GRUPP 2: Wasted Wellness

I svenska hushåll slängs enorma mängder fullt ätbar mat varje år, där frukt och grönt står för den allra största delen. Det här är inte bara ett stort problem för miljön, utan kostar även hushållen tusentals kronor varje år. För att skapa uppmärksamhet och belysa problematiken kring det enorma matsvinnet har vi tagit fram Wasted Wellness, en hudvårdslinje gjord på frukt och grönt som annars skulle ha hamnat i soptunnan.

GRUPPENS FÖRSLAG

Varje år slängs en skrämmande mängd på 1 miljard ton mat. En betydande del av all mat vi slänger är fullt användbar, och kastas enbart av estetiska skäl, där frukt och grönsaker utgör hela 36% av allt som slängs i onödan. Unga kvinnor som bor ensamma är de största bidragsgivarna till detta avfall. De slänger nämligen bort mat till ett värde av 500 dollar årligen, pengar som bokstavligen hamnar i soptunnan. Intressant nog är det nästan exakt samma summa som de varje år spenderar på hudvård.

Hudvårdsbranschen blomstrar idag i trenden att må bra både inifrån och utifrån. Konsumenterna efterfrågar mer och mer hållbart framtagna produkter som ska innehålla mer naturliga och ekologiska ämnen och vitaminer. Det många dock är omedvetna om är att de vitaminer och näringsämnen som finns i populära hudvårdsprodukter också finns i de frukter och grönsaker som ofta slängs bort. Värdefulla näringsämnen slängs alltså bort helt i onödan. Så, hur kan vi ändra detta beteende och hjälpa dessa kvinnor att inse värdet och nyttan i den mat de kastar?

I vår kampanj, vill vi uppmana till en större medvetenhet kring konsumentens matsvinn. Hudvårdsserien "Wasted Wellness", skapad av ingredienser och vitaminer från kasserad frukt och grönsaker, ska ge unga trendsättande kvinnor en tankeställare och uppmuntra till mer hållbara handlingar. Ett initiativ som går under Electrolux Groups redan påbörjade arbete för mer hållbara matvanor – Electrolux Food Foundation.


GRUPPMEDLEMMAR

Anna Eneberg – Produktions­ledning
Jasper Renman – Public Relations
Amelie Borg – Communication Design
Alicia Hedtjärn – Art Direction
Daniel Sjörs – Copywriting
Emma Persdotter – Growth Marketing
Jac Dupont – Strategisk Kommunikation