Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

On top of the world i One Show!

img

One Show, som årligen äger rum i New York, är en av världens mest renommerade reklamtävlingar. Tävlingen, som arrangeras utav organisationen The One Club, syftar till att lyfta fram nyskapande kommunikation för att höja hela branschen globalt. I årets studenttävling inkom drygt 1 600 bidrag från jordens alla kontinenter (förutom Antarktis) och 24 brons-, silver- och guldpennor delades ut. Fem team från Berghs blev nominerade och tre av dem blev belönade med pennor.

Maj 8, 2014

Emelie Jinhee Johnsson och Rachel La Chenardière, som tar examen från Berghs reklamutbildning i vår, vann varsin guldpenna tillsammans med Mickel JiunnTzer Yu som går första året på samma utbildning för deras bidrag Apartment.

Stort grattis! Hur är känslan så här dagen efter?

Tack! Vi är så himla glada! Och även lite hesa efter gårdagens firande på kararokebar! 

Vad hade ni för känsla när de ropade upp era namn och ni fick gå upp på scenen?

Känslan när alla bronspennor var utdelade var helt overklig. När sen även de två silverpennorna var utdelade (till våra kompisar dessutom) visste vi att det betydde något av följande: Att vi vunnit guld eller att det blivit fel i systemet. När de sen ropade upp vårt bidrag var vi om möjligt ännu mer peppade än den extremt peppade prisutdelaren. Vi var en enda färgglad känslostorm (ja, vi hade råkat färgkoordinera våra kläder), och vi hoppade upp och ner på scenen. 

Varför tror ni att ni vann?

Vårt koncept var väldigt okomplicerat och därför stack det ut. Vi tog två saker som redan finns och gjorde någonting större av det. Något som dessutom är en win-win för alla. I slutändan är det kanske det som är tricket, att hitta de små sakerna som förstärker varandra. 

Vad betyder vinsten för er personligen?

Det betyder så himla mycket. Ibland blir man så blind inför det man jobbar med att det är svårt att bedöma det själv. Då är det så fantastiskt att få den här sortens bekräftelse på att det man gjort är bra! 

Varför tror ni att Berghsstudenter står sig så bra i jämförelse med andra skolor?

Berghsstudenter blir kanske så bra för att vi lever och andas i ett så bra kulturellt klimat. Alltså, internationellt sett har Sverige ett fantastiskt utbud av nytänkande konst och kultur, och vi Berghsstudenter är bra på att ta del av det. 

En föreläsare sa en gång att det viktigaste för att göra bra reklam är att titta på annan reklam. Vi håller inte med. Jo alltså, reklam är ett format som man kan lära sig att programmera, men det är fortfarande vad man fyller det med som avgör om det är bra eller inte. Vi är bra på att insupa kreativa och inspirerande grejer från alla möjliga håll, och därför gör vi bra grejer!

Ett annat team bestående utav Anna Lundqvist och Felix Nilsson från reklamklassen jobbade tillsammans med Afshin Piran från Grafisk Design och Nayeli Paolina Yadihra Kremb från Reklamskolan, plockade en silverpenna för sitt bidrag Spotify Street Project. 

Av alla bidrag som skickas in så väljs några ut för en så kallad Client Pitch där studenter får livepitcha sin idé för en jury. I år blev ett team från Berghs / Beckmans - Johan Leborg, Daniel Jacobsson och Fabian Lakander från reklamutbildningen utvalda till att delta i den prestigefyllda Client Pitch. De jobbade tillsammans med Petter Monsen från Beckmans. Teamet pitchade i måndags och vann i tisdags. Priset man får när man vinner Client Pitch är 2 000 dollar och den stora äran. 

Teamet plockade även de hem en silverpenna för sitt bidrag Unspotted Stockholm.

Wow! Två vinster för samma bidrag, grattis!! Hur känns det idag?

Fabian: Tack som tusan! Känslan är fin, det känns som den första gången jag är bakfull med lite värdighet.
Daniel: Förbannat bra, jag tror vi alla är lite slitna efter allt firande men vi är nog alla eniga om att det inte kunde vara bättre.

Vad hade ni för känsla när ni blev uppropade?

Fabian: Det var märkligt. I Save The Arts hade vi ju fått reda på i förväg att vi skulle få minst brons så det byggdes upp lite långsammare än man är van vid, den prisutdelningen började ju redan i april på ett sätt, men det var grymt, Riktigt grymt. Det häftigaste var dock när de ropade upp våra namn som vinnare för Client Pitchen, där hade vi inte en aning huruvida vi skulle vinna något eller inte, så det kändes ordentligt i hjärtat. Det fick mig att minnas varför jag idrottat så sanslöst mycket när jag var yngre, den där känslan när man vinner något är helt fantastisk.

Varför tror ni att ni vann Client Pitch?

Daniel: Det var en bra idé med ett tight utförande och vi lyckades hitta ett bra sätt att paketera den.
Fabian: Jag vet faktiskt inte. Men kanske för att vi pratade från hjärtat i vårt case. Vi älskar musik och vi är sommarfestivalromantiker in i själen allihopa, det lös nog igenom.

Ni går ju i ettan, hur påverkas ni av att redan nu vinna pennor och pitcher tror ni?

Daniel: Det betyder väldigt mycket. Det är ett bevis på att vi är jävligt duktiga. Det är ett bevis på att vi har kul med det vi håller på med, för om vi inte har kul så gör vi inte bra grejer.
Fabian: Det kommer nog ge en lite mer tro på sig själv. Ett litet bevis på att man är på rätt väg iaf. Client Pitchen var ju speciell, Vi trodde att vi skulle bli sopade av banan av alla spexiga amerikaner men det gick ju hur bra som helst, riktigt kul. Vill tacka Lisa Nilsson Sandgren och alla andra lärare för att de tjatat på oss om hur viktigt det är att öva på att pitcha.

Totalt blev det en guldpenna, två silverpennor och vinst i Client Pitch för Berghs studenter, stort grattis till er alla!