Hej och välkommen till Berghs School of Communications pressrum. Här uppdaterar vi kontinuerligt med pressmeddelanden och nyheter. Nedan finner du våra senaste pressmeddelanden och här till vår bildbank.

Berghs heltidsstudenter tar sig an hållbar turism i Berghs Explore
Berghs Explore är en kurs där alla Berghs heltidsstudenter tillsammans utforskar hur ett kommersiellt varumärke kan göra sina kunder nöjda och skapa gynnsamma affärer, samtidigt som det bidrar till att lösa en samhällsutmaning. Årets tema är “hållbar turism” och studenterna jobbar i tvärfunktionella team för att ta fram totalt 22 idéer som på olika sätt bidrar till en mer hållbar turism.
Berghs rekryterar Rikard Linder från ANR BBDO
Rollen som programansvarig på Berghs School of Communication innebär att utveckla samt påverka kommunikationsbranschen. Rikard Linder lämnar ANR BBDO för rollen som programansvarig Art Director/Copywriter på Berghs. Han har även med sig erfarenhet från Volontaire med bl a kunduppdrag som Libero och Teknikföretagen samt innan dess Lowe Brindfors med utmärkelser som ”Årets AD” i Guldnyckeln.
Berghsstudenter bäst i Young Ones 2019
Storvinst i årets One Show för Berghs studenter som kammar hem inte mindre än 17 priser i tävlingen Young Ones. Berghs blir därmed den skola som hade flest belönade bidrag i år inom kategorin Young Ones Brief. “Young Ones” är studentdelen av One Show, en av världens främsta prisceremonier inom kommunikationsbranschen. Varje år tävlar hundratals bidrag från studenter och skolor från hela världen.
WAY OUT WEST INGÅR SAMARBETE MED BERGHS FESTIVAL
Idag står det klart att Way out West och Berghs Festival har ingått ett samarbete där det gemensamma fokuset ligger på kreativitet och co-creation. Way out West kommer befinna sig på Berghs Festival och för att nå bredden av kommunikationsbranschen.
Berghs tänker nytt - slopar Grad Show
Berghs lanserar i år Berghs Festival, ett koncept som deras studentbyrå, beståendes av studenter från de olika heltidsprogrammen, tagit fram. Detta för att öppna upp skolan och låta alla avgångsstudenter visa upp vad de kan, gör och har gjort. Festivalen kommer vara en mötesplats där reklamvärlden och de som är intresserade av kommunikation möts och inspireras under tre dagar den 22-24 maj.
18 nya kunder till Berghs - när årets examensprojekt drar igång med 125 studenter
Under april och maj kommer Berghs studenter att ta sig an utmaningar från företag och organisationer som vill utforska nya kommunikationslösningar. Uppdragen innefattar allt från positioneringsarbete, lansering av nya tjänster, kommunicera med breddad målgrupp till att ta fram en helt ny kommunikationsstrategi.
Berghs startar ett inkluderingsråd
Inkluderingsrådet etableras som ett led i att Berghs vill öka hastigheten i arbetet att få fler unga att söka sig till kommunikationsbranschen. Detta kräver en ännu mer inkluderande bransch och fler förebilder. Vi behöver synliggöra vilka perspektiv som saknas idag för att kunna inkludera fler.
Berghs bäst i Cannes igen - för femte året i rad och sjunde totalt
För otroliga femte året i rad utnämns svenska Berghs School of Communication till “School of the Year” i tävlingen AKQA Future Lions i Cannes. Det är nu sjunde vinsten för Berghs sedan tävlingen arrangerades första gången 2005. Skolan hade flest studentgrupper bland tävlingens 100 finalplatser och bedöms därför hålla högst jämn kvalitet och innovationshöjd bland de närmare 400 skolor som deltog.
Känslor sätter färg på Berghs Grad Show
För att hitta färgtemat för årets utställning har Berghs Studentbyrå valt att titta på Robert Plutchik's ”wheel of emotions”. Teorin […]
Berghs Grad Show satsar på det digitala
Årets upplaga av Berghs Grad Show kommer ha ett digitalt fokus, detta efter önskemål från Berghs. Det innebär bland annat att utställningen kommer att fotograferas med 360-kameror för att kunna upplevas på Grad Shows hemsida stateofmind2018.com. Hemsidan är också en storsatsning i år, som inte bara kommer fungera som informationskanal utan även som digital portfolio för samtliga avgångsstudenter.
Telness väljer Berghs Studio som huvudbyrå
Den svenska mobiloperatören Telness väljer att samarbeta med Berghs Studio som ny huvudbyrå inför lanseringen i Sverige. Tillsammans med studenter och seniora kreatörer ska Berghs Studio hjälpa Telness att slå sig in på den svenska företagsmarknaden.
Berghs utmanar influencers att äta gammal mat – för miljön
Gammal mjölk, ost med gröna kanter och gurka som blivit mjuk i kanterna. Det är några exempel på vad Sveriges influencers tuggar i sig på uppmaning av Berghs studenter. Genom FN-programmet One Planet Network har de skapat kampanjen #TasteOrWaste för att sätta ljuset på matsvinnet i Sverige.