sprint-profil + gruppinsikter på 25-30 minuter totalt eller mer beroende på vad man vill uppnå. Normalt sätt kör man detta under en halv/heldag så den är väldigt komprimerad med syfte att visa hur AI effektivt kan hjälpa en komma framåt snabbt. Beror väldigt mycket på storlek hos klassen. Avslöjar massor om hur de arbetar kreativt under press och ger direkt material att diskutera. Perfekt för att identifiera olika "sprint-personligheter" i gruppen. Tips är att man kan prata med ChatGPT till exempel och låta den vara en del av samtalet för att ge ytterligare insikter baserat på det.