
Schedule / 31 May 2022
Schedule / 1 Jun 2022
- 12.00Urban Design & Planning (SWE)
- 17.00Endineering: How to Design the End (ENG)
- 17.30Artist: KONE MARA
- 18.00Why We Need Inner Space (SWE)
- 18.45The Future of Social Media is All Talk (ENG)
- 19.15Spoken Word Performance (ENG)
- 19.30Klubb Kvadrat (SWE)
- 20.15Berghs Awards (ENG)
- 21.00Artist: KLARA KELLER
- 22.00Afterparty

Stockholms Stadsmission
En plats på jorden för stockholmare som lever i utsatthet.
UTMANING
Det uppdrag vi fick av Stockholms Stadsmission gick ut på att effektivt kommunicera till olika finansiärer varför de skall hjälpa till att finansiera det nya initiativet Stockholms Stadsmission Mötesplats Mariatorgets löpande verksamhet.
IDÉ
I vår research fann vi att finansiärerna helst ville donera till ändamål som främjar personer som lever i utsatthet och ensamhet. För att därmed effektivt dra in finansiering, valde vi att ha ett tydligt fokus på att donationerna skulle gynna dessa människor.
De flesta välgörenhetsinitiativ främjar människors basbehov som säkerhet, mat i magen och tak över huvudet, men Mötesplats Mariatorget är ett unikt men alltjämt oerhört viktigt komplement till detta. Här läggs mer fokus på andra behov som människor har, t.ex. gemenskap och självförverkligande, som i högre utsträckning förbises i olika välgörenhetsinitiativ.
Eftersom vi slogs av insikten att de som lever i utsatthet — den grupp som kommer dra mest nytta av Mötesplats Mariatorget — ofta inte har ett tryggt ställe på jorden att kalla sitt, landade vi i konceptet En plats på jorden.
RESULTAT
I kampanjen En plats på jorden uppmärksammas stockholmare som lever i utsatthet. Deras platser på jorden placeras ut på kartan, tillsammans med deras livsberättelser. Det handlar om situationer som hemlöshet, missbruk, mobbning, att vara papperslös eller ensam pensionär.
Genom användandet av känsloväckande storytelling, porträtt samt Google Maps, blir det tydligt att Stockholms Stadsmission Mötesplats Mariatorget blir en “plats på jorden” för de människor som lever i utsatthet. Här finner de gemenskap och är alltid välkomna. Dit kan de gå för att bara vara en stund eller delta i aktiviteter. Det blir också tydligt för finansiärerna vad Mötesplats Mariatorget fyller för funktion.
Vi använde oss av både analoga och digitala uttag, som t.ex. posters, digital annonsering och ett pressmeddelande.