Berghs Morning Routine: Data-driven kommunikation & integritet

Den här händelsen har passerats.

24 april 2018

Tid: 08:30 – 09:30

Anmälan krävs

Anmäl dig nu

Vi vill ta reda på hur tekniken och algoritmerna funkar bakom olika sociala plattformar!

24 april 2018

Den här händelsen har passerats.

Tid: 08:30 – 09:30

Anmäl dig nu

Anmälan krävs

Data-driven kommunikation & integritet

Det är valår i Sverige och verktygen för att bygga data-driven kommunikation blir allt fler och mer tillgängliga för olika slags företag och opinionsbildare. Samtidigt lämnar allt fler Facebook och andra typer av sociala medier på grund av integritetsskäl och menar att företag och organisationer har obehaglig koll på deras konsumtions-och beteendemönster. Men var går gränsen egentligen? När blir det för nära och obehagligt?

I det här frukostseminariet lyssnar vi på Christian Landgren, VD på Iteam, som berättar hur tekniken och algoritmer bakom Facebook och andra plattformar ser ut och fungerar. Genom Iteams verktyg Flödeskollen tittar vi på hur information sprids och samlas i kluster på Facebook. 

Han tar med oss ett par år tillbaka och berättar om utvecklingen inom data-driven kommunikation och gör även en kort framtidsspaning, genom att lyfta följande:

1. Hur filterbubblor ser ut och hur mycket och vilken data man lämnar ut genom att trycka på ”Login with Facebook”
2. Hur bottar används för att boosta budskap och vad det kostar att köpa 10000 likes (1000kr)
3. Hur nyheter från traditionella medier inte når fram
4. Att 50% av användningen av Facebook är nyhetsförmedling
5. Diskutera om vad detta innebär inför valet.

Föreläsningen följs av en paneldiskussion med Christian Landgren, Åsa Wikforss och Michael Kazarnowicz.

På scenen: Christian Landgren, VD på Iteam, Åsa Wikforss, Professor i teoritesik filsofi vid Stockholms Universitet och författare av boken ”Alternativa fakta” och Michael Kazarnowicz,  Human In Chief på Teh Internetz AB.