Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Stadium tar hjälp av Berghsstudenter i sitt hållbarhetsarbete

Stadium lägger mycket resurser på sitt hållbarhetsarbete och detta är ett område som de nu vill satsa ännu mer på. I år är de därför kund i två examensarbeten där Berghsstudenter i ett av projekten ska ta fram ett kommunikationskoncept för just hållbarhet. Här berättar Stadiums Commercial & Brand Director Pino Roscigno om deras utmaningar och förhoppningar på samarbetet.

Hej Pino! Vem är du på Stadium?

Jag har varit på Stadium i lite mer än ett år och min titel är Commercial & Brand Director. Min avdelning ansvarar för varumärket Stadium och att kommersialisera vårt erbjudande. Vi sätter upp den årliga kampanj- och aktivitetsplanen, tar fram idéer och producerar marknadsföringsmaterialet för samtliga kanaler. Samma avdelning planerar, optimerar och genomför mediaköp och säkerställer att våra kampanjer och aktiviteter fungerar bra ute i våra 120 butiker. Själv är jag en person som älskar marknads­föring! Och träning, gärna cykling, så för mig var det inget svårt beslut att tacka ja till ett jobb på Stadium.

Stadium är ju ett varumärke som de flesta känner till – men var skulle du säga att Stadium befinner sig idag?

Idag är vi ungefär 4000 anställda och vi befinner oss på tre marknader, Sverige, Finland och Tyskland, med ca 120 sportbutiker och försäljning online. Varumärket associeras med sport och sportmode och missionen är att aktivera världen. Som hela retailvärlden är Stadium inne i en transformation mot hållbarhet, digitalisering och ökad onlinehandel där konsumenters köpmönster ändras. En oerhört spännande tid där vi nog bara kan gissa hur framtiden kommer se ut.

Hur kommer det sig att ni ville arbeta med Berghs studenter under deras examensprojekt?

Vi skapar det mesta av vårt marknadsföringsmaterial själva, inklusive idéfasen. Den här gången ville vi tillföra ett utifrånperspektiv och då gärna med hjälp från ett ungt, kreativt team. Jag har bara goda erfarenheter från Berghs, och det var Rachel Stenudd, som är chef för vår Inhouse Agency, som kom med idén.

Kan du dela med dig av vad studenterna som jobbar med Stadium kommer få hugga tag i?

De kommer få sätta tänderna i ett kommunikationskoncept för vårt hållbarhetsarbete - något som ligger oss varmt om hjärtat.

Vad tycker du är det mest spännande med er utmaning?

Hållbarhet är både viktigt och något som vi lägger mycket tid och resurser på. Dels i produktionen av produkter, men också genom alla event och samarbeten för att inspirera människor till att röra på sig mer. Det ska bli spännande att se hur studenterna tar sig an utmaningen med att skapa en kreativ ingång eller paraply till alla de aktiviteter vi löpande genomför.

Stadium har ju till och med två examensprojekt i år, berätta lite om det?

En del av vårt arbete med att aktivera världen är Stadium Sports Camp som engagerat fler än 100 000 barn och ungdomar på summer camp i Norrköping och i Halmstad i snart 25 år. Detta är vårt andra projekt, att göra en plan för att inspirera fler deltagare att anmäla sig till just Stadium Sports Camp.

Intresserad av att samarbeta med Berghs?

Har du och ditt företag en digital utmaning, ett utbildningsbehov eller ett behov av en kreativ injektion i ert kommunikationsarbete? Berghs ger dig personlig och professionell hjälp att designa ett upplägg som möter dina behov.

Det här erbjuder Berghs

Vad ser du själv fram emot att vara med om under våren med Berghs studenter?

Att få träffa gänget på Berghs och inspireras till nya stordåd! Få nya idéer och insikter från studenterna, förhoppningsvis också utmanas.

Vilka är dina förhoppningar kring resultatet av vårens arbete med Berghs studenter?

Förhoppningen är absolut att kunna implementera hela eller delar av studenternas idéer i vår kommunikation och i våra kanaler.

Kan du dela med dig av någon kommunikativ insats som Stadium gjort de senaste åren som du är extra nöjd med?

Något som vi är väldigt stolta över är "Fill the Stadium, en kampanj som satte fokus på ojämlikheten mellan kvinnlig och manlig idrott, och skillnaden i resurser. Vi är också stolta över kampanjen "Bekämpa stillasittandet", vars mål var att möjliggöra för fler barn och ungdomar att röra på sig mer. Personligen är jag både imponerad och stolt över hur alla medarbetare på Stadium byggt kommunikation genom åren. De har lyckats bygga ett starkt, distinkt och fint varumärke med en ledande position inom Sports Retail i Sverige.

Pino Roscigno, Commercial & Brand Director, Stadium.