Kampanjer vi minns: #3 Hantverk

Att prata om hantverk inom kommunikation kan låta högtravande, men det kan också vara det som avgör hur väl ett budskap når fram. När vi talar om hantverk i kampanjer så tittar vi på själva utförandet i kampanjen framför idéen. I den här artikeln listar vi tre favoriter vi minns.

Hantverket i kommunikationen kan vara olika beroende på vilken disciplin man pratar om. Det kan handla om ett hantverk i PR, copy, eller design. Det kan liknas vid själva idéens fysiska kropp. Hantverkets jobb är att förtydliga budskapet, göra att det slår igenom bruset och öka den emotionella påvekan. Och här skiljs ofta agnarna från vetet. Hantverket i en kampanj är ansett så viktigt så det till och med är det enda som går att ”skydda” enligt upphovsrättslagen, medan idéer kan kopieras och göras om. Nedan listar vi tre kampanjer som lyfter fram just hantverket.

Siri by Spike Jones

Apples AI Siri tar upp kampen mot Alexa och andra virtuella assistenter. Apple har historiskt sätt haft en speciell relation till den kreativa communityn. Nu är det dags igen. Genom att påvisa flexibiliteten och möjligheterna med Siri på ett kreativt och visuellt intressant sätt, teamade de därför ihop sig med den legendariska musikvideoregissören Spike Jonze. Han gör tillsammans med artisten FKA Twiggs underverk i den här kampanjfilmen. Det som imponerar mest är att inget i den här filmen är datoranimerat, allt är på riktigt.

 

 

Björn Borg: The Skin Collection

I modebranschen används ofta en benämning på en ljus beige färg för ”Nude”. Det kan såklart vara en nude-nyans, men inte för alla människor. På FNs internationella rasdiskrimineringsdag lanserade Björn Borg sin underklädeskollektion ”Skin collection” som blev omtalad i hela världen. De satte därmed en ny standard för vad ”nude” kan betyda, och hantverket är ständigt närvarande genom hela kampanjfilmen.

Bing: Decode

Decode, en av de kampanjer som satte byrån Droga5 på kartan. Uppstickaren Bing ville ta upp kampen med Google om att vara världens förstahandsval bland sökmotorer. Detta genom ett samarbete mellan Bing och världsartisten Jay-Z. Idéen gick ut på att ett spel som täckte hela New York skulle engagera alla Jay-Z fans genom att släppa sidor ur hans självbiografi på faktiska platser där händelser i boken ägt rum. För att delta i spelet behövde de använda sig utav Bing, för att hitta de geotaggade platserna runt om i stan. Den här enorma produktionsapparaten blev ett otroligt hantverk och en fantastisk upplevelse för alla deltagande. Och inte minst: den gav Bing både trafik och uppmärksamhet.