AI Copilots och hur de formar arbetsmarknaden

Minns ni när ”co-pilot” betydde personen i passagerarsätet som hade ansvar för kartan? I dag är det något helt annat och våra barn kommer att associera ordet co-pilot med en AI-assistent, i stället för en kartläsare. AI Copilot har blivit ett vardagsord i varje presentation från Microsoft, Adobe, Figma och resten av gänget. Men bakom hypen gömmer sig en verklighet: vi håller på att få digitala kollegor – och de stämplar aldrig ut.
Är en Copilot det samma som agent?
Nej. En Copilot är en AI-assistent som Microsoft 365 Copilot eller GitHub Copilot som hjälper till i realtid: skriver utkast, sammanfattar, föreslår rubriker etc. Den sitter bredvid dig och assisterar dig.
En AI‑agent, däremot, är som en mini‑chef som jobbar självständigt. Den får uppdrag, agerar utifrån regler. Den kan slutföra en uppgift utan att behöva instruktioner för hur den ska göra det. Den behöver ett slutmål, hur den sen går tillväga är upp till agentnätverket.
Hur mycket tid kan vi egentligen spara?
- Siffrorna visar att Copilots gör skillnad: En studie från 2023 rapporterar att användare sparar i snitt 14 minuter per dag, alltså runt 1,2 timmar i veckan. Idag är systemen ännu bättre. Microsoft+1
- En brittisk studie med statligt anställda visade att användare sparade 26 minuter per dag med Copilot, motsvarade två veckor per år i administrativa uppgifter (som protokollförande, dokument etc.) Microsoft+9Financial Times+9The Australian+9
Så vad händer med jobben när vi introducerar AI på arbetsmarknaden?
Vissa roller försvinner helt, hela 92 miljoner jobb blir påverkade som resultat av AI-revolutionen enligt World Economic Forum men främst av allt byter nästan alla jobb karaktär. Arbetsmarknaden kommer att delas in i de som kan samarbeta med sina agenter – och de som inte kan det. Här måste vi vara ärliga: “prompt literacy”, alltså konsten att ställa frågor och att jobba med AI i sin vardag blir en kärnkompetens.
Det finns förstås baksidor. Den som låter en Copilot skriva allt blir snabbt sämre på att skriva själv. Den som outsourcar sitt strategiska tänkande riskerar att bli en glorifierad knapptryckare. Och låt oss inte glömma att bias och felaktigheter kommer in bakvägen. Din Copilot kan vara briljant 95% av tiden och totalt galen de sista fem. Här behöver man sätta några AI-riktlinjer eller en policy för sig själv. Vad är OK att outsourca för mig? Vad är viktigt och alldeles för värdefullt för att lägga ut på en AI-copilot?
Min förhoppning är att AI kan demokratisera arbetsmarknaden. Språkbarriärer minskar, fler får tillgång till avancerade verktyg, fler kan vara med i spelet. För företag betyder det att talangpoolen blir större. För individer betyder det att du kan accelerera snabbare – förutsatt att du inte lämnar över ratten helt. Min fråga till människor jag träffar blir "Vad kommer du att göra med tiden du sparar in"? Förhoppningsvis går tiden till mer kreativitet, reflektion och relationer så att vi kan bli bättre människor, kollegor och chefer.
/ Nina Amjadi, Programansvarig Content Engineering
Relaterat
Content Engineering
Som Content Engineer kommer du att kunna bidra med nya och efterfrågade kunskaper om hur man kan använda AI inom kommunikation och marknadsföring.
AI för framtidens ledare
- —Promptteknik - potential och användning
- —Affärsutveckling och förändringsarbete
- —Produktivitet och effektivisering
Relaterade artiklar
Så kan AI användas i marknadsföring
AI revolutionerar marknadsföring – men hur behåller du kreativiteten och förtroendet när allt går att automatisera?
AI-lyftet, ett samarbete med Microsoft, TRR och Berghs School of Communication
På initiativ av Microsoft, inom ramen för AI-lyftet, har ett samarbete inletts mellan TRR och Berghs School of Communication.
Frida gick en framtidskurs för nyfikna kommunikatörer
Frida Hallström är Kommunikations- och marknadsansvarig på Almi Väst. Efter kursen på Berghs använder hon dagligen AI som strategiskt bollplank.