GRUPP 16: Fuel for thought

Ordet olja kommer med många associationer kopplade till det, nästan alla är negativa. Det är ett av få ord som företag inte vågar använda i sin kommunikation. Men ordet olja måste inte vara något negativt. Så varför inte använda det för att främja något bra? Varför inte använda det som en trojansk häst för att prata om Electrolux Groups övergång till biobränsle och förkroppsliga deras arbete inom cirkularitet.

GRUPPENS FÖRSLAG

"Olja" väcker oftast negativa känslor och påverkar hur företag kommunicerar. Trots dess dåliga rykte spelar oljan en avgörande roll i globala affärsverksamheter.
Att skicka produkter via sjöfarten över världen är en verklighet för multinationella företag. För att kunna göra det krävs olja. Enligt IMO står sjöfarten för cirka 80 % av världshandeln.
Men, all olja är inte dålig olja, till exempel matolja. Matolja är huvudingrediensen i biobränslet som kommer att användas i 25 % av Electrolux Groups sjöfrakter. Biobränslet minskar utsläppen av växthusgaser med 88 procent jämfört med det vanliga bunkerbränslet. Att använda matolja för biobränslen ger Electrolux Group möjlighet att omdefiniera oljans berättelse. Electrolux Group kan då använda ordet olja som en "trojansk häst" för att berätta om deras hållbarhetsarbete.

Det är därför vi har skapat ¨Fuel for thought ̈. Fuel for thought är en plattform som enkelt förklarar hur till och med olja kan vara en del av hållbarhet i ett cirkulärt kontext.
Electroluxs modell för cirkulär kommunikation förvandlar varje del av hållbarhetsarbetet till lättsmälta förklaringar av hur innovation ger oväntade lösningar på klimatkrisen.

Electrolux Groups satsning på matolja för biobränslen kommunicerat via Fuel for thought stöttar i företagets hållbarhetsarbete samtidigt som det framhäver deras innovationsanda i hanteringen av klimatkrisen.


GRUPPMEDLEMMAR

Uno Bertilsson – Art Direction
Alva Mörner – Communication Design
Ludvig Pettersson – Copywriting
Jonathan Fesahaye – Growth Marketing
Ebba Siri Svedberg Bygren – Produktions­ledning
Rebecca Wicklin – Public Relations
Maja Widmark – Strategisk Kommunikation