Berghs Morning Routine: Digitala kanaler ställer nya krav på copywritern!

Copywriterns roll har förändrats och fortsätter att göra så. När digitala kanaler blir den huvudsakliga arenan för ord och budskap krävs både större bredd och vassare spets hos den som skriver.

Datum
25 oktober 2018
Tid
08:30 – 09:30
Den här händelsen har redan skett.

En copywriter bör kunna en hel del; arbeta fram idéer och koncept, målgruppsanpassa budskap, skriva kort och långt, fyndigt och tydligt, med rätt ton och stil för kanal och tillfälle. Så har det varit länge. Men nu efterfrågas även kunskap om content marketing, inbound marketing, sökmotoroptimering, konvertering, manus och UX, alltså användarupplevelsen. Som copywriter arbetar du inte alltid med en AD, utan kanske med en utvecklare, en UX-designer eller på helt egen hand.

Anna Kleinwichs Magnusson är copywriter och digital strateg, hon driver Stockholms Skrivbyrå och Knack Rekrytering som skriver texter och matchar copywriters, webbredaktörer och digitala kommunikatörer med uppdrag av olika slag. Under denna Morning Routine spanar hon kring de nya krav som ställs på copywritern och vad byråer, marknadsavdelningar och inhousebyråer bör söka hos en copywriter idag. Anna är också programansvarig för Berghs nya 12-veckors utbildning Digital Copywriting.

Kaffe och smörgås serveras från kl 8.00. Kl 8.30 börjar föreläsningen.