GRUPP 22: A Sniff for the Future

För att tackla världens matsvinns-problematik introducerar Electrolux Group en AI-näsa i samarbete med SICK Sensor Intelligence. AI-Näsan, som placeras i din kyl, övervakar nivåerna av bakterier och ger påminnelser i form av notiser när ett livsmedel är på väg att bli oanvändbart. Genom att lita på vetenskap istället för datum sparar denna innovation inte bara pengar utan minskar också det globala koldioxidavtrycket kopplat till matsvinn — all with just a sniff.

GRUPPENS FÖRSLAG

Svenskarna slänger årligen omkring 150 000 ton mat som skulle kunna ha ätits, varav en tredjedel kastas på grund av snabb försämring eller passerat bäst-före-datumet. 

Electrolux Group har i samband med innovativa lösningar som deras Cooling 360-kylskåp redan utgjort en del av lösningen för att hindra maten från att försämras snabbt. För att ytterligare förbättra denna aspekt integrerar Electrolux nu en AI-näsa i sina kylskåp, som kan detektera bakterienivåer och skicka säkerhetsvarningar via notifikationer när maten håller på att bli oanvändbar.

Detta sker i samarbete med SICK Sensor Intelligence och vinnarna av deras “Sick Solution Hackathon”, Copenhagen Collective – ett samarbete som inte bara stärker Electrolux Groups varumärke genom att årligen samarbeta med studenter och innovatörer från olika universitet och startups, utan som också har potential att öppna dörrar för framtida innovationer som kan främja hållbarhet. 

Genom att använda vetenskap istället för att enbart förlita sig på bäst före-datum kan denna innovativa teknologi inte bara spara pengar åt hushållen utan också minska det globala koldioxidavtrycket från matsvinn med så mycket som 10%—all with just a sniff. 

Med kunskapen om att varje svensk slänger i genomsnitt 15 kilo ätbar mat per år, riktar Electrolux Group detta initiativ till svenska konsumenter som en pilot, med avsikten att skala upp och göra en betydande skillnad i kampen mot matsvinnet även globalt. 


GRUPPMEDLEMMAR

Adam Wibom – Art Direction
Alice Rylander – Copywriting
Clara Rollny – Communication Design
Oscar Berggren – Digital Design & Strategy
Marlon Sackey-Mensah – Growth Marketing
Sara Öthander – Produktions­ledning
Amanda Regner – Public Relations
Frida Persson – Strategisk Kommunikation