Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Content marketing för alla - efterlängtad bok på väg ut!

arhammar staunstrup

Den största missuppfattningen inom content marketing är att det räcker med att producera en massa innehåll och lägga det i sina egna kanaler. Det menar författarna till den nya boken Content Marketing för alla, Pontus Staunstrup och Joakim Arhammar, som har en misison att lära svenskarna att arbeta bättre med sin innehållsmarknadsföring.

Februari 4, 2016

Anmäl dig här.

Joakim Arhammar är till vardags contentspecialist på kommunikationsbyrån Springtime. Pontus Staunstrup är digital strateg med fokus på content marketing och sociala medier och ansvarar för PostNords content marketing. Tillsammans har de skrivit boken Content marketing för alla, som lanseras i februari. Vi frågade experterna inom innehållsmarknadsföring om var content marketing i Sverige befinner sig just nu, och vad vi har att vänta i framtiden.

Hej Joakim och Pontus! Hur kommer det sig att den här boken nu ser dagens ljus?
Vi tror att content marketing är det bästa sättet för många företag att nå fram till sina målgrupper. Det beror på att traditionell, störande reklam fungerar sämre och sämre och att kunden i allt större grad själv söker sig till den informationen den vill ha. Content marketing är också troligen den mest omtalade typen av kommunikation de senaste åren men det saknas en riktigt bra och aktuell svensk bok i ämnet Så vi skrev den här boken för att hjälpa alla dem som vill börja med eller utveckla sin content marketing.

Varför är det viktigt att få grepp om det här med content marketing?
Därför att content marketing är en långsiktig satsning och du behöver göra det rätt från början. Boken hjälper dig att komma igång på ett bra sätt och sedan fortsätta arbeta med din content marketing.

Var befinner sig svensk content marketing just nu och vad förutspår ni inför kommande år?
Toppen är ännu inte nådd, men kan komma i år. Det finns företag som har kommit mycket långt, inte minst inom B2B. Många har dock en lång bit kvar att gå, eller har inte börjat ännu. Under året tror vi att fler kommer att börja med content marketing och andra kommer att öka på sina investeringar. Vi kommer även se exempel på företag som ifrågasätter sina satsningar på grund av bristande resultat, även dessa vill vi hjälpa med den här boken.

Vilken är den största utmaningen som företag idag möter inom content marketing? 
Den vanligaste orsaken till att företag misslyckas med sin content marketing är att man inte har en dokumenterad och implementerad strategi, utan bara kör igång. Då är det svårt att vara uthållig och kvalitativ över tid. Det bästa sättet att tackla det är förstås att ta fram en ordentlig plan och sedan jobba utifrån den.

Vilka hoppas ni ska läsa er bok?
Vi hoppas att alla som vill börja med content marketing eller som vill bli bättre på att använda det ska ha nytta av boken. Vi har skrivit den för både små och stora företag.

Vilken är den största missuppfattningen kring content marketing?
Att det räcker med att producera en massa innehåll och lägga det i sina egna kanaler. Det är jätteviktigt att jobba med allting från målgruppsanalys till distribution så att din content marketing blir relevant för kunderna och finns på de platser som de besöker.

Boken är en guide i att steg för steg sätta igång med strategisk content marketing där några av kapitlen behandlar områden som "hur börjar man", "gör en plan", "lagbygget", "hantverket" och "mäta och följa upp". Vilket av kapitlen tror ni kommer utgöra det största aha-momentet för läsarna?
Lagbygget, alltså vilka roller och kompetenser som behövs för att jobba med content marketing, tror vi kommer att hjälpa många företag att få mycket bättre grepp om vad som behövs för att nå framgång.

Om ni skulle lista tre företag som idag är förebilder inom content marketing i Sverige, vilka skulle de vara?
Ericsson, Scania och Volvo Trucks är tre B2B-företag som lyckats bra med sin content marketing och på B2C-sidan finns Granngården och Ving.

Boken Content marketing för alla släpps i Sverige i februari. Här kan du läsa mer om boken! 

Anmäl dig här.

Vill du utbilda dig inom content marketing?

Missa då inte Berghs kurser inom Content Marketing!

Content Marketing Professional - dagkurs. 

Content Marketing Online - distanskurs. 

1476