Artiklar

Framtidens lärande är personligt, gränslöst och livslångt

En blond kvinna sitter på en vit fåtölj och ler in i kameran. I Bakgrunden hänger beige gardiner och till vänster i förgrunden syns en växt.

Annie Lindmark arbetar med strategisk framsyn och hjälper organisationer att förstå och förbereda sig för framtidens möjligheter och utmaningar. Hon är också en av spanarna i radioprogrammet "Spanarna i P1". För henne handlar framtiden inte om gissningar, utan om att förstå möjliga scenarier och förbereda sig för förändring. I den här intervjun delar hon sina insikter om varför framsyn är avgörande i en tid av snabba skiften, och hur lärandet håller på att bli mer personligt, gränslöst och livslångt.

Varför är det viktigt med framsyn i företag, organisationer, myndigheter –
och även i skolan?

Framsyn handlar inte om att förutspå framtiden, utan om att förstå olika möjliga scenarier och vad de kan innebära. I en värld som förändras i snabbare takt än någonsin behöver vi alla träna på att tänka framåt för att kunna hantera omställningar och osäkerhet. Genom att fånga upp både trender men också svaga signaler – som nya beteenden, teknologiska skiften eller förändrade affärsmodeller, kan vi förbereda oss bättre. Det stärker vår motståndskraft och gör att vi kan agera mer proaktivt istället för reaktivt.

Vilka tre tydligaste tendenser ser du kring vuxnas lärande just nu?

Det pågår just nu många spännande förändringar inom utbildning och lärande som pekar mot att vi går in i en ny era; mer dynamisk, mer personlig och bättre rustad för en osäker framtid.

AI som kollega:

AI ersätter inte läraren eller utbildaren, men blir ett kraftfullt stöd för att skapa mer individanpassat lärande. Det gör det möjligt att möta människor där de befinner sig i sin nuvarande kunskapsnivå och erbjuda skräddarsydda vägar framåt.

Livslångt lärande:

Utbildning är inte längre något man blir ”klar” med, utan en kontinuerlig process genom hela livet. Det kan handla om att byta karriär mitt i livet och bygga nya färdigheter, att fylla på med digitala kunskaper i takt med teknikutvecklingen, eller att ta korta onlinekurser som direkt går att omsätta i arbetet.

Upplevelsebaserat och gränslöst lärande:

Lärandet sker bortom klassrummets väggar, i digitala miljöer och praktiska sammanhang där kreativitet, empati och systemtänkande blir allt viktigare. Tillsammans pekar dessa trender mot ett lärande som är mer flexibelt, personligt och framtidsredo.

Hur påverkar teknologiska skiften, som AI och digitalisering, vårt sätt att
tänka kring kompetensutveckling?

Teknologiska skiften som AI och digitalisering förändrar inte bara vilka färdigheter som efterfrågas, de öppnar också helt nya möjligheter för hur vi lär och vad vi kan lära oss. Plötsligt kan vi få tillgång till skräddarsydda lärresor, realtidsfeedback och globala klassrum där kunskap delas utan gränser. Kompetens blir därför mindre en fråga om att ”bli klar” och mer en pågående process där vi kontinuerligt utvecklar oss. I mötet mellan människa och teknik växer nya roller, arbetssätt och sätt att tänka fram. Det handlar inte enbart om att fylla på med mer kunskap, utan om att stärka vår förmåga att lära snabbt, ompröva och använda tekniken kreativt och ansvarsfullt.

Vad kan vi som individer göra för att bli mer framtidsredo i vårt lärande och
arbetsliv?

Det viktigaste är att se lärande som en vana, inte ett projekt. Att vara nyfiken, flexibel och ständigt redo att utvecklas. Några konkreta steg är att:

  • Uppdatera sina färdigheter löpande, små steg i taget.
  • Söka sammanhang där man lär och växer tillsammans med andra.
  • Träna framtidsförmågor som kreativitet, systemtänkande och empati – det
    som maskiner inte kan ersätta.

Att vara framtidsredo handlar inte om att veta exakt vad som väntar, utan om att kunna navigera när det oväntade sker. Här blir metoder som “strategisk framsyn” avgörande, det är ett sätt att arbeta med scenarier för möjliga framtider och ställa sig frågan ”vad händer om…?”. Genom att öva på att utforska olika tänkbara utfall kan vi fatta klokare beslut i nuet. Det ger oss makten att inte bara möta framtiden, utan också forma den.