Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Arboga trafikskola om Student Lab: det gick inte att välja bara en vinnare

I december 2017 var det Arboga Trafikskola som gick vinnande ur Berghs auktion i Musikhjälpen och därmed vann två heldagar med Berghs studenter, som helhjärtat ägnade sig åt just deras kommunikativa utmaningar. I slutet av januari var det dags och ägarna Berit och Klemens steg förväntansfulla in på Sveavägen 34.

Februari 14, 2018

Arboga trafikskola har en lång historia och har utbildat flera generationer bilförare. Nuvarande ägarna Klemens och Berit tog över företaget från Klemens far 1981. Båda har stor erfarenhet av trafikskolebranschen och Klemens har dessutom jobbat många år med att utbilda andra trafikskolelärare. I slutet av januari var det dags för Klemens och Berit att besöka Berghs för det Student Lab de budade hem i Musikhjälpen 2017. Här berättar de om sin upplevelse av dagarna på Berghs.

Hej Klemens och Berit! Kan ni beskriva känslan när ni klev in på Berghs den första dagen av Student Lab?

Vi kände oss välkomnande! Stämningen var positiv, förväntansfull och spännande, vi fick båda en stark känsla av hur kreativ miljön på Berghs är.

Student lab – bli utmanad av unga talanger

Som Värd för ett Student Lab blir företaget en del av en process med brief, idéarbete och prototyping där Berghs School of Communication leder och kvalitetssäkrar med utvalda lärare som faciliterar och handleder.

Läs mer om Student Lab

Briefen som Arboga trafikskola delade ut till de medverkande studenterna handlade dels om att hitta sätt att nå fler kunder till intensivutbildningarna, och dels om att titta närmare på företagets branding visuellt. Hur upplevde ni att studenterna tog emot utmaningen?

De antog utmaningen med entusiasm och var väldigt peppade och positiva till uppgifterna. Det var ett ämne som studenterna verkade känna igen sig i, oavsett körkortsinnehav.

I slutet av den andra dagen fick ni en rad lösningsförslag presenterade för er. Kan ni berätta om ett tillfälle under presentationerna då ni fick skratta gott, en aha-upplevelse eller en riktigt genomförbar idé?

Vi skrattade gott när en grupp visade den egengjorda filmen ”En jobbig jävel” och musikvideon med trafikskolans egna reklamlåt. En riktig aha-upplevelse fick vi egentligen redan från början, när den allra första gruppen presenterade och vi märkte hur bra den var. Känslan av att det skulle bli nio grupper till var “wow”! En riktigt genomförbar idé var en vägg med en arm på där våra kunder kan fotografera sig själva när de klarat sitt körkort.

SL Arboga Trafikskola för musikhjälpen (26 of 27)

Vanligtvis inom Student lab är det en grupp som går ut som "vinnare" men ni valde tre stycken. Berätta om varför?

Vi tyckte att alla gjorde ett bra jobb inom de olika områdena, därför tyckte vi att det skulle vara ett helhetspris där man kunde se en röd tråd, som gjorde att det hängde ihop. Det gick helt enkelt inte att välja bara en vinnare, alla var så bra.

När ni åkte hem till Arboga efter avslutat Student lab, hur var känslan?

Den var riktigt mäktig, tänk att studenterna kunde åstadkomma så många bra saker på två dagar och hur lärarna vägledde grupperna genom en bra handledning.

Finns det någon av studenternas idéer eller lösningar som ni kunnat börja förverkliga direkt efteråt?

Inte ännu, men vi har visat våra anställda och familjen foton från dagarna. Just nu väntar vi ivrigt på det samlade materialet från studenterna.

Allt sammantaget, vad tar ni med er från den här upplevelsen?

Att alla grupper tyckte att vi, Berit och Klemens, måste profilera oss själv mycket mera. Vi fick mängder av idéer och förslag på hur man kan skapa olika reklambudskap till olika målgrupper.